رئیس پارلمان لبنان بن بست سیاسی بوجود آمده در این کشور بر سر تشکیل دولت را داخلی توصیف کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه النشره، رئیس پارلمان لبنان موانع دستیابی دولت به اهداف خود را داخلی ارزیابی کرد.

نبیه بری امروز شنبه در دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات همراه، گفتگویی صریح درباره وضعیت لبنان به ویژه بحران دولتی داشت. وی به نماینده اتحادیه اروپا توضیحات مفصلی درباره ابتکار خود برای غلبه بر بحران دولت و اینکه چه مراحلی را پشت سر گذاشته شده و چه اهدافی برای آن ترسیم شده، ارائه کرد.

رئیس پارلمان لبنان همچنین توضیحاتی درباره قوانین اصلاحاتی را که پارلمان به انجام رسانده و آنچه در زمینه همگام شدن با دولت پیش رو در مأموریت خود انجام شده، را ارائه داد. رئیس پارلمان لبنان از اتحادیه اروپا و تلاش‌های آن و همچنین ابتکار عمل فرانسه برای حمایت از لبنان در این بحران تشکر کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز کمک بروکسل به بیروت را منوط به ایجاد اصلاحات در لبنان دانست. جورپ بورل روز شنبه ضمن ابراز نگرانی نسبت به بحران اقتصادی وسیاسی در لبنان عنوان کرد لبنان برای مقابله با بحران فعلی نیاز به اصلاحاتی دارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با طرح این مقدمه، به بیان پیش شرط‌های بروکسل برای کمک به بیروت پرداخت و گفت ما ابزار‌ها و قصد کمک به لبنان را داریم، اما باید شاهد آغاز اصلاحات باشیم. بورل این را هم گفت بحران لبنان یک بحران داخلی است و از خارج این کشور نشات نمی‌گیرد.

در ۴ اوت سال ۲۰۲۰ مطابق با ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ انفجاری بزرگ و ویران‌گر بندر بیروت که بزرگترین بندر تجاری لبنان بود را تخریب کرد. شدت انفجار به قدری زیاد بود که تا کیلومتر‌ها دورتر نیز خسارت‌های بزرگی بر جا گذاشت و باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر شد. منابع لبنانی خسارت مادی این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد کردند و حتی سیلو‌های غله کاملا در این انفجار از بین رفتند.

بعد از انفجار بندر بیروت و استعفای حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، سعد الحریری و میشل عون، هنوز هم برای تشکیل یک دولت با هم به نتیجه نرسیده‌اند و این امر موانعی را در روند تشکیل یک دولت کارآمد ایجاد کرده است. در عین حال دخالت‌های برخی از کشور‌ها نظیر عربستان، آمریکا و فرانسه نیز مانع بزرگی برای حل بحران سیاسی در لبنان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار