عدم انسجام بین بخشی به بازار صنایع دستی آسیب زده است

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس می‌گوید عدم انسجام بین بخشی و اعطای مجوز فروش بدون ضابطه‌های مشخص، به بازار صنایع دستی آسیب وارد کرده است.

یکی از چیز‌هایی که در بازدید از امکان تاریخی توی ذوق بازدیدکنندگان می‌زند، فروش صنایع دستی سطح پایین و احتمالا چینی است که در فروشگاه‌های حاشیه اماکن به فروش می‌رسد.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس پیش از عید نوروز امسال، فروش اجناس چینی را در اماکن تحت نظر این اداره کل ممنوع اعلام کرد. هر چند مواردی از نقض این ممنوعیت نیز مشاهد شد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس در این خصوص گفت: مشکل اصلی در این زمینه، بحث معیشت مردم است. متاسفانه صنایع دستی در سبد معیشت خانوار قرار ندارد.

بهزاد احمدی فارسانی افزود: تا زمانی که پس‌انداز زیادی نداشته باشید، برای صنایع دستی واقعی و با کیفیت هزینه نمی‌کنید؛ بنابراین صنایع دستی، پشتوانه و تضمینی برای فروش ندارد که به اندازه یک‌سال بخواهد تولید کنید. به همین دلیل فرد مجبور است مثلا برای ایام نوروز، به اندازه ۲۰ روز تولید کند و در کنار آن ممکن است جنس تقلبی و چینی هم بفروشد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا برخورد با فروش اجناس تقلبی و بی کیفیت در حوزه اختیارات اداره میراث فرهنگی است یا خیر، گفت: در حوزه اختیار این اداره است ولی حوزه واردات آن دست ما نیست! متاسفانه عدم انسجام بین بخشی، مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

احمدی فارسانی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که داریم با اصناف است. مجوز فروش صنایع دستی با ماست ولی اصناف هم مجوز صادر می‌کند و این بدترین ضرری است که در حوزه صنایع دستی می‌بینیم. ما می‌توانیم مجوز خودمان را کنترل کنیم و به کسی اعطا کنیم که صنایع دستی استان و کشور را تولید می‌کند، اما اصناف این مجوز فروش را به هر شخصی بدون هیچ ضابطه مشخصی واگذار می‌کند.

او افزود: این شخص می‌تواند کالای چینی بیاورد که هم ارزان است و هم راحت وارد می‌شود. از طرفی هم، چون به صورت کارگاهی تولید می‌شود، دم دست‌تر هم هست. متاسفانه این یکی از بزرگترین معضلات ما است که به‌خصوص در حوزه شیشه، خراطی، مینا، سفال و مس، ضربه بدی به حوزه صنایع دستی کشور وارد می‌کند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس در پایان گفت: نکته مهم و خوشایند این است که کار صنایع دستی استان فارس و به‌طور کلی کشور ایران به قدری فاخر است که به راحتی می‌توان آن را از اثر تقلبی تمیز داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار