کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در عرصه‌های منابع طبیعی جنوب کرمان

به دنبال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال، ۱۶ میلیون اصله نهال در جنوب کرمان، تولید و در عرصه‌های منابع طبیعی کاشته می‌شود.

قاسم رحیمی نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در آئین اختتامیه هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران که با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و مدیران حوزه آبخیزداری کشور در محل دانشگاه جیرفت برگزار شد، درخت را بهترین نمونه بارز و طبیعی یک آبخیزدار عنوان کرد و ضمن بیان اهمیت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و همچنین پروژه‌های آبخیزداری گفت: درختکاری و جنگل کاری در مباحث آبخیزداری به خاطر آثار و دستاورد‌های متعدد آن مثل مقابله با شدت سیل، کاهش فرسایش خاک، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی هوا و ... از اهمیت فراوانی برخوردار است.

او با بیان اینکه از مجموع سه میلیون و ۸۵٠ هزار هکتار مساحت سطح حنوب کرمان، سه میلیون و ۶۸۶ هزار هکتار آن را عرصه‌های منابع ملی تشکیل داده اند، گزارشی از وضعیت جنگل ها، مراتع و بیابان‌ها جنوب کرمان ارائه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه سطح حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار است، گفت: ۹٠٠ هزار هکتار از این سطح مطالعه و در سطح ۵٠٠ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در حال اجرایی شدن است.

 رحیمی نیا با اشاره به اهمیت پروژه‌های آبخیزداری در رشد و سرسبزی درختان، جنگل‌ها و مراتع افزود: با منویات مقام معظم رهبری و دستور وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری‌های ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار است طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در کشور کاشت شود.

او افزود: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال، ۱۶ میلیون اصله نهال در جنوب کرمان، تولید و در عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی مستعد کاشته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزایش سرانه پوشش گیاهی، تولید ترسیب کربن، مبارزه با فرسایش خاک، بهبود معیشت ساکنان و جوامع محلی، کاهش آلودگی‌های هوا، مدیریت و ذخیره آب‌های زیرزمینی را برخی از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

او با بیان اینکه بخشی از نهال‌های تولید شده در پروژه‌های منابع طبیعی، زراعت چوب و احداث بادشکن بیولوژیک اطراف مزارع استفاده می‌شود از احداث ۲ هزار کیلومتر بادشکن زنده اطراف مزارع در سال ۱۴٠۲ در جنوب کرمان خبر داد و گفت: این طرح طی چهار سال و هر سال به طول ۲ هزار کیلومتر اجرایی می‌شود.

هفدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با تاکید بر آبخیزداری و امنیت پایدار غذایی امروز چهارشنبه در دانشگاه جیرفت پس از دو روز به کار خود پایان داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار