مدیر گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف گفت: هوش مصنوعی می‌تواند با نظارت بر عملکرد بازیکنان اطلاعات مفیدی را برای پیشرفت تیم به مربیان ارائه دهد.

محمد‌حسین رهبان، مدیر گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که در چند سال اخیر هوش مصنوعی وارد فوتبال شده است؛ گفت: در زمان تمرین و هنگام مسابقات به بازیکنان فوتبال سنسور‌هایی متصل می‌شود تا اطلاعات آن‌ها جمع آوری شود.

وی با بیان این که مربیان فوتبال می‌توانند اطلاعات جمع آوری شده را به هوش مصنوعی تحویل دهند تا این فناوری نوین راهکار‌هایی برای پیشرفت تیم همچون تغییر تاکتیک تیم بدهد؛ افزود: در تیم‌های خارجی زمان زیادی است که از این سنسور‌ها و هوش مصنوعی استفاده می‌شود؛ اما در ایران چند سالی است که از این فناوری استفاده می‌کنیم.

او ادامه داد: آمار و اطلاعاتی که بعد از هر بازی منتشر می‌شوند با استفاده از هوش مصنوعی هستند که در اختیار برخی از سایت‌ها و شرکت‌ها قرار دارد.

رهبان در خصوص چالش‌های هوش مصنوعی در ایران اظهار کرد: مهم‌ترین چالش هوش مصنوعی در ایران، نبود یا کمبود منابع سخت افزاری و پردازشی در دست افراد مرتبط است.

وی با بیان این که منابع پردازشی همچون کارت‌های گرافیکی جی پی یو‌ها در ایران وجود ندارند و یا در دسترس افراد معدودی هستند؛ تصریح کرد: متاسفانه واردات کارت‌های گرافیکی و پردازنده‌ها بسیار هزینه بر است و ارزبری زیادی دارد؛ البته این محصولات کامپیوتری وارد کشور می‌شوند ولی به دست متخصصان نمی‌رسند.

مدیر گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که علاوه بر نبود کارت‌های گرافیک استفاده از فناوری‌های نوین هزینه زیادی دارند؛ افزود: کارت‌های گرافیکی ساده‌ای همچون سی ۹۰ حدود ۱۰۰۰ دلارمی‌توانند هزینه داشته باشند و به دلایلی نیز نمی‌توان در ایران تولید کرد.

برچسب ها: هوش مصنوعی ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.