آغاز فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی دام ها در کرمان

فاز نخست واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین از امروز در شهرستان کرمان آغاز شد.

محمود زین الدینی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اعلام اینکه واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۱۲ هزار راس دام سنگین و۱۲۳ هزار راس دام سبک طی این عملیات تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای کامل فاز نخست طرح واکسیناسیون تب برفکی، شبکه دامپزشکی کرمان با استفاده از کلیه امکانات و نیرو‌های خود در بخش دولتی و خصوصی اقدام به ساماندهی اکیپ‌های عملیاتی کرده است، تصریح کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار دام است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحد‌های پرورش دام وارد می‌سازد.

زین الدینی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کنترل بیماری پرخسارت و فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای، واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت حساس دام هاست، بیان کرد: دامداران می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی و امنیت زیستی مانندِ جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری، ضد عفونی دامداری، خرید هر نوع دام با اخذ مجوز دامپزشکی، تردد نداشتن در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و ضدعفونی دامداری‌های خود از شیوع بیماری‌های دامی پیشگیری کنند. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان افزود: دامداران بایستی برای اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای عملیات مایه کوبی خودداری و برای رعایت اصول بهداشتی در دامداری خود حوضچه‌های ضدعفونی را در محل ورودی دامداری‌ها فعال کنند.

زین الدینی از دامداران خواست، برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع این بیماری، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار