عطوان:

تل آویو در جبهه مرزی با اردن گرفتار شده است

سردبیر رای الیوم تنش حاکم بر روابط بین اردن و رژیم صهیونیستی در پی بازداشت یک نماینده مجلس را افتادن تل آویو در دام جبهه مرزی با امان عنوان کرد.

عبد الباری عطوان تحلیلگر سرشناس عرب با اشاره به تنش حاکم بر روابط بین اردن و رژیم صهیونیستی در پی بازداشت یکی از نمایندگان مجلس این کشور و واکنش شدید مردم و دولت اردن به این اقدام تاکید کرد: این امر نشان دهنده رویکرد امان در قبال ایران و محور مقاومت و مشخصا سوریه و نیز دادن هشدار به رژیم صهیونیستی است.

عطوان در ستون سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت در همه دیدارهایمان با عبد الله دوم شاه اردن در طول ۲۰ سال گذشته سه مسئله اصلی در صدر مباحث قرار داشت:

 نخست: زمانی که موضوع به دولت اشغالگر اسرائیل و تهدید امنیت اردن مربوط می‌شود، چون با اسرائیل ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، از قوی‌ترین کشور‌های عربی است.

دوم: از سرگیری روابط با ایران و فعالسازی گردشگری دینی ایرانی‌ها و اجازه برای زیارت مزار بزرگان شیعه در منطقه الکرک به خصوص ضریح جعفر بن ابی طالب یکی از شهدای برجسته جنگ موته و همچنین برقراری روابط باز با سوریه به حکم همسایگی حتمی است، چون عادی سازی روابط کشور‌های عربی با دمشق قطعی است.

گرفتاری اسرائیل در دام بازداشت نماینده پارلمان اردن

رژیم اشغالگر اسرائیل روز یکشنبه گذشته در دامی گرفتار شد که به نظر می‌رسد در جبهه مرز‌ها با اردن و با اعلام بازداشت عماد العدوان نماینده پارلمان اردن آماده سازی شده بود. رژیم اشغالگر اسرائیل، در بیانیه‌ای رسمی که حاوی اطلاعات ضد و نقیضی است، اعلام کرد سه چمدان پیدا شده است که در داخل آن‌ها ۱۵ قبضه هفت تیر و ۱۲ قبضه تیربار و حدود یکصد کیلوگرم طلا بود. این رژیم با انتشار دو نوار ویدئویی، اعلام کرد این دو ویدئو درباره تسلیحات توقیف شده است، اما مشاهده شد که در فیلم دومی خبری از طلا‌ها نیست. 

این قضیه و ابهامات مربوط به آن و یافتن پاسخ‌هایی برای پرسش‌های متعدد درباره آن و چگونگی درز اطلاعات درباره تسلیحات و طلا‌های توقیف شده و پیش بینی‌ها درباره سرانجام بحران به وجود آمده، این روز‌ها نُقل محافل اردنی و اجتماعی است.

عماد عدوان، قهرمان اردنی ها در حمایت از فلسطین

قبیله عدوان که شیخ عداون از این قبیله است، مالک بخش زیادی از اراضی دره اردن هم مرز با فلسطین اشغالی است و یکی از بی باک‌ترین قبایل از نظر وطن خواهی است و بیشتر افرادش نیز مسلح هستند و در مرز‌های شرقی فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند و هم اکنون در حالت آماده باش بی سابقه‌ای به سر می‌برند و در بیانیه هایی، دولت اردن و در درجه بعدی رژیم اشغالگر را مسئول هرگونه آسیبی به شیخ عدوان و عواقب ناشی از آزاد نشدن هرچه سریع وی دانسته اند. 

عطوان نوشت: عماد عدوان نه تنها در میان قبیله اش که صد‌ها هزار نفرند بلکه در میان همه عشایر دیگر اردنی و در کل در میان همه ملت اردن با همه قومیتها، به یک قهرمان مردمی تبدیل شده است. اقدام وی به قاچاق زرادخانه کوچکی از تسلیحات و طلا با هر هدفی که باشد، اما کارش یک افتخار ملی بزرگ است، زیرا هدفش رساندن تسلیحات به مقاومت فلسطینی در کرانه باختری و دیگر مناطق اشغالی در سال ۱۹۴۸ میلادی بوده است. 

زبان حال اکثریت اردنی‌ها آن است که او یک قهرمان ملی شجاع است خواه هدفش تجارت بوده یا رساندن تسلیحات رایگان یا پول به مقاومت، زیرا هر دو احتمال در نهایت به معنای حمایت از گردان‌های مقاومت و به لرزه در آوردن زمین در زیر پای دشمنان اسرائیلی است و هر دو احتمال نیز نشانگر شجاعت و پایبندی ملی و دینی و اخلاقی و نیز ابراز همبستگی با ملت فلسطین و آرمان عادلانه آن است. 

یک منبع بلند پایه اردنی در تماس با رأی الیوم گفت بعید نیست تلاش برای قاچاق سلاح یک پیام غیر مستقیم دولت اردن برای اسرائیلی‌ها باشد، مبنی بر اینکه: «ما از مرز‌های شما حمایت می‌کنیم و جلوی قاچاق را می‌گیریم بنابراین یا از اقدامات تحریک آمیز خود علیه ما و به ویژه از حمله به مسجد الاقصی و به چالش کشیدن قیمومیت اردن بر این مسجد، دست بردارید در غیر این صورت می‌گذاریم ملت اردن و امثال عدوان شما را ادب کنند و به شیوه‌ای که آن را می‌فهمید با شما رفتار کنند.»

این منبع به ما تأکید کرد این حقیقت تأیید می‌کند هماهنگی امنیتی اردن و اسرائیل از بیش از یک ماه پیش متوقف شده است و کمیته‌های دو جانبه مشترک از چند هفته پیش با طفره روی طرف اردنی تشکیل جلسه نداده اند.

تنش در روابط اردن و اسرائیل می تواند عمیق‌تر شود

سردبیر رای الیوم نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دستگاه امنیتی او به ویژه ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل به علت بازداشت عدوان در بحرانی واقعی به سر می‌برند، زیرا بازداشت و معرفی وی برای محاکمه، اشتباه بزرگی است که دارای پیامد‌های خطرناک است که برجسته‌ترین آن‌ها نیز انفجار و انقلاب مردمی است و آزاد کردنش نیز یک مخمصه بزرگ و نشانه ضعف و کوتاه آمدن خواهد بود که با قلدری امنیتی و برتری جویی اسرائیل در تضاد خواهد بود. 

یک وزیر خارجه اردنی در گفتگو با رأی الیوم پیش بینی کرد بی اعتنایی ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن به تلفن‌های همتای اسرائیلی اش یعنی ایلی کوهن و پاسخ ندادن به این تلفن‌ها نشانگر تنش در روابط بین دو طرف و بحران بی سابقه میان آنهاست و بعید نیست این تحول با اخراج سفیر اسرائیل و فراخوانی سفیر اردن در تل آویو به امان طی چند روز آینده به اوج خودش برسد.

بزرگترین تهدید برای رژیم اشغالگر اسرائیل، بروز هرج و مرج و افزایش قاچاق سلاح در مرز‌های مشترک با اردن است که بیش از ۶۰۰ کیلومتر امتداد دارد و تاکنون از امن‌ترین و باثبات‌ترین و تحت کنترل‌ترین مرز‌های رژیم اشغالگر بوده است و به نظر می‌رسد احتمال هرج و مرج به سبب اقدامات تحریک آمیز اسرائیل در جبهه اردن و همه جبهه‌های عربی از احتمال آرامش خیلی بیشتر است.

اگر شیخ عداون به سرعت به دولت اردن تحویل داده نشود شاید قبیله او به اقدام نظامی دست بزند و چندین گزینه را بعید نمی‌دانیم که برجسته‌ترین آن‌ها نیز ربودن شماری از سربازان و غیر نظامیان اسرائیلی و به گروگان گرفتن آنان و استفاده از آن‌ها به عنوان برگ برنده برای معامله به شیوه حزب الله لبنان یا دامن زدن به عملیات نفوذ مرزی و قاچاق سلاح به عنوان یک پاسخ انتقامجویانه اولیه است.

اردن با شتاب در حال تغییر است و ناراحتی و غلیان مردم و دولت آن به اوج رسیده و همین بیانگر رویکرد اردن درباره ایران و محور مقاومت و مشخصا همسایه اش سوریه و نشان دادن کارت قرمز به دولت اشغالگر و فاشیست با فعالسازی اهرم فشار مرزهاست و در برابر اردن با توجه به جوش و خروش داخلی و حمایت ملت اردن از مقاومت در برابر اشغال فلسطین یا لبنان، هیچ گزینه دیگری باقی نمی‌ماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۲:۱۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط سفیر اسرائیل.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
در شطرنج اگر دوتابازیگر بخواهندناپلءونی بازی کنند
وهم ردیف باشندباعث می شود سریع همه ی مهره ها ازدست برود.
دراین موقع هست که طرفی که برد می خواهد
باتمام قوا شروع به کیش کردن مهره ی شاه می کند
و حریف درحالت انفعالی فرو رفته وطبق خواسته ی
خود دیگر نمی تواند بازی کند ومجبور است مطابق با خواسته ی حریف بازی کند که دراین میان مهره هایش هم می سوزند وکیش ومات می شود.
الان وضعیت جبهه ی مقاومت وغربی ها برابر هست
وجنگ علاوه برخسارات .نتیجه ی نهایی آخر جنگ مشخص می شود.
بهترین گزینه الان کیش کردن وتهدید اسراییل
در چندین جبهه ی هم مرز با پشتیبانی ایران هست.
وقطعا اسراییل درلاک دفاعی فرو رفته وشالوده ی
حاکمیتی هم آن هم از درون متلاشی شده
بدون اینکه نیروهای حامی وپشتیان وارد عمل شده
وغربی ها مجبور هستند که به رفراندوم فلسطین
سر تسلیم فرود بیاورند.
آخرین اخبار