کپسول «کرو دراگون» اسپیس ایکس رکورد جدیدی را برای زمان حضور در مدار به ثبت رساند.

خدمه مأموریت Crew-8 اسپیس ایکس پس از حضور نزدیک به هشت ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) سرانجام به زمین بازگشتند. در طول این مأموریت، کپسول فضایی Crew Dragon Endeavour مجموعاً ۲۳۲ روز را در فضا بوده است تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برساند.

اعضای این مأموریت قرار بود چندین هفته پیش ISS را ترک کنند، اما شرایط بد جوی محل فرود در نظر گرفته شده برای آنها در سواحل فلوریدا، باعث‌شد تا زمان بازگشت با خانه فضانوردان به تعویق بیفتد.

کپسول Crew Dragon Endeavor حامل «متیو دومینیک»، «مایکل بارت» و «ژانت اپس» فضانوردان ناسا و همچنین «الکساندر گربنکین»، فضانورد روسیه (روسکوسموس) ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه شب گذشته (به وقت ایران) از ایستگاه فضایی بین‌المللی به سمت زمین حرکت کردند. آنها ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح جمعه (به وقت ایران) به زمین می‌رسند.

رکوردشکنی کپسول فضایی اسپیس ایکس

این مأموریت ابتدا قرار بود حدود شش ماه طول بکشد، اما تاخیر‌های به‌وجود آمده باعث‌شد تا خدمه مأموریت Crew-8 و کپسول Crew Dragon Endeavour رکورد جدید ۲۳۲ روز را برای مدت زمان سپری‌شده در مدار ثبت کنند.

تا پیش از این، مأموریت Crew-2 در سال ۲۰۲۱ این رکورد را در دست داشت. در این مأموریت نیز از کپسول Endeavour استفاده شده بود و خدمه آن ۱۹۷ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشتند.

خدمه مأموریت Crew-8 در ماه مارس امسال با موشک فالکون ۹ از «مرکز فضایی کندی» در فلوریدا به ایستگاه فضایی رفته بودند. آنها در مأموریت خود تحقیقات علمی را در شرایط ریزگرانس انجام دادند.

منبع: دیجیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.