رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق بر لزوم توافق آمریکا و روسیه بر سر کاهش تسلیحات هسته‌ای تاکید و اعلام کرد جنگ هسته‌ای در جهان پذیرفتنی نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام کرد روسیه و آمریکا باید در زمینه کنترل تسلیحات هسته‌ای به توافق برسند.

میخائیل گورباچف اظهار امیدواری کرد که روسیه و آمریکا باید درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای خود به توافق برسند و دو کشور مذاکرات ثبات تسلیحاتی خود را به تعویق نیندازند.

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی همچنین تصریح کرد: دیگر کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای از جمله چین، فرانسه و انگلیس نیز ممکن است به این مذاکرات راه یابند.

گورباچف افزود: ثبات به تنهایی کافی نیست. ما باید در خصوص سطوح پایین‌تر بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای مذاکره کنیم. سپس امکان تعامل با سایر کشور‌هایی که دارای سلاح هسته‌ای (چین، انگلیس، فرانسه و سایر کشورها) وجود دارد و سپس می‌توانیم با هم به سوی هدف نهایی یعنی حذف سلاح‌های هسته ای حرکت کنیم. من بار‌ها گفته ام و تکرار می‌کنم که هیچ هدف دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد. زیرا جنگ هسته‌ای غیرقابل قبول است.

روزنامه کومرسانت چندی پیش گزارش داد روسیه و آمریکا توافق کرده اند که نخستین دور مذاکرات ثبات راهبردی هسته‌ای خود را در تاریخ ۲۸ ژوئیه در ژنو برگزار کنند.

پیشتر جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه در اجلاس ماه گذشته ژنو توافق کردند که گفتگو‌های دو جانبه را آغاز کنند تا زمینه اقدامات تسلیحاتی در آینده و اقدامات کاهش خطر را فراهم کنند.

در سند توافق ژنو تأکید شده است که تصمیم اخیر مسکو و واشنگتن برای تمدید ۵ ساله توافقنامه مربوط به اقدامات برای ادامه کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-۳) گویای پایبندی هر دو طرف به لزوم کنترل تسلیحات هسته‌ای است و این موضوع بار دیگر در جریان مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا مورد تأیید طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار