کارگردان مسابقه بین‌المللی «قهرمان» گفت: مخاطبان از ما درخواست کرده بودند چون رقابت‌ها جدی است، می‌خواهند به جای شوخی‌های طنز، هیجان ببینند.

پوریا ملک‌آبادی، کارگردان مسابقه بین‌المللی «قهرمان» شبکه سه در پاسخ به این سوال که چه شد یوسف تیموری از همراهی با ایمان قیاسی کنار گذاشته شد؟ گفت: چون برنامه «قهرمان» سرشار از دقت و هیجان است، لازم بود جدیت مسابقه حفظ شود. یعنی اگر بنا به گفتن طنز است، طنز باید با شوخی‌های زبانی باشد. اگرچه آقای تیموری طناز مطرح کشور است، ولی بنظر من و تیم طراح برنامه برآیند آقای یوسف تیموری به این فصل برنامه نمی‌خورد و لازم بود مسابقه جدی‌تر برگزار شود. چون مسابقات دو نفره شده بود، به رقابت نزدیک بود و مخاطب از ما درخواست کرد که چون رقابت‌ها جدی شده، حضور او لازم نیست. مخاطب می‌خواهد بیشتر هیجان ببیند، تا شوخی‌های طنز. بالاخره آقای قیاسی وجهه طنز داشتند و با گزارشگران برنامه شوخی‌هایی داشتند، که جنبه شوخی برنامه را پر کرده بود. 

ملک‌آبادی ادامه داد: بعد از چند ماه پیش تولید و ضبط مسابقه، از ۱۷ کشور شرکت‌کننده داشتیم، که در مرحله نهایی مسابقه چهار نفر شرکت‌کنندگان ایرانی و چهار نفر شرکت‌کننده خارجی بودند. در این مسابقه یک نفر از شرکت‌کنندگان خارجی مصدوم شد و نتوانست به ادامه رقابت‌ها بپردازد. در روز یکشنبه دو رقابت نیمه نهایی و یک رقابت فینال برگزار شد. یعنی در روز یکشنبه سه رقابت بین شرکت‌کنندگان برگزار شد، که دو رقابت آن نیمه نهایی و یک رقابت آن فینال بود. بدین ترتیب، چهار نفر سه رقابت انجام دادند، تا نفر اول تا سوم مشخص شود. 

«قهرمان»

کارگردان مسابقه «قهرمان» با بیان اینکه وجه تمایز فصل دوم مسابقه به نسبت فصل اول آن فقط بین‌المللی بودنش نیست، توضیح داد: رقابت‌ها از حالت انفرادی خارج شده و به صورت یک نفره نیست. در نتیجه، هیجان مسابقه را بالا برده است. از طرفی، لازم بود تا برای هر شرکت‌کننده چهار دوربین نصب شود. تعداد دوربین‌های مسابقه حدود ۴۰ دوربین است و عوامل برنامه چند برابر شده است. حضور شرکت‌کنندگان خارجی پروسه سخت بود. از آن طرف، شرکت‌کنندگان خارجی شرکت‌کنندگان عادی کشور‌های مختلف دنیا نبودند، آنها از ورزشکاران حرفه‌ای محسوب می‌شدند. 

وی افزود: هنوز رشته نینجا در ایران پایگاه ندارد. در حالی که در کشور‌های دیگر فدراسیون و کاپیتان دارد. ما از کاپیتان لهستان و نفر اول نینجای آلمان دعوت کردیم، که جزو چهره‌های سرشناس بودند. بنابراین، ورود و خروج آنها، هماهنگی برای حضورشان در رقابت‌ها از سختی کار بود. ما رقابت‌های زیر آب و روی آب داشتیم. در این فصل بازی‌هایی اجرا شد، که در کشور‌های دیگر برگزار می‌شود. از آنجایی که «قهرمان» بین‌المللی بود، ما مجبور بودیم تمام استاندارد‌ها را به نحوه احسنت رعایت کنیم. ما در این فصل دو مجری نداشتیم، بلکه دو گزارشگر و دو مربی اضافه کردیم، که این دو مربی عضو فدراسیون پارکور بین‌المللی و داور مسابقات هستند.

به گفته ملک‌آبادی، در واقع «قهرمان» با پنج گرداننده می‌چرخید. چون دو گزارشگر و دو مربی در کنار ایمان قیاسی، مجری اصلی برنامه بودند. شرکت‌کنندگان داخلی از بین دو سه هزار نفر انتخاب شدند. ما تقریباً از تمام استان‌های کشور شرکت‌کننده داشتیم، که مراحل گزینش را پشت‌سر گذاشتند. بنظرم تدوین برنامه در بی‌نظیر کردن «قهرمان» موثر بود. تم تدوین تند است و اگر مخاطب چشم از برنامه بر می‌داشت، چیزی از دست می‌داد. چون در هر لحظه از رقابت‌هایمان اتفاق جدیدی می‌افتاد. 

کارگردان مسابقه بین‌المللی «قهرمان» با بیان اینکه همزمان ۴۰ دوربین، صحنه و پشت صحنه را مدیریت می‌کرد، که کار سختی برای کارگردانی بود، گفت: کل فضای مسابقه «قهرمان» حدود ۵۰۰۰ متر بود، که در نوع خود منحصر به فرد بود. هیچ پروژه‌ای مانند «قهرمان» شش ماه پیش تولید نداشته است. معمولاً تهیه‌کنندگان از خدایشان هست که یک ماهه پروژه‌شان را تحویل بدهند و پولشان را بگیرند، تا به سراغ کار بعدی بروند. ما در حالی از کشور‌های مختلف ورزشکار داخل ایران آوردیم، که تا یک ماه کار‌های حفاظتی و تشریفاتی آنها را بر عهده گرفتیم و نگذاشتیم آب در دل آنها تکان بخورد. تولید برنامه‌هایی مانند «قهرمان» سخت است و هرکس سراغ تولید آنها نمی‌رود. در مقابل، تعداد برنامه‌های گفتگو محور در تلویزیون زیاد شده، که از حوصله مخاطب خارج است. 

«قهرمان»

وی در پاسخ به این سوال که امکان پخش زنده مسابقات وجود نداشت؟ توضیح داد: عملاً برنامه ما زنده بود. ما نمی‌توانیم در یک برنامه ورزشی کات بدهیم. اگر ورزشکار یک مرحله را دوبار برود، بدنش خسته می‌شود. ما برای معرفی ورزشکاران و آیتم‌ها، برنامه را ضبطی کردیم. بنظرم ضبطی کردن برنامه اعتنا به مخاطب بود، تا همه چی پیش‌بینی شده و تدوین درست داشته باشد. همزمان نمی‌شد ۴۰ دوربین را سوئیچ کرد. در اصل کارگردانی صحنه‌مان در تدوین اتفاق افتاد. چون باید صحنه‌ها را به دقت بازبینی می‌کردیم. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار