امام جمعه موقت تهران:

بسته شدن پنجره جمعیتی در کشور یک تهدید است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بسته شدن پنجره جمعیتی و ورود از فاز یک به فاز دو سالمندی در طی ۱۵ سال در کشور را بسیار تهدید کننده عنوان کرد.

امام جمعه موقت تهران بسته شدن پنجره جمعیتی و ورود از فاز یک به فاز دو سالمندی در طی ۱۵ سال در کشور را بسیار تهدیدکننده عنوان کرد و استفاده از تجربیات سایر کشور‌هایی که به اصلاح ساختار جمعیتی خود پرداختند و امروز از بالاترین رشد جمعیتی برخوردار هستند را نیز مهم برشمرد.

به گفته حجت‌الاسلام ابوترابی فرد،  اگر کار یک پشتوانه علمی قوی و کارشناسی پیدا کند و مسیر حرکت را تبیین کند در آن صورت بر اساس این مبانی و ظرفیت‌ها و امکانات می‌توان افق و چشم انداز برنامه را تعریف کرده و در این راستا گام برداشت.

۲۸ اردیبهشت امسال بود که رهبر انقلاب در ادامه تاکیدات خود نسبت به مقوله جمعیت در پیامی خطاب به فعالان حوزه جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و حمایت از خانواده را سیاستی حیاتی دانست.

به فرموده رهبر انقلاب، این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد و کاوش‌های صادقانه‌ی علمی نشان داده است که این سیاست را می‌توان با پرهیز از همه‌ی آسیب‌های محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ی کشور را از آن بهره‌مند ساخت.

رئیس جمهور نیز همان روز در نخستین نشست ستاد ملی جمعیت، با بیان اینکه قانون جمعیت باید به طور کامل و جامع اجرا شود گفت: تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها موظف هستند قرارگاه‌های مربوط به جمعیت را در مجموعه‌های خود تشکیل دهند و هرچه سریعتر آیین‌نامه‌های مرتبط با آن را آماده و به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ارسال کنند.

گفتنی است، اغلب کارشناسان، از روند نگران کننده کاهش نرخ جمعیت در کشور خبر می‌دهند که باید برای برطرف شدن این موضوع تمهیدات جدی قائل شد.

سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰، سالخوردگان ایران حدود یک سوم جمعیت آن می‌شود که اگر مطابق همان آمار‌های بین المللی تخمین بزنیم که جمعیت ما  به حدود ۹۳ میلیون نفر برسد یک سوم آن بالای ۶۰ سال خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر، ۱۰ درصد جمعیت ما بالای ۶۰ سال است. یعنی با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری، ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال است که ما با مشکلی بسیار بزرگ در صندوق‌های تامین اجتماعی رو به رو خواهیم شد.

محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست جمعیتیِ دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، در یک گفت و گوی رادیویی، در رابطه با بحران پیری در آینده اظهار کرد: علت پیری جمعیت مرتبط با سیاست‌های دهه ۶۰ و ۷۰ است که با تغییرات ساختاری اقتصادی - اجتماعی که در کشور اتفاق افتاد، با کاهش شدید تعداد تولد روبرو شدیم چرا که این موضوع باعث شد که باروری کل، یعنی تعداد فرزندان به ازای هر زن که در سال ۶۵، حدود ۶ و نیم فرزند بود در سال ۹۹، به حدود یک و ۶۵ فرزند به ازای هر زن برسد که به طور کلی، این عدد زیرِ حد جایگزینی جمعیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۰۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حاجی جان رحمت نکشین پنجره جمعیتی به زودی بدون افزایش نرخ باروری بسته میشه نمیدونم شماها تو این مملکت زندگی نمیکنین یا ما توقع زیادی داریم.تو خرج یدونه بچه موندم هزارتا کمبود داره اونوقت انتظار داری ۵ تا بچه بیارم که واسه شماها کارگر و سرباز و پیاده نظام جور بشه و پولشون رو تو موسسات اعتباری و بورس و تورم بکشین بالا .!!! نه حاجی ما نیستیم رو ما حساب نکن بچسب به همون آقازاده ها و ۴۰۰۰ تا فرزند مسئولین که به گفته خودتون تو خارج هستند.یا حق
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
شما اقتصاد رو درست کنید ، مردم بلد هستند

همه هم بچه دوست دارند.

