حملات ۱۱ سپتامبر؛ پرونده‌ای که هنوز پس از دو دهه باز است

با گذشت ۲۱ سال از واقعه یازده سپتامبر تبعات این حادثه ادامه دارد و مغز متفکر آن هنوز در انتظار محاکمه در زندان به سر می‌برد.

با گذشت ۲۱ سال از واقعه یازده سپتامبر در آمریکا هنوز تبعات این حادثه دامن گیر جامعه آمریکاست و گذر زمان خاطرات خانواده‌های قربانیان این حادثه را کم‌رنگ نکرده و تمایل آن‌ها برای برقراری عدالت را کاهش نداده است.

سال گذشته اف‌بی‌آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را که از حالت محرمانه خارج شده بود، منتشر کرد.

به نظر می‌رسید آنچه در اسناد قبلی منتشر شده و مربوط به تحقیقات مخفی (Operation Encore) حمله ۱۱ سپتامبر و نقش عربستان در این واقعه بوده، تغییر و ویرایش شده است. در تحقیقات گذشته آمده بود که عربستان شرایط را برای هواپیما‌ربایان فراهم ساخته است.

همچنین سال گذشته منابع آمریکایی اعلام کردند که محاکمه خالد شیخ محمد، مغز متفکر احتمالی حملات ۱۱ سپتامبر و چهار متهم دیگر در این پرونده از سر گرفته می‌شود. این پنج نفر که از ۱۵ سال پیش در زندان پایگاه دریایی آمریکا در گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا زندانی بودند، از اوایل سال ۲۰۱۹ پیش از آنکه همه گیری کووید-۱۹ برگزاری جلسات دادرسی را متوقف کند، در دادگاه حاضر نشده بودند.

 متهمان گفته بودند که پیش از انتقال به گوانتانامو هنگامی که در اختیار سازمان سیا بودند، تحت شکنجه قرار گرفته اند. همچنین وکلای مدافع اعلام کرده بودند این پنج متهم یعنی خالد شیخ محمد، عمار البلوچی، ولید بن عطاش، رمزی بن الشبه و مصطفی الحوساوی همچنان روی شکنجه خود از سوی سازمان سیا هنگام بازداشت در زندان‌های مخفی سازمان اطلاعات آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ برای به دست آوردن اعتراف از آنها، تاکید داشته اند.  

با این حال همزمان با بیست و یکمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، خالد شیخ محمد و چهار متهم دیگر در پرونده ۱۱ سپتامبر هنوز در زندان گوانتانامو هستند و محاکمه آن‌ها از زمان بازداشت تا امروز، مکررا به تعویق افتاده است. آخرین پس‌رفت این پرونده ماه گذشته میلادی اتفاق افتاد که جلسه استماع پیش از محاکمه در اوایل پاییز، لغو شد.

جیمز کانل، وکیل یکی از هم‌دستان خالد شیخ محمد تایید کرد که طرفین هنوز در تلاش برای دستیابی به توافقی پیش از محاکمه هستند. توافقی که می‌تواند از محاکمه پیشگیری کرده و به مجازات‌هایی کمتر، اما همچنان طولانی منجر شود.

همچنین همزمان با بلاتکلیفی خالد شیخ محمد در گوانتانامو، آمریکا در سال ۲۰۱۱ اسامه بن لادن، سرکرده القاعده را از میان برداشت و در ماه گذشته میلادی هم مدعی کشتن ایمن الظواهری، سرکرده جدید القاعده شد.

گفتنی است رمزی یوسف، برادرزاده خالد شیخ محمد که از طراحان بمب‌گذاری ۱۹۹۳ در مرکز تجارت جهانی بود، در سال ۱۹۹۵ در پاکستان بازداشت شد. اما سرنوشت او با عمویش متفاوت است. یوسف در دو دادرسی غیرنظامی مجزا به حبس ابد محکوم شد و اکنون در زندان است.

رمزی یوسف در آن زمان گفته بود که بمب‌گذاری در مرکز تجارت جهانی که به مرگ ۶ تن و مجروح شدن بیش از ۱۰۰۰ تن منجر شد، مانند استفاده آمریکا از بمب اتمی در جنگ جهانی دوم است.  

با این حال خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان خواهان دریافت اطلاعاتی در این باره هستند که چه عاملی سبب انجام این حملات شد. آن‌ها بر این باورند که اسناد نشان می‌دهد عربستان سعودی در این حملات نقش داشته است، ادعایی که این کشور آن را رد می‌کند.

حملات ۱۱ سپتامبر منجر به مرگ ۳ هزار نفر شد و از بین ۱۹ هواپیماربای این حادثه، ۱۵ نفر تابعیت سعودی داشتند که دو برج تجاری در منطقه منهتن نیویورک را از بین بردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۲۳:۲۱ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
حقیقت را می خواین ؟ کار ایرانه خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
واما سرکرده داعشی کهدر سوریه که بگفته آمریکا در بمباران گشته شد چرا تلفیش را در فرودگاه بغداد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
به خلبانان هواپیما قبل از پرواز نوشیدنی الکلی خورده بودند ساقیشون بن سلمان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
این کار با نقشه امریکا و اسرائیل انگلیس انجام شد و دولت عربستان با طناب پوسیده این سه کشور تو چاه افتاد .حالا زود است تا عربستان هم به این بهانه مورد تهاجم قرار بگیرد صبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
مثل قاشقچی
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۲۰:۰۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
عربستان در یک کشور بحران زده مثل یمن نمیتونه همچین کاری انجام بده،چطور میتونید به همین راحتی در کشوری مثل امریکا که نوع مورچه رو روی زمین رصد میکنه،بتونه همچین جنایتی انجام بده؟؟؟!!!! پس شک نکنید خود مسوولین بلند پایه امریکا با کمک مالی عربستان ،فقط پول،اینکار رو کردند،نه اینکه در لایه لایه های خفن امنیتی ایالات متحده یکی مثل عربستان بتونه نقشه همچین کاری رو طراحی کنه،بوش بهانه شروع حمله در خاورمیانه رو میخواست که با این کار بدست آوردش.خلاص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
اسرائیل و دولت امریکا خودشون انجام دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
اگه عربسنان و پولهای این کشور در حادثه ی ۱۱سپتامبر دخالت نداشته بود دادگاه آمریکا هم اینقدر طولش نمیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
بیچاره مردمی که با طناب پوسیده ی صهیونیست های نژادپرست به چاه 11سپتامبر افتادند.
آخرین اخبار