کارشناس بازار سرمایه گفت: از مهم‌ترین وظایف بورس‌ها در همه بازار‌های مالی دنیا، حفظ و صیانت از حقوق سهامداران به‌خصوص سهامداران خرد است.

آقای علیرضا قدرتی با اشاره به دو تصمیم هیئت‌مدیره فرابورس مبنی بر افزایش حداقل هر سفارش خرید آنلاین و افزایش حجم‌مبنا در بازار پایه گفت: فرابورس با وضع چنین قوانینی در تلاش است تا مانع ضرر و زیان سهامدار خرد شود.

او به ریزش‌های سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: طی آن سال نماد‌های کوچک و سهام بازار‌هایی مثل بازار پایه آسیب‌های بیشتری را به سهامداران خود وارد کردند و چنین تصمیم‌هایی می‌تواند مانع از تکرار تجربه‌های تلخ سال‌های گذشته و زیان‌های سنگین سهامداران خرد شود.

این کارشناس بازار سرمایه به تغییر مدل معاملاتی در بازار پایه اشاره کرد و افزود: افزایش حداقل هر سفارش خرید آنلاین و اینکه خریدار برای ثبت سفارش کمتر از ۵ میلیون تومان باید از طریق کارگزاری اقدام به ثبت درخواست خرید کند باعث می‌شود تا سهامداران مجبور شوند پیش از هر اقدامی در مسیر تأمل و مشورت از کارگزاری قرار بگیرند که اتفاق مثبتی است.

او افزایش حجم‌مبنا در این بازار را باعث کاهش سفته‌بازی و دست‌کاری‌های قیمتی دانست و ادامه داد: چنین تصمیم‌هایی همیشه با هدف صیانت از حقوق سهامداران خرد اجرایی می‌شود که اتفاق خوبی است.

قدرتی با تأکید بر اینکه دفاع از حقوق سهامداران خرد باعث افزایش ضریب نفوذ عامه مردم در بازار سرمایه می‌شود، گفت: سهامداران خرد ستون‌های اصلی بازار سرمایه هستند که باعث افزایش عمق این بازار می‌شوند.

او افزود: اصولا رفتار توده‌وار در بازار سرمایه کشور ما آسیب‌های جدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته که منشأ آن ضعف در فرهنگ سهامداری است. هرچه قدر فرهنگ سهامداری در بازار پررنگ‌تر شود شاهد بازاری شفاف‌تر و پویاتر خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
لطفا یه نگاه به حجم های سهم وامین بندازید تا ببینید که این حجم مبناهای زیاد باعث شده 1 درصد طی 2 سال هم بالا پایین نشه.چون حجم مبنا زیاد براش
آخرین اخبار