بورل: اروپا در مورد تسلیح اوکراین با سود دارایی‌های روسیه اختلاف نظر دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه گفت که برای تبدیل سود دارایی‌های بلوکه شده روسیه به سلاح، به اتفاق آرا نیاز است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: طرح اتحادیه اروپا برای استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات برای اوکراین تاکنون به دلیل مقاومت مجارستان متوقف شده است.

روز دوشنبه، وزرای خارجه اتحادیه اروپا چارچوب قانونی برای اعمال مالیات بر درآمد حاصل از دارایی‌های مسدود شده مسکو را تصویب کردند. یک مقام ارشد به خبرنگاران گفت که جلسه در بروکسل شاهد بحث شدید بین دیپلمات‌ها بود.

کشور‌های غربی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مصادره کرده اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود. طرح بروکسل، که بورل قویا از آن حمایت می‌کند، تنها در سال جاری حدود ۳ میلیارد یورو (۳.۲۳ میلیارد دلار) برای اوکراین فراهم می‌کند. مسکو هشدار داده است که اگر اموالش توسط آمریکا و متحدانش «دزدیده شود»، تلافی خواهد کرد.

مجارستان، منتقد سرسخت حمایت غرب از اوکراین، از ارائه هرگونه کمک نظامی به کی یف چه به صورت یکجانبه و چه از طریق اتحادیه اروپا خودداری می‌کند. 

بورل در پاسخ به سوال روزنامه نگاری که پرسید آیا بوداپست ممکن است دستور کار پنهانی داشته باشد، از گمانه زنی در مورد انگیزه مجارستان خودداری کرد. منتقدان ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، او را به دلیل مواضع وی در قبال درگیری اوکراین، به "طرفداری از روسیه" متهم می‌کنند.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، روز دوشنبه گفت که دولت او همچنان متعهد به جلوگیری از بسته کمک نظامی جداگانه ۶.۵ میلیارد یورویی (۷ میلیارد دلار) به اوکراین است.

او تصریح کرد: ما همچنان بر ضرورت برقراری صلح، توقف کشتار بی‌معنا و جلوگیری از تشدید این جنگ پافشاری می‌کنیم.

ماه گذشته، اوربان حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین را یک خطای راهبردی خواند و استدلال کرد که بروکسل باید صلح بین کی یف و مسکو را ترویج کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار