قطر: هنوز «تایید مشخصی» در مورد پیشنهاد آتش‌بس فعلی وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد از هیچ‌یک از طرف‌ها برای پیشنهاد آتش‌بس تاییدیه دریافت نکرده است.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، در یک نشست خبری در دوحه گفت که میانجی‌ها و مذاکره‌کنندگان هنوز «تأیید مشخصی» از هیچ‌یک از طرف‌ها برای پیشنهاد آتش بس دریافت نکرده‌اند.

وی گفت: «ما شاهد بیانیه‌هایی از سوی وزرای اسرائیل بوده‌ایم که به ما اطمینان زیادی نسبت به موضع موافق آنها برای پیشنهاد آتش بس نمی‌دهد. با این حال، ما همچنین می‌توانیم ببینیم که حرکت مثبتی در هر دو طرف ایجاد شده است.»

الانصاری افزود: اسرائیل در حال حاضر جلساتی برگزار می‌کند و بحث‌هایی برای پذیرش پیشنهاد‌های روی میز وجود دارد. ما باید به عنوان جامعه بین المللی به دو طرف فشار بیاوریم تا پیشنهادات را بپذیرند و به این موضوع فورا پایان دهیم. پایان جنگ فقط با همکاری همه ما اتفاق می‌افتد. باید مطمئن شویم که هر دو طرف باید به یک توافق دست پیدا کنند.

روز جمعه، بایدن از یک طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس رونمایی کرد که به عنوان پیشنهاد رژیم اسرائیل مطرح شد. این طرح سه مرحله‌ای شامل آتش‌بس کامل، خروج نیرو‌های این رژیم از نواحی پرجمعیت در غزه، آزادی برخی از اسرا و تحویل اجساد برخی اسرا، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان در غزه، افزایش کمک‌های انسانی در مرحله اول؛ پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسرای باقی‌مانده، خروج نیرو‌های رژیم اسرائیل از غزه در مرحله دوم و طرح عمده برای بازسازی غزه، تحویل اجساد اسرا به خانواده‌هایشان در مرحله سوم است.

با این حال، این پیشنهاد با واکنش برخی از اعضای راست افراطی کابینه رژیم اسرائیل مواجه شده است که بر نتانیاهو فشار می‌آورند تا آن را نپذیرد.

حماس نیز اعلام کرده است از صحنه سیاسی فلسطین هرگز خارج نخواهد شد و در رابطه با طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس و مبادله اسرا نوعی گمراه‌سازی و فریب وجود دارد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار