کارگردان فیلم کوتاه خانه ماه از سختی این اثر در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و کمبود سرمایه در ساختی کار فیلم کوتاه سخن گفت‌.

فیلم کوتاه خانه ماه در بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا مقصودی در پردیس سینمایی ملت نمایش داده شد‌.

این فیلم کوتاه با قصه‌ای از تناقض‌های جامعه نسبت به دختران و به زبان کردی کرمانجی خراسان و در شهرستان درگز تولید شده است.

حمیدرضا مقصودی کارگردان فیلم کوتاه خانه ماه درباره خلاصه داستان این اثر گفت: فیلم کوتاه خانه ماه داستان شیلان دختر بچه ای است که با یک نقص مادرزادی به دنیا آمده است که همین نقص باعث شده تا از سوی پدر و جامعه پذیرفته نشود. این عدم پذیرش باعث می شود تا شیلان تلاش کند که به بقیه بفهماند موجودات به همان شکلی که هستند زیباتر اند. 

وی درپاسخ به این سوال که چی چیزی باعث شد تا چنین اثری را بسازید؟  بیان کرد: قسمتی از قصه این فیلم زیست من در کودکی بود و همین دلیلی شد تا تصمیم بگیرم، با تولید این فیلم رفتارهای اشتباهی که گاهی به دلیل منفعت و یا ملاحظات جامعه به کرات تکرار می کنیم را به نمایش بگذارم. رفتارهایی که گاهی باعث آزار و آسیب‌رساندن به‌طرف مقابلمان می شود. حالا چه حیوان باشد چه انسان. امیدوارم که مخاطب با دیدن این فیلم کمی در رفتارهای اجتماعی روزانه اش تامل کند. 

وی از پروسه ساخت این اثر گفت: ایده اولیه فیلم را من از اوایل دهه ۹۰ در ذهنم داشتم و در سال ۹۹ شروع به نوشتن طرح اولیه کردم و بعد از چند طرح که هیچ کدام مورد قبول نبود به کانسپت این فیلمنامه رسیدم. بعد از آماده شدن متن تا شروع پیش تولید حدود دو سالی درگیر تهیه سرمایه بودم که آن هم خیلی خوب پیش نرفت و بالاخره تصمیم گرفتم با کمترین موجودی که دارم و کمک انجمن سینمای جوانان در مهر ماه ۱۴۰۱ فیلم را با کمک گروهی که مثل خانواده حمایت کردند کار را شروع کنم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که شیرینی و سختی ساخت فیلم کوتاه را چطور میبینید؟ گفت: در کل خانه ماه فیلم خیلی سختی بود  از بچه کوچک ، بره ، گله گوسفند تا هر آنچه که فکر کنید سختی کار داشتیم ک همین امر باعث شد تا فیلم از هفت روز به چهارده روز تولید برسد.

وی ادامه‌داد: به نظر من سختی کار در سینمای کوتاه کمبود سرمایه است که بزرگترین لطمه را به فیلم میزند؛ اما همین تحت فشار بودن به واسطه نبود سرمایه باعث می‌شود تا خلاقیت در ساده ترین شکل به اوج خود برسد. به نظرم ورود این خلاقیت در اوج سادگی، می‌توانو شیرین ترین لحظه در فیلم کوتاه باشد.

وی از لوکیشن فیلمبرداری این اثر اینگونه بیان کرد: لوکیشن فیلمبرداری فیلم خانه ماه روستای داغدار در شهرستان درگز بود که یکی از شمالی ترین شهرستان های استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

مقصودی درباره توصیف حال فیلم کوتاه عنوان کرد: به نظرم فیلم کوتاه ایران هزاران برابر قدرتمندتر از سینمای بلند ما است؛ چرا که در این فیلم ها اصالت، خلاقیت، نبوغ و از همه مهمتر بکر بودن را میبینیم.

وی درپاسخ به این سوال که از نگاه شما تاثیر گذاری فیلم کوتاه بیشتر یا سینمایی؟ بیان کرد: با توجه به ماشینی و فست فودی شدن جوامع سینمای کوتاه می تواند تاثیر بیشتری در نگاه تماشگر داشته باشد، چرا که در کمترین زمان و در بهترین شکل اصل حرف را به نمایش می‌گذارد.

این کارگردان از فضای امکاناتی جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه به نظرم یکی از بهترین جشنواره های دنیاست فقط مشکل این است که همیشه مرغ همسایه غاز است‌. همچنین به نظرم همه چی خوب بود و جای دارد از همه عزیزانی که برای این فستیوال مهم زحمت کشیدند تشکر کنم.

وی در پایان بیان کرد: امیدوارم چرخ سینمای کوتاه ایران همچنان درخشان بچرخد و این امر باعث بشود تغییری در سینمای بدنه ما شکل بگیرد.

مجید پهلوان، فاطمه روشن‌بخش، ندا یادگار، حسام مقصودی، یونس مقصودی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند و پخش بین‌الملل اثر بر عهده کمپانی سینه‌راما به مدیریت نشاط باقری بوده است. 

شایان ذکر است عوامل «خانه ماه» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حمیدرضا مقصودی، تهیه‌کننده: حمیدرضا مقصودی و انجمن سینمای جوانان ایران، مشاور فیلمنامه: فرزاد احمدی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: رامین اکبرپور، مدیر فیلم‌برداری: محمدرضا سجادیان، تدوین: پویان شعله‌ور، حمیدرضا مقصودی، طراح صحنه: حسام حسینی، صدابردار: عرفان رضایی، طراح لباس: لیلا طاهری، منشی صحنه: سروه علی ویسی، طراح گریم: سمیه ارقبایی، صداگذاری: محمدمهدی جواهری‌زاده، موسیقی: علیرضا حسینی، اصلاح رنگ: محمدرضا سجادیان، جلوه‌های ویژه بصری: پارسا خسروی‌نژاد، مدیر تولید: مصطفی دشتی‌زاده، طراح پوستر: نسیم گرجی، تیزر: امید میرزایی، عکاس پشت‌صحنه: هانیه تدین و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار