معاون سازمان اداری استخدامی گفت: برای اجرایی شدن سیاست‌های نظام اداری، همه دستگاه‌ها و نهادهای عمومی باید درگیر باشند.

حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری استخدامی کشور در خصوص چگونگی اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری و نظام هماهنگ به سوالات زیر پاسخ داد:


مهمترین چالش در عدم اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری و نظام هماهنگ پرداخت چیست؟

اسدی: برای اجرای این سیاست ها ابتدا باید ویترین گرایی اصلاح شود، در خصوص نظام آموزش کارکنان دولت نظام جامع داریم به طوری که مصوباتی دارد درخواست کیفیت ارزیابی مدیران نیز وجود دارد و اقداماتی انجام شده است.

نظام اداری مبتنی بر تحقق بخشیدن به این سیاست‌ها نبوده است. در این رابطه نهادینه سازی، فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی مطرح است. اگر این مسائل محقق شده باشد وقتی وارد سازمانی مانند صدا و سیما می‌شویم قاعدتاً باید فرهنگ اسلامی، ایرانی و ارزش‌ها را ببینیم، متاسفانه در سایر دستگاه‌ها هم نیز این موضوع مشاهده نمی‌شود.

سیاست‌های کلی قرار بود جهت زیرساخت و حرکت نظام اداری تعریف شود، اقداماتی در خصوص عدالت در انتصابات مدیریتی صورت گرفته لذا دستورالعمل و مصوبه شورای اداری داریم.

ریل گذاری که مبنای حرکت باشد وجود ندارد و نهادینه سازی صورت نگرفته است. ما نرم افزار تبدیل سیاست به ضابطه و قانون را نداریم.

سیاست‌ها بعد از گذشت ۱۱ سال باید عینیت پیدا می کرد . تلاش‌های جسته و گریخته ای صورت گرفته و این موضوع را نفی نمی‌کنیم.

دستگاه های دولتی باید از مسیر آزمون استخدام کنند اما نکته‌ای که اتفاق افتاده این است که در برخی مواقع این مسیر دور زده شده است. مجلس شورای اسلامی مصوبه داشته که یکسری از افراد که در دستگاه‌های اجرایی به هر دلیل ارتباط داشتند تبدیل وضعیت به استخدام رسمی می‌شدند، آن هم بدون اینکه آزمون استخدامی را طی کنند . فرصت برابر را باید برای همه متقاضیان ایجاد کرد.آزمون های استخدامی باید منسجم می‌شد اما مسیر های متفاوتی متاسفانه وجود دارد.

چه زمانی در نظام اداری می توان بهترین خدمت را به مردم ارائه داد؟

اسدی:رضایت مردم بسیار مهم است و احقاق حقوق مردم حائز است ،اگر مردم رضایت نداشته باشند سیاست‌ها به درد نمی‌خورد، این جهت‌گیری باید در جهت اجرای سیاست‌ها مدنظر قرار بگیرد.

نکته اصلی این است که باید بیانات مقام معظم رهبری هم مورد توجه قرار بگیرد، زمانی می‌توان خدمت بهتر را به مردم ارائه داد که فرآیندها، ساختارها و نحوه پرداخت‌ها همه مبتنی بر بهره وری و عملکرد بهینه باشد.

همه دستگاه‌های اجرایی باید درگیر این موضوع باشند. فقط قوه مجریه نیست، دستگاه‌ها و نهادهای عمومی دیگری هم در امر نظام اداری دخیل هستند .

شهرداری‌ها بخش قابل توجهی از خدمات را به مردم ارائه می‌دهند. قوانین و مقررات خاص بر آنها حاکم است. امروز رئیس جمهور تاکید داشتند که باید جامعیتی در راهبری جریان سیاست‌های نظام اداری ایجاد شود. باید ستاد ملی و یا فضایی ایجاد شود که امکان تعامل همه دستگاه‌های اجرایی برای اجرایی کردن و پیاده سازی فراهم شود.

چه زمانی در نظام اداری می توان بهترین خدمت را به مردم ارائه داد؟

اسدی:رضایت مردم بسیار مهم است و احقاق حقوق مردم حائز است ،اگر مردم رضایت نداشته باشند سیاست‌ها به درد نمی‌خورد، این جهت‌گیری باید در جهت اجرای سیاست‌ها مدنظر قرار بگیرد.

نکته اصلی این است که باید بیانات مقام معظم رهبری هم مورد توجه قرار بگیرد، زمانی می‌توان خدمت بهتر را به مردم ارائه داد که فرآیندها، ساختارها و نحوه پرداخت‌ها همه مبتنی بر بهره وری و عملکرد بهینه باشد.

همه دستگاه‌های اجرایی باید درگیر این موضوع باشند. فقط قوه مجریه نیست، دستگاه‌ها و نهادهای عمومی دیگری هم در امر نظام اداری دخیل هستند .

شهرداری‌ها بخش قابل توجهی از خدمات را به مردم ارائه می‌دهند. قوانین و مقررات خاص بر آنها حاکم است. امروز رئیس جمهور تاکید داشتند که باید جامعیتی در راهبری جریان سیاست‌های نظام اداری ایجاد شود. باید ستاد ملی و یا فضایی ایجاد شود که امکان تعامل همه دستگاه‌های اجرایی برای اجرایی کردن و پیاده سازی فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار