مسعود پزشکیان صبح دیروز در راس هیئتی برای حضور در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد، سفری که می‌تواند اهمیت فراوانی داشته باشد.

نشست‌های سالانه مجمع عمومی به‌عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی، فرصت مناسبی برای رایزنی‌های سیاسی بین‌المللی است که به‌دلیل حضور اکثر مقامات بلندپایه کشورهای جهان، امکان گفتگوهای دوجانبه را نیز فراهم می‌کند.

رئیس‌جمهور کشورمان در شرایطی در راس هیاتی سیاسی عازم مقر سازمان‌ملل متحد شده که مجمع‌عمومی این سازمان فرصت مهمی برای طرح دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی و رایزنی‌های دیپلماتیک به‌شمار می‌رود. در این میان اما نمود عملی شکست راهبرد «منزوی‌سازی ایران» از مهم‌ترین دلایل این حضور محسوب می‌شود.

این اولین سفر مسعود پزشکیان به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌عنوان رئیس‌جمهور است و اصولا رؤسای جمهور در اولین حضور خود در این مجمع، تلاش می‌کنند نگاه خود و دولت‌شان را خطاب به کشورهای دیگر بیان کنند.

بهره‌گیری موثر از فرصت حضور در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل با به‌کارگیری مناسب ابزار «دیپلماسی عمومی»، از اصلی‌ترین دلایل اهمیت حضور رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در نیویورک محسوب می‌شود. حضور در نشست‌های مختلف در بخش‌های متنوع، فرصت بی‌بدیلی برای تشریح دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی در عرصه‌های مختلف پدید آورده‌است.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان  قبل از سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در پاویون فرودگاه مهرآباد تهران اظهار کرد: امیدوارم در این سفر بتوانیم صدای مردم باشیم و حق‌طلبی و عدالت‌خواهی که باور و اعتقاد ما است را به گوش کسانی که در آن جا حاضر هستند برسانیم.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد دستاورد مهم بشریت است و جایگاهی است که همه روسای جمهور کشورهای دنیا حاضر می‌شوند و حضور این‌ها بیشتر برای ایجاد صلح و آرامش و حفظ کره خاکی و حل اختلافات و مشکلاتی که در کره خاکی ما اتفاق می‌افتد، است.

پزشکیان افزود: سازمان ملل جایگاهی است که اگر وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام دهد نباید کشوری وجود داشته  باشد که به دلیل قدرت و تکنولوژی و علمی که دارد بقیه کشورها را بمباران کند و مردان و زنان و کودکان و بیمارستا ن‌ها را بی‌هدف به خاک خون بکشد.

مسعود پزشکیان

پزشکیان گفت: کاری که صهیونیست‌ها می‌کنند روحیه مردانگی و انسانیت را در نگاه کسانی که وجدان دارند فارغ از آن که در چه دینی هستند جریحه‌دار می‌کند. سازمان ملل جایگاهی است که می‌توان این موضوعات را مطرح کرد.

وی تصریح کرد: طبیعتا می‌توان با روسای کشور‌های مختلف جلساتی داشته باشیم و در رابطه با همان چارچوب‌ها گفتگو کنیم. می‌توانیم با ایرانی‌هایی که در آن جا هستند صحبت کنیم و نگاهمان را یکی کنیم و آن جوی را که علیه ایران ایجاد کردند را خنثی کنیم چون واقعیت صحبت‌های آنها نیست و ایران ما امن‌تر و آزاد‌تر از آن است که آنها از ما نشان داده‌اند البته این حرف به معنی بی‌اشکال بودن ما نیست، اما اصل و نگاه ما بر اساس حق و عدالت است. 

رئیس جمهور گفت: باید کمک کنیم که کشوری آزاد را درست کنیم و امیدواریم در این فرصت هم با ایرانیان صحبت کنیم و هم با رسانه‌هایی که هستند نگاهمان را عرضه کنیم.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: می‌توانیم در این سفر با سایر روسای جمهور گفتگو کنیم و درباره راه‌حل‌ها درباره صلح، امنیت، اقتصاد و کار‌هایی که می‌توانیم داشته باشیم گفتگو کنیم و اگر بتوانیم به درستی رسالت خود را انجام دهیم دستاورد خوبی خواهیم داشت.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در خصوص سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در هفتاد و نهمین دوره نشست مجمع عمومی سازمان ملل  بیان کرد: حضور ما در سازمان ملل همواره بوده و ایران از تریبون‌های بین‌المللی برای بیان مواضع خود استفاده کرده و صندلی‌های ما در سازمان ملل هیچگاه خالی نبوده و نخواهد بود. حضور رئیس جمهور همیشگی بوده و روسای جمهور از فرصت استفاده کردند برای بیان دیدگاه‌های ایران.

وی افزود: تریبون سازمان ملل و مجمع عمومی تریبون مناسبی است که رؤسای کشورهای دیدگاه‌های خود را بیان کنند. حضور رئیس جمهور در نیویورک فرصت مغتنمی است که دنیا سیاست‌های ایشان را بشنوند. این می‌تواند راهگشای حرکت سیاست خارجی ما در سال‌های آینده باشد. رئیس‌جمهور در مجمع عمومی شرکت و سخنرانی می‌کند و در اجلاس سران برای آینده هم شرکت و سخنرانی خواهد داشت. دیدار با ایرانیان و دیدار با ادیان مختلف در نیویورک، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و دیدارهای دوجانبه در دستورکار این سفر است. هم با کشورهای اروپایی، آسیایی و جهان اسلام ملاقات‌هایی خواهد بود.

جواد منصوری دیپلمات پیشین کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: قطعا سفر رئیس جمهور به لحاظ این که اولین سفر رسمی ایشان به نیویورک است اهمیت فراوانی دارد  و طبعا تعداد زیادی ملاقات در آن جا انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از رسانه‌ها و کشور‌ها علاقه‌مند هستند که نظرات ایشان را مطلع شوند و ایشان فرصتی مناسبی دارند که نظرات خود را عنوان کنند.

منصوری گفت: اما نکته‌ای در این سفر وجود دارد آن است که قطعا رئیس جمهور محترم به تدریج با مسائل منطقه‌ای و بین المللی عمیقا آگاه می‌شوند و لذا ممکن است بعضی از نکاتی که لاز م است را عملی کنند و تغییراتی را مثلا در ادبیات و در شدت و ضعف مسائل و حتی در مطرح شدن بعضی اولویت‌ها داشته باشند.  

وی در انتها گفت: لذا به نظر می‌رسد که این سفر تجربه جدیدی برای رئیس جمهور دولت چهاردهم، دکتر پزشکیان است و در عین حال نیز فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران بوده که  بتواند نظرات عمومی خود را در سطح بین الملل و برای همه جهانیان مطرح کند.

علیرضا سلیمی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: امیدوارم که آقای پزشکیان به خوبی از این تریبون برای انعکاس نظام دیکتاتور مآبانه حاکم بر کشورهای جهان استفاده کند .

وی گفت: ایشان همچنین باید صدای مظلومان غزه را به گوش جهانیان برساند چرا که دنیا باید بیشتر درباره جنایات رژیم صهیونیستی آگاهی پیدا کنند تا این رژیم اشغالگر بیش از پیش منزوی شود.

حجت الاسلام سلیمی ادامه داد: همچنین رئیس جمهور کشورمان باید این مسئله را در سخنرانی خود مطرح کنند که چرا حق وتو کشورها را به دو دسته تقسیم کرده است و عده‌ای از قدرت خود برای هر مسئله‌ای استفاده می‌کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: سالها است که  تحریم‌های ظالمانه‌ای از طرف غرب علیه ملت ایران اعمال شده است و امیدوارم که رئیس جمهور با بیانی رسا به احقاق حقوق مردم کشورمان بپردازند.

وی در پایان گفت: اکنون رژیم صهیونیستی بیش از پیش وارد یک جنایت جنگی شده است و  پای خود را از گلیمش دراز کرده که از دستگاه‌های ارتباطی برای ترور و جنایت استفاده می‌کند و رئیس‌جمهور کشورمان باید چنین فاجعه غیرانسانی را از تریبون سازمان ملل انعکاس دهد.

خبرنگار: محمدحسین نیکخوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
کاش رئیس جمهور محترم قبل از سفر به آمریکا اون یک درصد ارزش افزوده که از جیب مردم بزرگ ایران برای همسانسازی حقوق بازنشستگان لشگری وکشوری گرفته شده دستور پرداختش میداد نه جای دیگری هزینه شود شش ماه است به بازنشسته دروغ گفته میشود خواهشمندیم اقدام فرمایید که وضعیت مالی بسیار بدی از نظر درمان ومعیشت داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
از طبس چه خبر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
زمان و ساعت سخنرانی دکتر پزشکیان هم بگین کیه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
آقای پزشکیان دومین سفرش را بعد از عراق به آمریکا رفت انشالله خیر در این سفر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
بعد از ۴۵ سال ، دکتر پزشکیان عزیز و محبوب ،اولین رئیس جمهور باسواد ، متخصص، کاردان، دلسوز، پاکدست و از همه مهمتر صادق و راستگو . فردی که هر چند قولی ندادند ولی فرمودند تا جایی که در توان دارم تلاش خواهم کرد . فردی که بیشتر از توانش داره کار میکنه ولی متأسفانه رئیس جمهور قبل به هیچکدام از وعده های انتخاباتی خودش عمل نکرد. از درست کردن یک هفته ای بورس گرفته تا ساختن سالی یک میلیون مسکن، بزرگتر کردن سفره های مردم، افزایش ارزش پول ملی، اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان و .......
Iran (Islamic Republic of)
حرفهای پنهان
۰۸:۰۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
داداش یکباره بگو شهید ریسی چرا با کنایه پیام می نویسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
دولت قبل دلار ۲۶ تحویل گرفت تا ۷۰ هم یه زمانی برد بالا
سکه ۱۴ تحویل گرفت تا ۴۳ برد بالا ، تورم ۱۰۰ ساله ایران شکوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۳
مسی که قول نامیده یعنی اینکاره نیست بدبخت
آخرین اخبار