اعتبار معاملاتی به سرمایه‌ای گفته می‌شود که کارگزاران به طور موقت در دسترس سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه‌ای از آموزش‌ها را فرا بگیرند. این روز‌ها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

در بورس همه دوست دارند سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشند تا با اهرم کردن آن، بتوانند سودهای بیشتری کسب کنند. این خواسته‌ای منطقی است، زیرا شخصی که به طور مثال با سرمایه ۵۰ میلیونی، سالانه حدود ۴۰ درصد بازدهی از بورس کسب می‌کند، اگر ۷۰ میلیون سرمایه داشته باشد، با همان سود ۴۰ درصدی می‌تواند پول بیشتری بدست آورد.

اما آیا می‌توانیم برای خرید و فروش سهام، از کارگزاری اعتبار بگیریم؟ جواب مثبت است. اعتبار معاملاتی به سرمایه‌ای گفته می‌شود که کارگزاران به طور موقت در دست سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌دهند.

این اصطلاح در کارگزاران بورس‌های خارجی با نام Margin Trading شناخته می‌شود که البته در ایران دارای قوانین و شرایط متفاوتی با کشورهای خارجی است.

آیا برای دریافت اعتبار معاملاتی به شرایطی نیاز است؟

معمولا اعتبار معاملاتی به دو شکل بسته اعتباری و وام قرض الحسنه داده می‌شود. رنگی بودن یا فعال بودن بسته های اعتباری بر مبنای ریال موجود در کارگزاری می باشد. همچنین، محاسبه بسته های قرض الحسنه با توجه به رسوب مانده آزاد در حساب معاملاتی است. 

البته قبل از دریافت اعتبار از کارگزاری، باید یک اعتبار فعال با آن کارگزاری داشته باشید. این اعتبار دارای تاریخ و مبلغی معتبر است. برای امضای قرارداد نیز باید به یکی از شعبه های آن کارگزاری مراجعه کنید. بیشتر مواقع، کارگزاری یک تضمین از سرمایه گذار طلب می‌کند.

گاهی از اوراق بهادار برای این تضمین استفاده می شود. در این صورت، امکان تغییر ناظر و یا کارگزاری وجود ندارد. در اصطلاح گفته می‌شود که سهام نزد آن کارگزاری فریز می شود. مشتری این امکان را دارد تا این سهام فریز شده را به فروش برساند. باید ابتدا این را به کارگزاری اعلام کند و سپس تضمین خود را با سهام دیگری، پوشش دهد. گاهی سهام‌هایی وجود دارند که مشمول تضمین نمی‌شوند. سهام های موجود در بازار پایه قرمز از جمله این سهام‌ها هستند. برخی از کارگزاری ها نیز تک سهم را مشمول اخذ اعتبار معاملاتی نمی دانند.

با داشتن وام قرض الحسنه و یا بسته اعتباری فعال، تنها می توانید با توجه به میزان ارزش تضمین پرتفوی خود، اعتبار دریافت کنید. بسته های اعتباری می تواند به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله داده شود. بیشتر اوقات اگر تضمین دارایی مشتری مجاز باشد و سررسید بیشتر از سه ماه باشد، محدودیتی در حداکثر مبلغ اعتبار وجود ندارد.


بیشتر بخوانید

سلب صلاحیت ۲۲۰ مدیر و ناشر بورسی در نیمه دوم سال


مراحل دریافت اعتبار

قبل از هر چیزی بهتر است تا دستورالعمل خرید اعتبار اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را مطالعه کنید و در کارگزاری مورد نظرتان نیز، کد معاملاتی داشته باشید و حساب باز کنید پس از آن به کارگزاری خود مراجعه کنید و فرم قرارداد اعتباری را تکمیل کرده و سپس ضمین‌های مورد نیاز را نیز ارائه دهید.

همچنین باید قدرت کافی برای دریافت وام داشته باشید و یا از یکی از روش های به دست آوردن ریال اقدام کنید. برای دریافت وام فعال شده و یا بسته اعتباری دلخواهتان، ثبت درخواست کنید، در صورتی که از طرف کارگزاری واحد شرایط باشید، اعتبار شما در حساب معاملاتی، افزوده می‌شود.

پیشنهادهایی برای استفاده از اعتبار معاملاتی

از نزدیک پیگیر بازار باشید. از رویدادهای اقتصادی آتی باخبر باشید. در ارتباط با سهامی که قصد سرمایه گذاری بر روی آن دارید، توجه کافی را انجام دهید و سپس  بررسی کنید چه رویدادهایی بر روی صنعت مرتبط به این سهام، تاثیرگذار است.

به شرایط بد هم فکر کنید. همیشه بدترین حالت را در نظر بگیرید و نظر مالی و روانی خود را آماده سازید. برای خود برنامه تعیین کرده تا اگر دچار زیان شدید، بتوانید تصمیم بگیرید و اقدامی معقول داشته باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار