به گفته یک کارشناس روس، نامزد‌های ریاست جمهور آمریکا تمایلی برای ادامه مشارکت در ناتو ندارند و این موجودیت ناتو را تهدید می‌کند.

پلخانوا الکساندر پرنجیف، دانشمند علوم سیاسی نظامی، دانشیار گروه تحلیل سیاسی و فرآیند‌های روانی-اجتماعی در دانشگاه اقتصاد روسیه در مصاحبه با نشریه اوکراین گفت: انتخابات ایالات متحده تأثیری بر تقویت ناتو نخواهد داشت، زیرا هر دو نامزد عدم تمایل خود را برای ادامه مشارکت در این سازمان اعلام کرده اند. کشور‌های اروپایی پیشرو در حال آماده شدن برای این امر هستند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا توافق جداگانه دیگری نیاز است، به سندی که انگلیس و آلمان قرار است امضا کنند، اشاره کرد و گفت این اتفاق در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا رخ می‌دهد که ممکن است موجودیت ائتلاف آتلانتیک شمالی را تغییر دهد.

او معتقد است که نه تنها ترامپ، بلکه هریس نیز به تقویت ناتو کمکی نخواهد کرد. خطرات احتمال بروز جنگ داخلی در ایالات متحده پس از انتخابات وجود دارد. این کارشناس افزود، در این صورت قطعا توجهیی به ناتو نخواهد شد.

کشور‌های اروپایی پیشرو در حال حاضر خود را برای ناتوی بدون آمریکا آماده می‌کنند. این احتمال وجود دارد که انگلیس بخواهد در نقش ناظر اروپا در ناتو ظاهر شود.»

ساندی تایمز گزارش می‌دهد که انگلیس و آلمان «پیمان دفاعی تاریخی» را امضا خواهند کرد که روابط نظامی و امنیتی نزدیک تری با اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

پیش از این، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ گفته بود ترامپ همانطور که خروج آمریکا از بسیاری از توافقنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی را امضا کرد، ممکن است از پیمان ناتو نیز خارج شود. 

بولتون یادآور شد که در سال ۲۰۱۸، در نشست سران ناتو، ترامپ «به خروج این کشور از ائتلاف نزدیک شده بود.» به گفته این سیاستمدار، رئیس‌جمهور سابق از متحدان اروپایی انتقاد می‌کند که هزینه کمی برای دفاع جمعی صرف می‌کنند و به تقویت بلوک کمک نمی‌کنند؛ همین بهانه‌ای برای خروج ایالات متحده از پیمان ناتو است.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار