وزیر دفاع آلمان حین سخنرانی برای نیرو‌های آلمانی مستقر در لیتوانی گفت: ناتو به روسیه اجازه نخواهد داد خواسته‌های خود را دیکته کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان امروز (یکشنبه) در بازدید از نیرو‌های آلمانی مستقر در لیتوانی گفت که ناتو در مورد پیشنهاد‌های امنیتی روسیه بحث خواهد کرد، اما به مسکو اجازه نمی‌دهد موضع نظامی خاصی را به ائتلاف دیکته کند.

روز جمعه، مسکو فهرستی از خواسته‌های خود از غرب را ارائه کرد که شامل خروج نیروهای ناتو از لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی بود. این کشور‌ها زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند.

روسیه همچنین خواستار تضمین قانونی الزام آور از سوی ناتوست که از هرگونه فعالیت نظامی در اروپای شرقی و اوکراین دست بردارد. همچنین روسیه خواستار حق وتو در خصوص اوکراین شد. مسئله‌ای که پیش‌تر توسط غرب رد شده است.

لامبرشت در اولین دیدار خود از سربازان آلمانی در خارج از کشور به خبرنگاران در منطقه «روکلا» گفت: «ما باید تنش‌های کنونی را به صورت دیپلماتیک حل کنیم، اما باید از یک ابزار بازدارنده معتبر هم بهره بگیریم».

او افزود: «ما پیشنهادات روسیه را مورد بحث قرار خواهیم داد، اما اینطور نیست که روسیه به شرکای ناتو موضع آن‌ها را دیکته کند و این چیزی است که ما در گفت‌وگو‌ها [ی هفته آینده در شورای ناتو] به وضوح بیان خواهیم کرد».

اخیرا غرب، روسیه را تهدید کرده است که در صورت تشدید تجهیز نظامی خود در مرز اوکراین، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند. از سوی دیگر، مسکو ادعای حمله نظامی به اوکراین را رد کرده و می‌گوید تنها به تهدیداتی که از روابط نزدیک کی‌یف با ناتو علیه امنیت خود احساس می‌کند، پاسخ می‌دهد».

گفتنی است کشور‌های غربی تلاش می‌کنند با حمایت تسلیحاتی از اوکراین، تنش‌ها را در منطقه افزایش دهند. تنش‌ها زمانی تشدید شد که ماه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خرجه آمریکا مدعی شد روسیه نیرو‌های خود را در نزدیکی مرز اوکراین افزایش داده و قصد دارد تا پیش از پایان سال جدید میلادی به اوکراین حمله کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار