شبکه المیادین در گزارشی تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی به پایتخت یمن را ناشی از شکست آن‌ها در میدان‌های نبرد عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گفت: شب‌های اخیر صنعا آرام نبوده است و پایتخت یمن و اطراف آن، هدف حملات شدید هوایی قرار گرفت که در چند ماه اخیر بی سابقه است. این حملات، واکنش سعودی‌ها به موفقیت‌های میدانی ارتش یمن است.

حمله ائتلاف سعودی به یمن وارد هفتمین سال خودش می‌شود و به جز کشتار و ویرانی، موفقیت قابل توجهی نداشته اند. سعودی‌ها با سریال شکست در این حمله روبرو شدند و دولت صنعا و نیرو‌های آن به موفقیت در صحنه میدانی و سیاسی دست یافته اند.

شهر‌ها و مراکز راهبردی عربستان، با خطر حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها مواجه هستند؛ بنابراین حاکمان ریاض با توجه به شرایط فعلی و تحولات میدانی، قدرت تحمیل شروط مورد نظر خودشان را ندارند. شروطی که صنعا آن‌ها را رد می‌کند و ریاض بر آن‌ها اصرار دارد. اما به نظر نمی‌رسد گذشت زمان به سود سران سعودی باشد.

نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مرز‌های سعودی نزدیک شدند و کنترل منطقه الیتمه را در دست گرفتند. اما شرایط مأرب هم به گونه‌ای است که ائتلاف سعودی از آن ناامید شده است.

ارتش یمن از سه محور مأرب را محاصره کرده است و در مسیر ورود به آن گام بر می‌دارد. واشنگتن می‌گوید از ادامه جنگ و گسترش دامنه آن، نگران است. وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر طرف‌های یمنی را به دستیابی به توافق سیاسی برای پایان دادن به جنگ دعوت کرد. به نظر نمی‌رسد دولت جدید آمریکا از عملکرد عربستان در یمن راضی باشد، البته این مسئله به معنای حمایت نکردن از آن در این جنگ نیست. جنگی که یمنی‌ها می‌گویند در اصل آمریکایی است که به دست سعودی‌ها و اماراتی‌ها اجرا می‌شود.

گزارشگر المیادین عنوان کرد که پرونده یمن در گفتگو‌های عربستان و ایران در بغداد مطرح شد. سعودی‌ها می‌خواهند بدون آنکه برچسب شکست بر پیشانی آن‌ها زده شود، از باتلاق یمن خارج شوند، اما روند تحولات به گونه‌ای است که گریزی از نشستن سعودی‌ها با سران صنعا در پای میز مذاکره، وجود ندارد. چنین کاری به نوبه خود، اعتراف سعودی‌ها به شکست و ناکامی سیاسی و نظامی و اعتراف به پیروزی و ایستادگی صنعا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار