استاندار خراسان جنوبی نگاه ملی به مرز را خواستار شد و گفت: اعتبارات اندک استانی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها و تامین زیرساخت‌های مرز باشد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، ملانوری استاندار خراسان جنوبی در ششمین نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که همزمان با کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: مرز، پنجره بسیار بزرگی برای ایجاد نشاط و روشنایی در سایر محور‌های توسعه‌ای است و فرصت مرز باید به عنوان یکی از بزرگترین پیشران‌های توسعه‌ای مغتنم شمرده شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، بزرگترین مرز مشترک ایران با افغانستان را دارد افزود: این مرز در طول تاریخ حیات خود، همواره درگیر رخداد‌هایی بوده که بر مبادلات مرزی و فعالیت‌های اقتصادی منطقه تاثیر سوء داشته است.

ملانوری با اشاره به همجواری چهار شهرستان این استان با مرز افغانستان تصریح کرد: جمعیت ساکن در مرز باید حفظ شود، چون استقرار مرزنشینان، امنیت‌آور است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این امنیت نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور انتفاع به همراه دارد لذا باید به مرز نگاه ملی شود.

وی به اقداماتی اشاره کرد که طی یک سال گذشته در زمینه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در مرز‌ها و محور‌های مرزی استان انجام شده است و افزود: با این وجود در تامین زیرساخت‌ها با مشکلات اساسی مواجه هستیم و تا رسیدن به وضع استاندارد فاصله داریم.

ملانوری بیان کرد: با وجود همه کاستی‌ها، به جهت هم‌افزایی دستگاه‌ها در زمینه مبادلات مرزی در ماهیرود رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با نگاه ویژه مدیران استان، تعصبی که نسبت به فعالیت در مرز‌ها وجود دارد و نیز تقویت روحیه مطالبه‌گری در مرزنشینان، علیرغم حوادثی که در افغانستان رخ داد، مرز ماهیرود حتی برای یک ساعت تعطیل نشد و خرده‌فروشی در مرز یزدان نیز امسال آغاز شد.

وی افزود: با اقداماتی که صورت گرفته شرایط فعالیت در بازارچه‌های مرزی دوکوهانه و گلورده نیز فراهم است.

ملانوری با تاکید بر اینکه بعضی از فرصت‌ها گذراست و تکرار نمی‌شود گفت: باید از هر موقعیتی برای رونق فعالیت در بازارچه‌های مرزی استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در برنامه‌ریزی‌هایی که برای مرز‌ها صورت می‌گیرد باید افراد محلی و ساکنان در مرز به‌طور خاص و ویژه دیده شوند و عایدات حاصل از برنامه‌ها نصیب مرزنشینان شود.

نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان عصر امروز به ریاست استاندار و دبیری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با محوریت بررسی مصوبات قبل شورا، ارائه گزارش آخرین وضعیت صادرات و واردات استان، بررسی طرح صادرات سوخت در بازارچه دوکوهانه و افزایش مبادلات مرزی با کشور افغانستان برگزار شد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.