هوش مصنوعی و گوشی‌های هوشمند؛ مزیت‌ها و مضرات

ادغام هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند نشان‌دهنده تحولی پویا از فناوری است که فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای بهبود زندگی دیجیتال ما فراهم می‌کند.

هدف هوش مصنوعی بهبود عملکرد ماشین و قادر ساختن آن به انجام وظایف پیچیده با درجه‌ای از استقلال است.

نسل بعدی گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی احتمالاً از چیپ‌ست‌های پیشرفته‌تر با هدف افزایش عملکرد، استفاده از ویژگی‌های موجود، معرفی ویژگی‌های جدید و توسعه بیشتر نوآوری‌های تلفن همراه بهره می‌برند.

هوش‌مصنوعی بازیگر جدیدی نیست

هوش مصنوعی بازیگر جدیدی در فضای گوشی‌های هوشمند نیست؛ زیرا ویژگی‌هایی مانند ابزار‌های عکس، دستیار‌های صوتی، متن پیش‌بینی‌کننده و همچنین موسیقی و تشخیص چهره سال‌ها جزء اصلی هوش دستگاه بوده‌اند.

نمونه‌ای از این دستیار صوتی اپل، سیری است که در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد و نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌های خود را تغییر داد.

به همین ترتیب، هوش مصنوعی گوگل ویژگی‌های پیش‌بینی متن و تشخیص صدا را در گوشی‌های اندرویدی تقویت می‌کند و تلفن‌های هوشمند را هوشمندتر و استفاده آن را آسان‌تر می‌کند.

با این حال، آنچه جدید است، عرضه هوش مصنوعی مولد در گوشی‌های هوشمند است، با بیش از یک میلیارد گوشی هوشمند مجهز به هوش مصنوعی مولد تا سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد.

بهبود تجربه کاربری

نمونه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه از هوش مصنوعی مولد در جدیدترین گوشی‌های هوشمند برای بهبود تجربه کاربری استفاده می‌شود، از جمله:

- جستجوی بهبود یافته: گوگل از ویژگی «Circle to Search» برای گوشی‌های اندرویدی رونمایی کرد، این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از حرکات چرخشی مانند گردش، برجسته کردن، خط‌نویسی یا کلیک کردن، از هر کجای دستگاه خود جستجو کنند، که روش‌های جستجو را بهبود می‌بخشد.

- ویرایش عکس: تلفن‌های جدید مجهز به هوش مصنوعی دارای ویژگی‌هایی برای پر کردن پس زمینه، تنظیم سوژه‌ها و ترکیب چندین عکس برای تولید یک عکس عالی هستند.

علاوه بر این، شامل توابعی است که برای حذف اشیاء از تصاویر طراحی شده است.

-دستیار مجازی: گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی خلاصه‌ای از تماس‌های تلفنی و توانایی تبدیل تماس به متن نوشتاری را ارائه می‌دهند.

در همین حال، هوش مصنوعی به سرعت پیام ها، اسناد، محتوای وب و حتی فایل‌های PDF را خلاصه می‌کند.

-دسترس‌پذیری: هوش مصنوعی با ویژگی‌های ترجمه هم‌زمان موانع زبان را از بین می‌برد و می‌تواند از طریق فرمان‌های صوتی و صفحه‌خوان‌ها به کاربران معلول کمک کند و تلفن‌های هوشمند را متنوع‌تر و فراگیرتر کند.

اثرات منفی

علی رغم مزایای فراوان هوش مصنوعی در تلفن‌ها، تأثیرات و نگرانی‌های منفی مربوط به حریم خصوصی، امنیت، افزایش ضایعات الکترونیکی و کاهش اتکای افراد به توانایی‌های خود در انجام وظایف نیز وجود دارد.

سیستم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری و پیش‌بینی نیاز به دسترسی به حجم وسیعی از داده‌های شخصی دارند که نگرانی‌هایی را در مورد نحوه استفاده و محافظت از این داده‌ها ایجاد می‌کند.

سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته می‌توانند به هدفی برای هکر‌ها تبدیل شوند و اطلاعات و حریم خصوصی کاربران را تهدید کنند.

جهان همچنین با مشکل زباله‌های الکترونیکی مواجه خواهد شد، زیرا ادغام هوش مصنوعی در تلفن‌های هوشمند ممکن است به گردش مالی سریع‌تر آن منجر شود. زیرا مصرف کنندگان به دنبال همگام شدن با آخرین فن آوری‌ها هستند که منجر به افزایش زباله‌های الکترونیکی می‌شود.

با هوشمندتر شدن تلفن‌ها، کاربران ممکن است بیش از حد به این دستگاه‌ها برای کار‌های روزانه وابسته باشند که ممکن است بر توانایی آن ها در انجام این کار‌ها تأثیر بگذارد.

منبع: ارم‌نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار