دبیر کل ناتو در نشست وزرای خارجه این ائتلاف از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو استقبال کرد و آن را لحظه‌ای تاریخی خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه مدعی شد: اعلام نامزدی فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو گواهی بر آن است که «تجاوز بی تاوان نیست». جنگ روسیه علیه اوکراین آنطور که مسکو برنامه ریزی کرده بود، پیش نمی‌رود.

وزرای امور خارجه کشور‌های عضو ناتو در برلین در پایان نشستی غیررسمی در برلین اعلام کردند: «چنانچه این دو کشور اسکاندیناوی رسما درخواست پیوستن به ناتو کنند، لحظه‌ای تاریخی را خواهیم داشت. الحاق آن‌ها امنیت مشترک ما را افزایش می‌دهد و ثابت می‌کند که ناتو در را باز گذاشته است و تجاوز بی تاوان نیست».

دبیرکل ناتو در این نشست همچنین گفت: ترکیه قصد ندارد مانع پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو شود. من اطمینان دارم درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو با ترکیه به توافق می‌رسیم. ناتو آماده است تا پیش از پیوستن به ناتو «تضمین‌های امنیتی» فنلاند و سوئد را افزایش دهد.

وزیر خارجه آلمان هم در این نشست گفت: حمایت نظامی ما از اوکراین تا زمانی که برای دفاع از خود به آن نیاز دارد ادامه خواهد داشت.درهای ناتو برای الحاق سوئد و فنلاند باز است.

پیش از این نیز معاون دبیرکل ناتو گفته بود: ملاحظات ترکیه مورد بحث قرار خواهد گرفت. من مطمئن هستم که اگر فنلاند و سوئد ظرف چند هفته تصمیم به عضویت در ناتو بگیرند ما از آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند روز یکشنبه اعلام کردند فنلاند به زودی درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه می‌کند. رئیس جمهور فنلاند گفت او به اتفاق شورای وزیران (دولت) تصمیم گرفته اند، درخواست عضویت این کشور برای پیوستن به ناتو را ارائه کنند.

سوئد و فنلاند که پیشتر موضع بی طرفانه‌ای داشتند اکنون به دنبال پیوستن به ائتلاف ناتو هستند و درخواست رسمی آن‌ها برای عضویت در این سازمان قرار است ظرف چند روز آینده ارائه شود اما ترکیه در این باره ابراز نگرانی کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تاریخ شروع جنگ جهانی سوم
آخرین اخبار