مشکل ازدواج جوانان هست ، فرد مجرد جرات نمی کنه توی این اوضاع زن بگیره

ما هم که گرفتیم ، داره گردنمون میشکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
گفتیم مرگ بر ....اما شد مرگ بر خودمان البته این سیاست دولتها ومسئولین ما بود .که خودشان هم کمک به حال غربیها بوده وهستند .با این حال گرانی اگر مغز خر هم خورده باشیم باز ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حاج آقا ماپول نداریم بریم ازترکیه برای بچه هامون سیسمونی بخریم اونایی که دارن این کار رو میکنن احتیاجی هم به راهنمایی شما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حاج آقا با این وضعیت اقتصادی که همکاراتون درست کردن چه توقع بیجایی داری
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۵:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
جناب حجت الاسلام ابوترابی عزیز برادرم شما اول یکی از مسببین این معضل را بیاب و از او تحوه به چاه انداختن یوسف را بپرس خودش ادرس چاه را هم میدهد که چگونه و کجا این ملت را به چاه انداخته اند. متهم بین ما با ما نشست و برخاست میکند و ما دنبال زنده کردن مرده میگردیم تا عیسی(ع) بیاید مرده برایمان زنده کند. اول مسبب شناسایی شود راه حل اسان است خودش ما را سر صحنه جرم میبرد و ما میفهمیم از کجا ضربه را خورده ایم. شما هنوز یک مسبب معرفی نکرده اید. نردبان را پله پله بالا و پایین میروند نه از پله اول به اخر و برعکس. شما اذا تخاصم اللصان کنید ظهر المسروقش اسان است. صدای مسببین این امر به گوشم میرسد. هر روز اشوبی به پا میکنند و خجالت هم نمیکشند. طلبکار هم هستند. ما با اخوی مرحوم هم سلول نبودیم هم اسارت بودیم سلام ما را به حاج (نایب)عیسی برسانید.
Lithuania
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
جمعیت کشور خیلی وقته همینه. یه شبه توی خواب به همتون الهام شده که جمعیت مشکل داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا دولت ماده 16 قانون جوانی جمعیت رو اجرا نمی کنه که باید حق اولاد 2 برابر و عائلهمندی برای همه افراد50 درصد افزایش پیدا کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
تو که واسه یه نماز خوندن خدا تومن پول میگیری چرا بچه نمیاری ؟ مگه حق عائله مندی بازنشسته ها رو زیاد نکردن . خوب بسم الله
Iran (Islamic Republic of)
حبیب الله ارجکمند
۱۳:۵۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
با سلام در مورد افزایش جمعیت شماها نمی دانم چطور فکر می کنید خودتان روی گنج نشسته اید و هیچ خبری از قیمت ها ندارید یک پنچ کیلویی روغن نباتی از 90 تومان به 400 هزار تومان رسید حال یک حوان چطور جرات ازدواج داشته باشد خودتان قضاوت کنید بخدا اگر اون دنیایی باشد باید شماها قانون گذاران جواب گو باشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین قانع
۱۴:۲۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
در پاسخ به فرمایشات این دوستمون باید بگم برای انجام هر کاری میشه به راحتی بهانه های مختلف آورد. ینی در گذشته که فرزند آوری خیلی بیشتر بوده هیچ مشکلی وجود نداشته؟!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اگه از نظر شما مشکلی نیست پس ۶ تابچه بیار تربیت کن بزرگ کن تحویل بده به جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
خدا رو شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چجوری بچه بیاریم با این وضع گرونی . هر سری میریم دم مغازه یچیز میگن گرون شده . شوهرمن بزور خرج زندگی یه نون حلال دربیاره . خرجیمونو مونده توش به سختی . خرجی بچه و ...دلسرد شده میگه تو این وضع گرونی بچه میخوایم چیکار
آخرین اخبار