پیروزی جو بایدن؛ معنای آن برای ایران و سیاست بین‌الملل

سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سرانجام پس از وقفه‌ای غیرقابل‌فهم در شمارش آراء روشن‌ و نامزد دموکرات‌ها رسما پیروز این انتخابات شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجایی‌که هنوز دونالد ترامپ، شکست در انتخابات را نپذیرفته و همچنان او و هوادارانش بر وقوع «تقلب گسترده» در انتخابات اصرار دارند، شاید جمع‌بندی درباره دلایل پیروزی بایدن و شکست ترامپ و پیامد‌های نتیجه اعلامی در سیاست داخلی و خارجی این کشور کمی عجولانه باشد، اما با نگاهی گذرا به شعار‌ها و رفتار‌های جو بایدن در دوران تبلیغات انتخاباتی، تا حدی بتوان دورنمای دولت آینده آمریکا را ترسیم کرد.

اگر فرض پروژه‌ای بودن و "انتخاب سیستمی" بایدن برای «خلاص‌شدن نظام آمریکا از جرثومه‌ای مثل ترامپ" را کنار بگذاریم، شاید بحران همه‌گیری کرونا و مرگ هزاران آمریکایی برگ برنده و اصلی نامزد دموکرات‌ها در جلب اکثریت آرای مردم این کشور باشد.

بایدن در تبلیغات انتخاباتی، عمده تمرکز و حملات خود را بر ناتوانی دولت ترامپ در مدیریت بحران کرونا قرار داده بود و بامداد امروز هم در اولین سخنرانی‌اش پس از اعلام پیروزی تأکید کرد که نخستین و فوری‌ترین برنامه دولت انتقالی او تشکیل ستادی ویژه برای مدیریت این ویروس مرگبار است.

آمریکا هم‌اکنون با ۱۰ میلیون و ۱۸۲ هزار نفر مبتلا و نزدیک به ۲۴۴ هزار مرگ کرونایی، همچنان قرمزترین کشور جهان در زمینه بحران کروناست.

در عرصه سیاست خارجی، انتقاد اصلی دموکرات‌ها و جو بایدن به «انزواطلبی» دولت ترامپ و «ایجاد شکاف بین متحدان آمریکا» بود. اگر تاریخچه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و همچنین جدل‌های لفظی ترامپ و بایدن در چند ماه گذشته را مد نظر قرار دهیم، احتمالا ورود بایدن به کاخ سفید، از پیروزی‌های بزرگ چینی‌ها در عرصه بین‌المللی است و باید منتظرِ کاهش سطح درگیر‌ها بین واشنگتن و پکن در ماه‌های آینده باشیم. اما به احتمال زیاد آمریکایِ بایدن همانند دوران اوباما به جای درگیری با چین، به افزایش تنش‌ها با روسیه دامن خواهد زد. برخلاف دوران ترامپ، همگرایی بیشتر بین اروپا و آمریکا هم قابل تصور است.

در اعلام وفاداری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به «تأمین امنیت» رژیم صهیونیستی و حکومت سعودی، صرف‌نظر از هر تغییر و تحول داخلی آمریکا نباید شک کرد، بنابراین در زمینه «مسئله فلسطین» نباید منتظر تغییر و تحول چشمگیری باشیم و احتمالا روند کنونی و نادیده‌گرفتن حق فلسطینی‌ها و پافشاری آمریکا بر طرح ظالمانه «معامله قرن»، با عناوینی دیگر ادامه خواهد داشت.

اما اگر موضع‌گیری بایدن و دموکرات‌ها در زمینه پرونده «جمال خاشقجی» و معرفی «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به عنوان آمر پرونده خاشقجی «صادقانه» باشند، احتمالا روز‌های ناروشنی در انتظار ولیعهد جاه‌طلب سعودی باشد و دموکرات‌ها در ادامه سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه، کارکردن با مخالفان بن سلمان در عربستان را بیشتر ترجیح خواهند داد.

بنا بر طبیعتِ درهم‌تنیدگی روابط قدرت در عرصه بین‌المللی، قطعا کشور‌های دیگر نیز به فراخور نزدیکی و دوری به جریان‌های سیاسی در واشنگتن، متأثر از جابه‌جایی قدرت در کاخ سفید خواهند بود.

نمی‌توان به پیامد‌های نتیجه انتخابات آمریکا اشاره کرد و این سوال را نپرسید که «پیروزی بایدن و شکست ترامپ چه معنایی برای ایران خواهد داشت؟».

جمهوری اسلامی ایران بر اساس تجربه تاریخی و ماهیت انقلاب بزرگ اسلامی ۱۳۵۷، راهبرد مواجهه با آمریکا را بر این اصلِ اصولی و استوار قرار داده که کلیت نظام سیاسی آمریکا، فارغ از هرگونه جابه‌جایی قدرت در کاخ سفید، ماهیتی ظالمانه و استعماری دارد و حداقل با تجربه ۴ سال گذشته درستی این فهم و برداشت از نظام آمریکا در عمل ثابت شده است.

دولت ترامپ در ۴ سال گذشته با خروج یک‌جانبه از توافق بین‌المللی برجام، با توهم به‌زانو درآوردن ایران، ذیل عنوان سیاست «فشار حداکثری» بیشترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه مردم ایران اعمال کرد، اما به گواه بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی، کارزار همه‌جانبه تحریمی علیه ایران رسماً شکست خورده و آمریکا باید مردم تاریخ‌ساز ایران را نه با زبان زور و قلدریِ ترامپی که باید با زبان احترام و کرامت مخاطب قرار دهد.

از این منظر خروج ترامپ از کاخ سفید را می‌توان تلاش نظام آمریکا برای خروج از این بن‌بست خودساخته و برگشت به میز مذاکره تفسیر کرد. ایران، اما بار‌ها رسماً و علناً تأکید کرده پیش‌شرط آغاز هرگونه مذاکره‌ای برای حل‌وفصل مسائل فی‌مابین، برگشت بی‌چون‌وچرای آمریکا به توافق برجام و جبران خسارت‌های تحمیل‌شده به مردم ایران در سال‌های گذشته است و قطعاً با ورود بایدن تغییری در این سیاست ایجاد نمی‌شود و اصطلاحاً توپ الان در زمین آمریکاست که چگونه تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
سالهاست دقیقا همین حرفهای تکراری را شنیدم . خدا از سر تقصیرتان نگذرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
شماهم بهش تبریک بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
معنای آن برای کشور طی مسیر دیپلماسی و بیهوده دوباره برای انجام نشستهای بی ارزش برای کشور و با ارزش برای آمریکا و غرب به منظور تضعیف ایران عزت ایران فقط و فقط با اتکا به توان داخلی است و هر سیاست مداری غیر از این فکر کند یا مغرض است و یا ناتوان و بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
این کشور مسئول دل سوز میخاد که کسانی هستن که دارن به ملت ظلم میکنن ولی حکومت برای یک سیاه موست درامریکا دلسوزی فقط میکنه ومردم مظلومه خودشو ول کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
ترامپ هنوز حدود 3 ماه دیگر رییس جمهور هست می تواند تحریم ها بیشتری علیه ایران انجام دهد مخصوصا حالا که رای هم نیاورده چطور شد دولت ما یک دفعه دلار وطلاا و... امد پایین پس دولت می تواند قیمت ها را پایین بیاره خودیش نمی خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
خر همان خره پالانش عوض شده.ولی همین که ترامپ گورشو گم کرد خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام به زحمتکشان این باشگاه خبرنگارآی مسئولی که پشت میزریاست نشستی رهبری بایدچقدربگن علاج مشکل داخل کشوراست بایدوابستکی اقتصادکشور. به دلاریاقطع کنیم یاحداقل کم کنیم سگ زردبرادرشغاله ترامپ نباشه هرکس دیگه ای .....اینهاسیاستشون. به زانودراوردن ایران کشاندن ایران به مذاکره باخفت وواری خواهشاجهادی عمل کنین آی اونی که جاهای حساس تصمیم گیری کشورنشستی چشم امیدبه امریکاندوزدربرجام همه چی مشخص شداینهابااصل نظام مشکل. دارن .حتی معیشت مردم گرونگهداشتن میخوان سامانه موشکی تقدیمشون کنی .....به خداوندی خدامن نه سپاهی ام نه بسیجی حاضرم ازگرسنگی بمیرم اماتن به ذلت دوستی باامریکاندهم باتوکل به خدواندبزرگ به به کارگرفتن ادمای نخبه سیاسی .افتصادی ازهمه مهم ترجهادی ازاین مشکل هم به حول وقوه الهی عبورخواهیم کرد......نظرمن وپخش کنین همه بخونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
نفت نشه فروخت صادرات نشود کرد از جیپ تو مالیات میگیرن بنزین 3000 تومنی ازتو میگیرن هر کاری کنی باید بهاشو بدی دولت چون منابع و خرجشون مردمی میشه ن از فروش نفت و معادن و ......... اقتصاد داخلی یا اقتصاد خارجی یا هر دوی انها وقتی فشار باشه و کلی نبینیم مشکل خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
کاملاً درسته هیچ خیری از آمریکا به ما نرسیده و نخواهد رسید نه الان ( بعد از انقلاب ) بلکه در طول تاریخ که آمریکا کشف و یک سری اراذل و اوباش اروپا با قتل عام بومیان آنجا آمریکای جدید را بوجود آورده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
از سایت سیاست روز کپی کردید منبع هم نزدید. خیلی رو دارید واقعا
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۷:۴۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام.دوست عزیز بهتر بود قبل از اتهام‌زنی کمی دقت می‌کردید. سیاست روز مطلب ما را کار کرده و اتفاقا با منبع باشگاه خبرنگاران جوان و نه اینکه ما مطلب سیاست روز رو کپی کردیم. به لینک زیر مراجعه کنید.


http://www.siasatrooz.ir/visbhfnbqhu1r.ush0p5brf.iur.html
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
اگر به امید این نامردهای تاریخ بنشنیم وباز به دولارهای نفتی فکر کنیم حس تولید در داخل که با فشار تحریمها ایجاد شده از بین می رود .واین تحدید است .تحربم فشار اگرچه تلخ است ولی نگاه به داخل را تروبج میداد.
Canada
ناشناس
۰۶:۳۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
70 میلیون نفر به ترامپ رای دادند و
73 میلیون به بایدن رای دادند
مشکل اینجاست که در امریکا
نژادپرستان نصف جمعیت هستند
چند دستیگی بوجود امده که
خطرناک است و اتحادشون را به خطر میاندازد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۶:۲۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
چه ترامپ ملعون تروریست چه جوبایدن موذی خبیث هردوتاشون از اهالی جهنم هستند و از پایه گذاران ظلم و ستمگری و بی عدالتی و تبعیضگری و تروریست و تروریست پروری و دستان خبیثشان به خون هزاران هزار مظلوم و بی گناه در سر تا سر جهان آلوده است ، جوبایدن موذی دروغگوی آب زیر کاه بزن درروی تروریست پرور پایه گذار تحریمهای ظالمانه جهانی تبعیضگر بی عدالت هم نمی تواند کشور آمریکا را از جنگهای داخلی پی در پی نجات دهد کشور آمریکا رو به فروپاشی و تجزیه و انحطاط است و به سه کشور مستقل تقسیم خواهد شد کشور آمریکای نژادپرستان جمهوری خواهان فاشیستها کشور آمریکای دمکراتها و کشور آمریکای قانون مند حقوق بشرانه عدل و عدالت بدون تبعیضگری مومنین مستضعفین رنگین پوستان از هر نژادی که در آن فقر تهی دستی و محرومیت و فساد فحشا و بی بندباری دزدی و اراذلین اوباش اشرار و حق خوران و حق کشان مظلوم کشی و شکنجه گری بی عدالتی و تبعیضگری و باند بازی و حزب و جناه بازی درآن وجود نخواهند داشت و ثروت ملیشان به صورت صحیح مابینشان تقسیم خواهد شد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
تو چرا فکر میکنی خودت خیلی متفکری و دیگران بی فکر بهتره این تفکر رو از خودت شروع کنی که مطمئنا در توانت نیست واسه همینم مثل اکثر آدما از دیگران توقع چیزی رو داری که خودت در انجامش ناتوانی
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۶:۱۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
جوبایدن موذی دروغگوی آب زیر کاه بزن درروی تروریست پرور پایه گذار تحریمهای ظالمانه جهانی تبعیضگر بی عدالت هم نمی تواند کشور آمریکا را از جنگهای داخلی پی در پی نجات دهد کشور آمریکا رو به فروپاشی و تجزیه و انحطاط است و به سه کشور مستقل تقسیم خواهد شد کشور آمریکای نژادپرستان جمهوری خواهان فاشیستها کشور آمریکای دمکراتها و کشور آمریکای قانون مند حقوق بشرانه عدل و عدالت بدون تبعیضگری مومنین مستضعفین رنگین پوستان از هر نژادی که در آن فقر تهی دستی و محرومیت و فساد فحشا و بی بندباری دزدی و اراذلین اوباش اشرار و حق خوران و حق کشان مظلوم کشی و شکنجه گری بی عدالتی و تبعیضگری و باند بازی و حزب و جناه بازی درآن وجود نخواهند داشت و ثروت ملیشان به صورت صحیح مابینشان تقسیم خواهد شد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۶:۰۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
جوبایدن موذی دروغگوی آب زیر کاه بزن در رو تروریست پرور پایه گذار تحریمهای ظالمانه جهانی تبعیضگر بی عدالت هم نمی تواند کشور آمریکا را از جنگهای داخلی پی در پی نجات دهد کشور آمریکا رو به فروپاشی و تجزیه و انحطاط است و به سه کشور مستقل تقسیم خواهد شد کشور آمریکای نژادپرستان جمهوری خواهان فاشیستها کشور آمریکای دمکراتها و کشور آمریکای قانون مند حقوق بشرانه عدل و عدالت بدون تبعیضگری مومنین مستضعفین رنگین پوستان از هر نژادی که در آن فقر تهی دستی و محرومیت و فساد فحشا و بی بندباری دزدی و اراذلین اوباش اشرار و حق خوران و حق کشان مظلوم کشی و شکنجه گری بی عدالتی و تبعیضگری و باند بازی و حزب و جناه بازی درآن وجود نخواهند داشت و ثروت ملیشان به صورت صحیح مابینشان تقسیم خواهد شد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
ما یک ملت آزاد و مستقل و عزتمندی هستیم و هیچ اعتنایی به حوادث آمریکا نباید بکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
پناه بردن از نیش عقرب به مار غاشیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسن زاده
۲۳:۴۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
من هر چه نگویم این را قاطعانه و بی تردید می گویم که آل سعود و نفت خواران خلیج فارس، هیچ ضرر و زیانی از آمدن این فرد جدید نمی کنند اینها به همه رشوه می دهند و نوکری و کاسه لیسی خود را دارند؛ واقعا حیرت آور است که مثلا بایدن حالا که رئیس جمهور امریکا می شود روی بن سلمان و آل سعود فشار بیاورد و بخواهد آنان را دادگاهی و محروم کند و روشن کند که قتل خاشقجی چه بوده و عامل که بوده است. بلکه آل سعود سازش با اسرائیل را به عنوان هدیه به بایدن تقدیم خواهد کرد.
Canada
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
منافع شون در زورگیری و باجگیری است
فقط به دنبال کشورهایی که منابع طبیعی دارند .هستند
یا باید مطیع شون باشی یا
چماق حقوق بشر را به سرت میکوبند
در کجای دینا حقوق بشر وجود دارد؟؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
من تعجب می کنم از این سیاست مداران ،دیگر کشورها داریم به فکر ملت بدبخت خودمون باشید ،دست تو لونه زنبور نکنید ،قرار بود ایران را ژاپن،بکنین ،کردید آفریقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دولت اگر باهوش و فرصت طلب باشه ميتونه روي موج بلند شده سواري بگيره ؟! مردم براي رفع تحريمهاي ظالمانه منتظر رفع تحريم دارويي - رفع پولهاي بولكه شده از انگليس و كره جنوبي و عراق و چين هستند و بطور كلي از روابط با دنيا استقبال مي كنند .
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۰۹:۱۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
مگه مابادنیا رابطه نداریم؟؟البته منظورشما ازدنیاشاید آمریکا باشه که خیلی متاسفم برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
توبه گرگ مرگ. است . آمریکا.؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! .
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۱:۵۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
آمربکاشیطان بزرگ است، کارتر ریگان بوش کلینتون اوباما ترامپ بابدن نمی شناسد. مرگ بر آمربکاادامه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
گرگی رفت و روباهی آمد،من نباید فریب بخورم.
Iran (Islamic Republic of)
F.G
۲۰:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
صدای پای #روباه می آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
چه بایدن،چه ترامپ،هیچ فرقی ندارند!!!! آمریکا یک نفر نیست،یک ایدیولوژی است....
درداخل اما،بی جهت اقتصاد راشرطی نموده اند ، برای منافع بعضی از آقایون.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
ولا شرکت ما خوابید حدود یک ماه است که دیگه کار نمی کنه بخدا تو ساوه دنبال روغن خوراکی میگردم پیدا نمی کنم این جمله که سیاست ما مشخص است رو نمی فهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
کمترین کاری که می توانیم انجام دهیم کشتن بايدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
مسئولین خدا ازتون نگذره اگر با بایدن مذاکره کنید و سرمایه های هسته ای کشور را تقدیم آمریکا کنید و در نیروگاه هسته ای ایران بتن بریزید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
ما مردم عامه فهمیدیم مذاکره با هر رییس جمهور آمریکا اشتباهه.انشالا مسئولین هم بفهمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
مغزت دراورد چی جاش گذاشتن؟مگه وضعیت قرمز مملکت رو نمیبینی گراااااانی چیز ساده ای نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
وای به حال دولتمردان اگر دوباره بخوان با آمریکا و بایدن مذاکره کنن.آمریکا هیچوقت خیرخواه ایران نبوده و نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۹:۴۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
لطفاًدیگه حرفی از مذاکره باهرکدام از این ها نزنید،مانتیجه مذاکره بادموکرات ها راهم دیده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سک زرد برادز شغاله .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
یه چیز جدید بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
حالا ی مثالی یادگرفتیا
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان
۱۸:۲۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
Yjc میگم شماها که شب و روز توییت کردین مردم امریکا لحظه شماری میکنن برای اشوب کجاست این اشوب .و جنگ داخلی تمام عیار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
اینا جـو دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
واسه چی آشوب کنن؟!
بیعدالتی دیدن که ندیدن
گرونی دیدن که ندیدن
دروغ شنیدن که نشنیدن
بیکاری دارن که ندارن
بهشون ظلم شده که نشده
قرعه‌کشی خودرو دارن؟
به خاطر فقر کلیه فروختن؟ کارتون خواب شدن؟ طلاق گرفتن؟ بچه هاشون کودکهای کار شدن؟
اخه واسه چی آشوبش کنن؟
مگه اینکه خوشی زده باشه زیر دلشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
جو الکی دادن که بگن ما خیلی تحلیلگرای خوبی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
علت شکست ترامپ در انتخابات از نادانی و احمقی حودش بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دقیقا هم به سیه پوست ها بی احترامی کرد هم قضیه جورج فلوید را بزرگ کرد و به ضرر خودش کرد هم تو کرونا گند زد و گفت ماسک نزنید
مردم امریکا اصلا توجهی به ایران تو این انتخابات نداشتن!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
جو بایدن همون کسیه که نتانیاهو ازش حمایت کرد و پشت ترامپ رو خالی کرد. اگه در داخل هم به خاطر رئیس جمهور شدنش عده ای خوشحال بشن متاسفانه یا بسیار نادان هستند یا دستشون تو کاسه هست!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۱۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
از نوع نگاه وبیانات گهر بار شما مشخصه که سواد واطلاعات کافی هم نداری ضمنا اگر کسی امروز برای انتخاب بایدن خوشحاله دلیلش فقط اینه که فکر میکنه شاید گشایشی در معیشتش ایجاد بشه نه هیچ چیز دیگری .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دلار؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دولت آمریکا جوبایدن دو سه ماه دیگه میاد کار اجرایی آمریکا را در دست میگیره اگر مردم شعار ندهند مسولین محترم که اکثریت فرزندانشان آمریکا زندگی میکنند پس بیاییم این لجولجبازی را کنار بگذارید تا زندگی بدون تنش وتشنج را داشته باشیم کرونا خود به تنهایی زندگی برایمان نگذاشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
معنیش برای ایران اینه که چه بخواهیم و چه نخواهیم رفتار و حرکات آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهان بر روی اقتصاد همه ی کشورها و از جمله ایران اثر گذار است. ما اول باید در آرامش و ثبات افتصاد خودمون و تقویت کنبم و به نقاط آسیب پذیر خودمون رو ترمیم کنیم و از نظر اقتصادی کشور اول غرب آسیا بشیم و بعد به دنبال سایر اهداف بریم. شیعه باید ثروتمند و قدرتمند و در رفاه باشه تا بتونه سخاوتمند و دست باز باشه. این کار باعث قدرت گرفتن ایران دز مقابل امپریالیزم آمربکا هم خواهد شد. سیاست شاه عباس صفوی رو اگر مطالعه کنین می بینین در مدت ۵۰ سال چجور تونست یه کشور ضعیف و به ی ابرقدرت تبدیل کنه و قدرتهای متعدی خارجی رو سر جای خوددشون بشونه.
Iran (Islamic Republic of)
وابستگی
۱۷:۳۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
از قدیم گفته اند:
سگ زرد برادر شغال است.
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
یعنی الان دوباره ظریف میتونه تو کنگره آمریکا تبیین بکنه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۳۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
این هم مثل ترامپ خبیث فقط شاید کمتر پارس کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
معمولا سگی که کمتر پارس کنه گاز میگیره خدا کنه پارس کنه
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۶:۳۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
لعنت بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
چه بایدن چه ترامپ چه نتانیاهو! من شیعه مکلف به تکلیف الهی هستم.دفاع از مظلوم،مشت کوبیدن بر دهان ظالم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
مکلف هستی اما نه فقط به این به دلار ارزان هم مکلف هستی مطمئن باش!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
آقای شیعه به والله قسم یکساله که نتونستم اجاره خونم رو بدم حاضری در راه خدا با مال خود جهاد کنی واموالت را بفروشی مثلا اگر خانه ای داری بفروشی ومشکلات چندین نفر مانند مرا حل کنی وخودت مستاجر بشی ؟؟ این موضوع هم در قرآن توصیه شده وهم امامان شیعه بارها تمام اموال خود را در راه خدا جهاد کردند . واقعا از شما وکسانی با عقایدی مانند شما خواهش میکنم کمی تامل کنید وفکر کنید آیا حاضرید اموال خود را در راه خدا انفاق کنید وعملا شرایط افرادی را بدست آورید که تحریم بر روی زندگیشان تاثیر دارد . مثلا مستاجر باشی وتنها راه درآمدت هم پیک موتوری باشد....یا اینکه فقط از شیعه بودن قسمت مشت زدن را یاد گرفته ای این را هم بدانید من خاک پای همه شهدا را سرمه چشمانم میکنم ولی جهاد با مال سخت تر از جهاد با جان در راه خدا است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
دلاررودولت اصلاحات فاسد عمدا گران کرد ومکرو مکرالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سیاست عاقلانه رابطه با تمام دنیا و معرفی ایده ئولوژی به تمام دنیا . نه اینکه خودمونو منزوی کنیم . آخه این چه سیاست خارجی ایه که فقط با کشورای کمونیستی مثل چین ؛ روسیه کره شمالی و .... رابطه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
مگه کسی از عقل تو این کشور استفاده هم میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
چند بار بهت ثابت بشه که آمریکا همیشه بدخواه ایران بوده؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
همینه که هست دوست نداری از ایران برو.





داداش بین خودمون باشه تونستی جایی بری ادرس بده ما هم بیایم شده جزیره آدمخوار ها هم باشه میایم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
وقتی اونا نمیخوان چی میگیددیگه شماها اه اه اه باباامریکا وغرب نمیخوادماباشیم چرانمیفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
به نظر من برد بایدن مسئولیت دولتمردان ما را بشدت بیشتر کرد، بخاطر اینکه مدام و زیر خاکی شعار میدادند و به مردم القاء میکردند اگر بایدن بشه سفره مردم ما رنگینتر میشود .اما از انطرف هم حتی خود دولتمردامون میدونستند این فقط شعاره و الان همه دولتمردان عزیز و خادم دارند بهم می گن فلانی بایدن رییس جمهور امریکا شد این لعنتی را هم که همگی میشناسیم که از ترامپ بدتره الان به مردمونمون چی بگیم ؟؟؟بد نیست کمی ارز و ارزاق عمومی را ارزون کنیم بگیم دیدید بایدن امد وضع خوب شد!!!!.بشتابید مسئولین بشتابید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
حر فهای جو بایدن مفهومی خاصی نداشت مشخص همه شون یه کربا. سن.... اونم جو بایدن همون ترامپ... اخرش مرگ برامریکا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دلار چند بود و چند شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
دلار رودولت روحانی عمدا گران کرد ربطی به آمریکای تروریست ندارد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
از تمامی مسئولین وصاحبان قدرت خواهشمندم از امروز شروع نکنید به کل کل کردن با آمریکا واین بایدن رو هم سر لج با ما نندازید در مدت چهار سال ریاست جمهوری ترامپ بی وجدان تنها کسانی که تاوان دادند قشر ضعیف جامعه ایران بود وشما مسئولین هم نتوانستید حمایت مناسبی ازما انجام دهید. پس لطفا استراتژی جدیدی برای مبارزه با آمریکا در پیش بگیرید که تبعات آن به مردم ضعیف بر نگردد. واقعا این خواهش من وخیلی از مردم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا گفتنِ ما ربطی به بی کفایتی مسئولان ندارد.مسئولانِ ترسو را عوض کنید و مرگ بر آمریکا هم بگویید.اونموقع اقتصاد کشور درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
اقای جنتی گفته بودن مردم تحملشون زیاده و حاضر هستن برای حمایت از دولت دو وعده به جای سه وعده در روز غذا بخورن.
اتفاقا ملت الان یه وعده هم بزور میخورن نه واسه حمایت از دولت بله نیست که بخورن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
بایدن رییس جمهور همون آمریکایی شده که دشمن قسم خورده ماست و از سال 32 تابحال این دشمنی را به انحای مختلف نشان داده و این سیاست و برنامه ثابت آمریکاست. هر کسی یا فیلی رییس جمهور آمریکا باشه ؛ همین آش و همین کاسه است. ما باید خودمان قوی بشویم تا آمد و رفت رییس جمهورهای آمریکا تاثیری بر اقتصاد و زندگی ما نداشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
تو هم خوب بلدی حرف بزنی چند سال دیگه مسول میشی و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
حکومت ما با هیچ قدرتی نمی سازه چه بایدن چه ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
شما برو با قاتلین بساز ببینم چی میشی.آمریکا قاتل سردار سلیمانی و قاتل دانشمندان هسته ای ما و قاتل مردم بیگناه ایران که بدست داعشِ ساخته ی دست آمریکا کشته شدن.چقدر حقیرید که باور میکنید آمریکا دوست شماست!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
دولت آقای روحانی و دکتر ظریف انشالا له بار دیگر باب مذاکره با آقای باید را باز کرده و مشکلات برطرف میشن
Germany
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه ایران در حال حاضر دارای هیچ اهرم فشاری نیست.
و عربها مشغول غارت نفت چاهای مشترک بین ایران
و خودشان هستند.
پس در نتیجه توپ الان در زمین ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
جوبایدن فقط مردانگی کن تحریم های ظالمانه ایکه ترامپ گذاشت بر ایران را بردار ماملت ایران با کلا دنیا هیچ مشکلی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
امیدت به خدا باش نه دشمن،ترامپ و بایدن در مقابل ا ایران سیاستشون فرق نداره،روشهاشون فرق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سگ برادر شغاله.امیدت به بایدن هم نباشه.اونها هیچوقت دلسوز ایران نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
این فشارها همش از تحریم نیست که!
این خائنهای داخلی امان مردم رو بریدن . خدا ازشون نگذره و عذابشون رو زیاد کنه و اول ازهمه رسواشون کنه.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام مدیرمحترم باشگاه جوانبنده همون کسی هستم که 4 سال پیش درچندمرتبه روی همین نظرخواهی پیام دادم که ترامپ دوره اش 4 ساله است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام
شما کجا بودی چقدر ما دنبال شما گشتیم از فردا خودتون رو معرفی کنید برای مشاوره به ریاست جمهوری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
عه، هی گفتم چقدر آشنایی. تویی اصغر؟ چه خبرا؟ یادی از ما کردی داداش، اوضاع خوبه؟ بالاخره زن گرفتی؟ ۴ سال پیش میگفتی میخوام زن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
الان انتظار نداری که کسی بخاطر بیاره شمارو؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر ترامپ وبایدن هردو تروریست هستند با دولت اصلاحات چی فاسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
پس گفته بودی ....!
حالا چی میگی تا چهارسال دیگه...؟
آخرین اخبار