از تولید گلنار تا کشت کنجد در فارس

گلنار فارسی، بومی ایران بوده که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و درمانی کاربرد دارد.

درخت گلنار همان درخت انار جنس نر است که گل‌های آن گلبرگ‌های زیادی دارند، اما تولید میوه نمی‌کند، این درخت، بومی ایران بوده که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و درمانی کاربرد دارد. شهرستان های ارسنجان و داراب نیز از جمله شهرستان ها در استان فارس هستند که در آن ها درخت گلنار کشت و از آن درختان، گل انار برداشت می شود.

تولید ۱۴ تن گل انار فارسی در ارسنجان 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از تولید ۱۴ تن گلبرگ از درختان گلنار در ارسنجان خبر داد.

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گل انار در این شهرستان ۱۴ هکتار است، اظهار کرد: برداشت گل انار فارسی در این شهرستان از اواسط اردبیهشت ماه شروع شده و در اواخر خرداد ماه به پایان رسید.

او با اشاره به اینکه متوسط عملکرد گل خشک در هر هکتار حدود هزار و ۳۰۰ کیلوگرم است، از تولید ۱۴ تن گلبرگ در ارسنجان خبر داد.

این مقام مسئول اظهار کرد: درخت گلنار همان درخت انار جنس نر است که گل‌های آن گلبرگ‌های زیادی دارند، اما تولید میوه نمی‌کند.

گل انار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: سازگاری با اقلیم شهرستان، نیاز آبی کم، مقاومت به آفات و بیماری ها، زودبازدهی، عمر انباری بالا و درآمد قابل توجیه اقتصادی از مزایای کاشت این گیاه دارویی است.

 زارعی فر گفت: گلنار فارسی، بومی ایران بوده که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و درمانی کاربرد دارد.

او، نبود دستگاه‌های خشک کننده و مکان مناسب نگهداری گل‌های برداشت شده، نبود صنایع تبدیلی، نوسان قیمت و فروش مستقیم محصول را از مشکلات عمده تولیدکنندگان گیاهان دارویی از جمله گلنار فارسی در این شهرستان برشمرد.

تولید ۴۰ تن گلنار فارسی در داراب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب از برداشت ۴۰ تن گلنار فارسی از سطح ۴۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خبر داد. 

حبیب اله فتحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با بیان اینکه متوسط عملکرد محصول خشک گلنار در هر هکتار حدود یک تن است، اظهار کرد: برداشت گلنار فارسی در این شهرستان از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد و اواسط خرداد ماه به پایان رسید.

گلنار

او بیان کرد: درخت گلنار جنس مذکر درخت انار است که گل‌های آن گلبرگ‌های زیادی داشته و تولید میوه نمی‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به اینکه این محصول به‌عنوان یک گیاه دارویی نیز استفاده می‌شود، تصریح کرد: نیاز آبی کم، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، زود بازدهی، عمر انبار مانی بالا و در آمد قابل توجه اقتصادی از مهم‌ترین مزایای کاشت گلنار فارسی است.

کشت کنجد در شهرستان گراش 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: پیش بینی می‌شود ۳۵۰ هکتار از زمین‌های شهرستان به کشت کنجد اختصاص یاید.

مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش با اشاره به آغاز کشت کنجد در این شهرستان، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود ۳۵۰ هکتار از زمین‌های شهرستان به کشت کنجد اختصاص یاید.

او ادامه داد: با ترویج کشت مکانیزه، سطح زیرکشت این محصول در شهرستان نسبت به پارسال رشد ۶ درصدی خواهد داشت.

کنجد

 مرادی افزود: به طور متوسط میزان مصرف بذر در کشت به روش سنتی و دست پاش حدود ۲۵ کیلوگرم در هکتار است، اما در کشت مکانیزه این رقم به ۵ کیلوگرم در هکتار کاهش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: بهترین تاریخ کشت این محصول در شهرستان‌های جنوبی خرداد تا تیر است و معمولا در مهر نیز محصول برداشت می‌شود.

مرادی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود ۵۰۰ تن دانه کنجد از این مزارع برداشت شود.

برچسب ها: گلنار ، کشت کنجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار