سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن ریاض را برای ایستادگی مقابل تهران تقویت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه خود با عرب نیوز مدعی شد آمریکا تلاش کرده تا عربستان را برای ایستادگی مقابل ایران تقویت کند.

او تاکید کرد: عربستان این حق را دارد تا در مقابل «تهدید‌های ایران» از خودش دفاع کند و در برابر آنچه او و کشورش «ستیزه‌جوییِ ایران» می‌دانند، بایستد.

این مقام آمریکایی روابط میان کشورش و ریاض را بدون در نظر گرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اول ماه نوامبر (۱۳ آبان)، «راهبردی و پیشرفته» توصیف کرد.

او درباره انتقاد‌هایی که از فروش سلاح از سوی آمریکا به عربستان می‌شود نیز گفت: این معامله و فروش سلاح در هر دو دولت جمهوری‌خواه و دموکرات انجام شده و مورد حمایت هر دو بوده است.

اورتگاس سپس در این باره مدعی شد: «به اعتقاد ما عربستان و دیگر کشور‌های حاشیه خلیح فارس در رأس جبهه مقابله با ستیزه‌جویی ایران قرار دارند.»

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه افزود: «به همین دلیل ما متحدانمان را تقویت کردیم تا در برابر ایران ایستادگی کنند.»

او همچنین مدعی شد: «روابط میان واشنگتن و ریاض قدمتی ۷۵ ساله دارد و ما در این روابط حال و آینده را در نظر می‌گیریم.»

در ادامه نیز اورتگاس با بیان آنکه روابط میان دو کشور با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده، افزود: «در زمان‌های مختلف با چالش‌های مختلفی رو به رو بودیم، اما زمانی که آینده را مدنظر قرار می دهیم مهم این است که رابطه آمریکا و عربستان فراحزبی و راهبردی باشد.»

روز گذشته نیز اخبار حاکی از آن بود که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، در دیدار با «مایک پمپئو» همتای آمریکاییش، که در وزارت خارجه آمریکا انجام شد، با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفته است: «ما درباره همکاری مشترک برای امنیت و ثبات منطقه و همچنین کاهش تهدید‌های ناشی از رفتار بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران، تبادل نظر می‌کنیم.»

اظهارات این مقام سعودی در حالی انجام می‌شود که مقامات ایران از ابتدای درگیری یمن راه حل سیاسی مبتنی بر گفتگو ارائه داد و همچنین سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم طرح صلح هرمز را برای گفتگو با کشور‌های خلیج فارس و همسایگان ایرانی ارائه داد.

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان، نزدیک به پنج سال است یمن را تحت بمباران سلاح‌ها و موشک‌های ساخت آمریکا قرار داده‌اند و سبب شده بزرگترین فاجعه انسانی در قرن حاضر رقم بخورد.

بر پایه برخی اسناد و اعترافات مقامات غربی، عربستان و چند کشور دیگر حاشیه جنوبی خلیج فارس، بزرگترین تامین کننده منابع تروریست‌هایی همچون داعش، القاعده و جبهه النصره بوده و هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۴۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
به این میگن اشتباه استراتزیک امریکاییها // موقعیی که تمام ارتش های عرب جمع شدن در برابر اسراییلی که دو میلیون نفر هم جمعیت نداشت شش روز بیشتر دام نیاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
یعنی بخاطر گاو شیرده نیست ؟؟
یعنی شما دنبال کشاندن کشورها به جنگ و استفاده از فروش اسلحه نیستید؟؟
آخرین اخبار