مجری طرح خودکفایی برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک در کشور تولید شده که نسبت به سه سال اخیر ۳۵ درصد رشد داشته است.

سهراب سهرابی مجری طرح خودکفایی برنج وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه عملیات برداشت برنج در استان‌های شمالی به اتمام رسیده است، گفت: اکنون برداشت در استان‌های مرکزی  و جنوبی ادامه دارد.

او سطح زیرکشت برنج امسال را ۷۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون از سطح ۶۰۰ هزار هکتار برنج برداشت شده و کماکان برداشت در مناطق جنوب ادامه دارد.  

به گفته سهرابی، براساس آمار امسال  ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک تولید می‌شود که از این میزان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برنج  برنج سفید تولید می‌شود که نسبت به سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۳۵ درصد  و سال قبل ۲۰۰ هزارتن تولید افزایش داشته است.

مجری طرح خودکفایی برنج با بیان اینکه نیازی به واردات برنج نداریم، افزود:  براساس آمار سالانه مجموع تولید برنج مورد نیاز با احتساب ذخایر استراتژیک ۳ میلیون  و ۲۰۰ هزار تن است که با وجود شرایط مساعد تولید و واردات ۵۰۰ هزارتن برنج قبل از دوره ممنوعیت دیگر نیازی به واردات نداریم.

او ادامه داد: در شرایطی که برنج روی دست تولیدکنندگان مانده است، واردکنندگان دنبال منافع خود هستند، درحالیکه براساس قانون واردات برنج از ابتدای مرداد تا پایان آبان ممنوع است چراکه واردات برنج در این ایام منجر به زیان تولیدکنندگان می‌شود.  

سهرابی با تاکید بر احتساب ذخایر استراتژیک از محل تولید داخل افزود: براساس قانون ۲۵۰ هزار تن باید ذخیره استراتژیک داشته باشیم که در راستای حمایت از شالیکاران این میزان باید از محل تولید داخل تامین شود و پیشنهاد ما این است که ذخایر از ارقام پرمحصول باشد.

مجری طرح برنج با بیان اینکه ۹۰۰ هزارتن از مجموع تولید به ارقام پرمحصول و مابقی ارقام کیفی اختصاص دارد، گفت: براساس  مصوبه شورای قیمت گذاری، قیمت برنج گروه یک ۷۵ هزار تومان، گروه دو ۷۲ و گروه سه ۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار