کمیسیون حقوق بشر افغانستان با اشاره به اینکه در طول سه روز در این کشور ۲۴ نفر کشته شده اند، اعلام کرد که مردم از خشونت و بی‌عدالتی به ستوه آمده‌اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزرای افق، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد که طبق آمار از تاریخ ۶ تا ۸ ماه خرداد در هفت حادثه تروریستی ۲۴ غیرنظامی شامل پنج زن و هفت کودک کشته و ۴۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

طبق گزارش این کمیسیون، این ۲۴ نفر در اثر خشونت در ولایت‌های سرپل، هیرمند، پروان، ننگرهار و کاپیسا و همچنین در شاهراه کابل‌ـ هرات، بر اثر حملات هوایی، اصابت راکت و مین کنار جاده‌ای کشته شده‌اند.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان آمده ‌است که به تاریخ شش خرداد در پی حمله هوایی نیرو‌های دولتی در ولسوالی ولایت سرپل یک مرد، سه زن و دو کودک کشته و شش کودک دیگر زخمی شده‌اند.

همچنین روز جمعه (۷ خرداد) گروه طالبان چند خمپاره در مرکز ولسوالی نهر سراج ولایت هیرمند پرتاب کرده‌اند که به یک خانه مسکونی اصابت کرده و بر اثر آن یک زن و یک مرد کشته و یک زن، یک کودک و یک مرد دیگر زخمی شدند.

طبق این گزارش، در همین تاریخ یک خمپاره در شاهراه کابل‌ـ هرات، در نزدیکی یک ایستگاه بازرسی پلیس به ریکشا‌ی مسافربری اصابت کرده و سبب کشته شدن یک زن و دو مرد و زخمی‌شدن پنج نفر دیگر شده است.

این کمیسیون همچنین گفته است که در حادثه‌ای دیگر در روز شنبه ۸ خرداد بر اثر انفجار مین هنگام عبور استادان و دانشجویان دانشگاه البیرونی در ولسوالی بگرام ولایت پروان سه تن از آن‌ها کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش در همین روز در منطقه ماماخیل ولسوالی شیرزاد ننگرهار در انفجار یک مین کنار جاده ای یک مرد و یک دختر ۱۰ ساله جان باخته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

همچنین در جریان حمله مخالفان مسلح دولت به قرارگاه ارتش در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا یک خمپاره به یک مراسم عروسی اصابت کرده و در نتیجه آن ۱۰ نفر شامل ۳ کودک کشته و ۳ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

دولت و طالبان تاکنون در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که مردم افغانستان از خشونت، کشتار و بی‌رحمی به ستوه آمده‌اند. این نهاد تاکید کرده که حمله به غیرنظامیان، مراکز آموزشی و تأسیسات عمومی باید فوراً متوقف شود.

کمیسیون مستقل حقو‌ق بشر با محکوم کردن این حملات و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی خواستار حمایت از حقوق مردم افغانستان و استفاده آن‌ها از تمامی ظرفیت‌ها و شیوه‌ها برای وادار کردن طرف‌های درگیر به برقراری آتش‌بس دائمی و حل مسائل از راه مذاکره شده‌ است.

این کمیسیون از حکومت و گروه طالبان بار دیگر خواست که خشونت‌ها را متوقف کنند و به حق حیات و حقوق بشر و شهروندی مردم افغانستان  احترام بگذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار