وزیر بهداشت در آیین بازگشایی مدارس گفت: توسعه و پیشرفت هر کشور با افراد سالم محقق می‌شود و دانش آموزان باید تغذیه سالم داشته باشند.

 محمدرضا ظفرقندی٬ وزیر بهداشت در آیین زنگ مهر و ایثار به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مدارس در دبیرستان متوسطه دوم دخترانه حسنیه واقع در طرشت گفت: امیدوارم شما دانش آموزان به قله‌های رفیع علم و دانش دست پیدا کنید. من حدود ۱۵ سال در منطقه ۲ معلم بودم و کلا ۳۵ سال است در مدرسه و دانشگاه مشغول به تدریس هستم.

او بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب پزشکان بنگلادشی و فیلیپینی در ایران مشغول به طبابت بودند و پزشک زبان بیمار را متوجه نمی‌شد. افرادی مثل شما در این کشور زحمت کشیده اند و کار‌های بزرگی را در حوزه پزشکی رقم زده اند. برای بیمار مرگ مغزی اهدای اعضا و پیوند در همین کشور انجام می‌شود. در بیمارستان امام خمینی در سال‌های اخیر حدود ۱۸۰۰ عمل پیوند انجام شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: افرادی در همین مدرسه‌ها درس خوانده و با تلاش زیاد به مدارج علمی بالایی رسیده اند. هنر معلمان این است که دانش آموزان را پرورش داده و به آن ها امید دهند.

ظفرقندی ادامه داد: دانش آموزان از مدرسه اخلاق خوب، مهربانی، کمک به دیگران و دستگیری از هم نوع خود را یاد می‌گیرند. اولین معلم انسان خداوند متعال است . برتری به سمت و ثروت نیست؛ بلکه به علم و تقوا است. در دوران جنگ دشمن بعثی به ایران حمله کرد و بسیاری از افراد را به شهادت رساند. در مدرسه‌ای که من معلم بودم ۷۵ دانش آموز در جبهه‌های حق علیه باطل شرکت کرده و به شهادت رسیدند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: توسعه و پیشرفت هر کشور با افراد سالم محقق می‌شود و باید تغذیه سالم داشته باشیم. افراد باید از دوران کودکی به فکر سلامتی و تغذیه سالم خود باشند. آموزش پیشگیری از اتفاقاتی مانند سکته مغزی، قلبی و تروما بر عهده آموزش و پرورش است. به دلیل تغذیه ناسالم جوانان دچار سکته قلبی می‌شوند. آموزش همگانی سلامت باید را در دستور کار قرار بگیرد.

در ادامه مراسم خالدی٬ مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۲ گفت: دانش آموزان اگر همت و تلاش کنند٬ یقینا به مدارج علمی و معنوی بالاتری خواهند رسید. منطقه ۲ حدود ۸۰ هزار دانش آموز و ۳۴۲ مدرسه دارد و بار سنگینی بر دوش می‌کشد. منطقه ۲ در المپیاد‌های علمی، مسابقات ورزشی و فرهنگی٬ جزء مناطق برتر کشور است و دانش آموزان این منطقه در مسابقات خوارزمی مقام برتر را کسب کرده اند.

ظفرقندی٬  پس از نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در جمع خبرنگاران گفت: سلامت از زمان تولد تا مرگ خواهد بود و به همین دلیل باید به آن پرداخت. موضوع سلامت و پیشگیری مهم است و در همین خصوص آموزش همگانی سلامت در مدارس باید بهتر از گذشته انجام شود. ورزش درست، دویدن و حرکت مناسب باید از آموزش و پرورش شروع شود و در زمینه آموزش سلامت همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش انجام شده است. وزارت بهداشت برای پایش سلامتی دانش آموزان برنامه ریزی کرده است.

او اضافه کرد: رسیدگی به وزن و تغذیه دانش آموزان در تفاهم نامه‌های قبلی دیده شده است تا در آینده جوان‌های سالم داشته باشیم. باید به موضوع جوانی جمعیت پرداخته شود. معلمان باید در حوزه سلامت مطالبی را مطالعه و درباره آن صحبت کنند و ساعتی را به آموزش‌های حوزه سلامت و پیشگیری اختصاص دهند.

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار