بسیج ایران، عربستان و روسیه برای پایان دادن به هژمونی آمریکا

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی ایران و عربستان را دو بازوی قدرتمند روسیه در تقابل با هژمونی آمریکا معرفی کرده است.

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی ضمن تکرار ادعای ارسال پهپاد‌های ایران به روسیه و همچنین همسو شدن عربستان سعودی با روسیه در خصوص کاهش تولید و فروش نفت به غرب، ایران و عربستان را دو بازوی قدرتمند روسیه در تقابل با آمریکا معرفی کرده است.

این نشریه معتقد است که با تشدید حملات روسیه به اوکراین، دو قدرت خاورمیانه جانب مسکو را گرفته اند.

فارن پالیسی در ادامه این مطلب آورده است: عربستان سعودی و ایران در تلاش هستند [با گرفتن جانب روسیه]یک کبودی سیاهی زیر چشم آمریکا ایجاد کنند.

به ادعای این نشریه آمریکایی، ایران تسلیحات، به ویژه پهپاد‌ها و احتمالا موشک‌های پیشرفته خود را به روسیه تحویل می‌دهد تا از آن‌ها برای حملات خود در اوکراین استفاده کند. در حالی که عربستان سعودی تولید نفت خود را به گونه‌ای عملیاتی می‌کند که مسکو توانایی خود را در انجام تعهداتش و تحمیل درد و رنج بیشتر در آستانه زمستان سرد در اروپا و آمریکا حفظ کند.

این نشریه در ادامه آورده است: «ریاض یک شریک درازمدت برای غرب و تهران یک دشمن درازمدت برای غرب است. اما هر دو تا حد زیادی تحت تأثیر یک عامل هستند و آن آمریکاست. روسیه توانست حمایت عربستان و ایران را بسیج کند که این امر منجر به تضعیف موقعیت آمریکا در خاورمیانه شد. آن‌ها (ایران و عربستان) تلاش می‌کنند تا یک کبودی سیاه زیر چشم آمریکا ایجاد کنند.»

به نوشته این نشریه، بحران انرژی ناشی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به موقعیت ژئوپلیتیکی پادشاهی عربستان سعودی کمک کرده است. ریاض در حال انجام یک بازی تهاجمی است و در ماه جاری با همراهی اوپک پلاس برای کاهش تولید جمعی نفت به میزان زیاد دو میلیون بشکه در روز، این استراتژی تهاجمی را دوچندان کرد.

فارن پالیسی مدعی است: طرف ایرانی، علیرغم اظهارات رسمی مبنی بر اینکه ایران یک طرف بی طرف بوده و سلاح به اوکراین انتقال نداده است، صحنه جدید درگیری‌ها را درک کرده و احساس می‌کند توانایی تقویت روابط خود با روسیه و تضعیف آمریکا دارد.

این نشریه در بخش دیگر این مطلب آورده است: «روشن است که هم ایران و هم عربستان سعودی از درگیری در اوکراین برای تضعیف منافع غرب استفاده می‌کنند. اما آنچه کمتر مشخص است این است که چگونه غرب می‌تواند موضع خود را به طور موثرتر تغییر دهد.»

به عقیده این نشریه، چندین عامل محرک باعث می‌شود ریاض و تهران چنین اقداماتی را دنبال کنند، اما بزرگترین انگیزه آن‌ها تقویت خود در برابر آمریکا در نظام جهانی چندقطبی است. آن‌ها به طور فزاینده‌ای به دنبال تقویت روابط با بازیگران غیر غربی برای آزادی عمل خود هستند.

فارن پالیسی در انتهای این مطلب آورده است: آمریکا برای بازیابی نفوذ خود در عربستان سعودی و اثرگذاری بر ایران، باید این روند‌ها را به عنوان ظهور نهایی نظام جهانی چند قطبی بشناسد. واشنگتن همچنین باید پارادایم‌های تفکر خود را که بر اساس فرض منسوخ هژمونی آمریکا در خاورمیانه توسعه یافته بود، تغییر دهد و راهبردی جدید برای توقف حمایت عربستان و ایران از روسیه بیابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
آمریکا جنایتکار اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم، القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگرگروه های تروریستی را دارد باید به سراغ رژیم کودک کش سعودی برود.
آمریکا جنایتکار اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم، القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگرگروه های تروریستی را دارد باید به سراغ رژیم جعلی صهیونیستی برود.

اروپا جنایتکار اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم، القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگرگروه های تروریستی را دارد باید به سراغ رژیم کودک کش سعودی برود.
اروپا جنایتکار اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم، القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگرگروه های تروریستی را دارد باید به سراغ رژیم جعلی صهیونیستی برود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
عربستان و اسرائیل سرور امریکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
عربستان یکی ازایالتهای آمریکاست.بن سلمان فرماندار ایالت است.اصلا محاله که تصورکنید عربستان تغییر مواضع دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
درمورد عربستان که فکر نکنم اینطور باشه و عربستان درسته با اوپیک پلاس 2 میلیون بشکه نفت کم کردن ولی پشت سرش فورا یه چند تا گونی دلار مفت دادن به همین اکراین که اونم آمریکا میخوره و همین باعث شد جبران کنه اون کم کردن نفت را !
یعنی عربستان خواست هم اینورو (اوپیک) را داشته باشه و هم اونور رو (نوکر غرب)!
اما کاش یه کم بیشتر آمریکا (البته واقعی نه صوری) بهش گیر بده و عین صدام این گاو شیر ده را که موقع ذبحش رسیده را سر ببره و کلی آدم از شر این شکم گنده های مفت خور نجات پیدا کنند و از حمله و ترور و... اینها در امان باشند!
البته فقط دلاره و کلاپول که این کارها رو میکنه واگرنه آخه عربستان و عربستانی جرات این کارها رو داره؟ فقط ریخت و پاش میکنه و عواملش براش ترور و جنگ و .. میکنند واگرنه خودشون دریغ از یه جو غیرت و جرات!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
سلام ،

در مورد ایران و عربستان همین است‌که گفته ،
ولی روسیه به تدریج در مرتبه دو قرار خواهد گرفت ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
آمریکا جنایتکار می‌خواهد عربستان را کنار ایران قرار دهد تا چهره ی ایران رو خدشه دار کند رژیم آل سقوط همیشه در مقابل ایران ونوکر وگاوشیرده آمریکا است فریب نخورید باز عمروعاصهای زمان دست بکار شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
مزخرف محض. عربستان همین الان داره منابع مالی شبکه های ضد ایرانی برای تبلیغ ضد نظام جمهوری اسلامی و ایجاد اغتشاش استفاده میکنه. تهیه منابع مالی و اسلحه گروه های تکفیری وهابی هم از یه طرف. امام خمینی فرمودن ما حتی اگر از آمریکا هم بگذریم از عربستان نخواهیم گذشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
عربستان جوک سال !!!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۲۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
آمریکای جنایتکار انشاالله رو به افول است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۴ آبان ۱۴۰۱
آخه عربستان سعودی چگونه می تواند با آمریکا برخورد کند چون اگر آمریکا عربستان راتحریم کند یک روز کشور وحکومت ال سعود فلج می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
اینهازمینه سازی برای هپلوکردنذخیره هشتصدمیلیاردی عربستان ور امری کاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۴ آبان ۱۴۰۱
آخه کی به عربستان دل خوش میکنه!!!خود عقرب همین عربستانه
Sweden
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۴ آبان ۱۴۰۱
در مقابله و خنثی نمودن هژمونی سلطه ای امریکا همکاری گسترده دیپلماتیک با همه کشورهای واجد شرایط الزامی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۴ آبان ۱۴۰۱
آمریکا میخواد چهره عربستان را تطهیر کنه.
آخرین اخبار