یک مقام مسئول در وزارت خارجه ژاپن، از برگزاری نشست موسوم به "دوستان سوریه" در پایان ماه جاری میلادی (ده آذر ماه) در توکیو خبر داد و اظهار امیدواری کرد نمایندگان 60 کشور در آن مشارکت کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ وزارت خارجه ژاپن جمعۀ گذشته هم اعلام کرده بود برای استقبال از  150 نماینده از 60 کشور به منظور برگزاری کنفرانس به اصطلاح "دوستان سوریه" آمادگی دارد. بنا بر این گزارش، مقام ژاپنی که در گفتگو با فرانس پرس، حتی از اعلام نامش خودداری کرده و ترجیح داده نامش ذکر نشود، مدعی شده است که بحران های موجود در خاورمیانه و از جمله سوریه، برای کشورهای آسیایی اهمیت بسیار دارد، به ویژه آن که منابع انرژی این منطقه برای آسیا و جهان حیاتی هستند.

اما به عقیدۀ تحلیلگران سیاسی، با توجه با بی نتیجه بودن نشست های پیشین موسوم به "دوستان سوریه"، کشاندن دامنۀ بحران سوریه به کشوری مانند ژاپن (که در مسائل سیاسیِ فرامنطقه ای، همواره کشوری منفعل و بی تفاوت بوده و مقام مسئول برگزاری این نشست از شدت محافظه کاری، از اعلام نام خود هم خودداری می کند)، بیش از هر چیز با هدف تغییر زمین بازی و ایجاد دلگرمی کاذب برای مخالفان نظام سوریه از طریق سرگرم کردن آنان به نشست های دوره ای در کشورهای دور و نزدیک صورت می گیرد.

به نظر می رسد انتخاب ژاپن برای میزبانی دور جدید این نشست های بی نتیجه، بین المللی کردن بحران سوریه و وارد کردن طرف های جدید در این بحران است، آن هم نه کشورهای ذی ربط و خیرخواه منطقه ای، بلکه کشورهایی در خارج از منطقه که به پیروی چشم بسته از سیاست های نظام جهانی سلطه شهرت دارند.

برچسب ها: ژاپن ، سوریه ، مخالف ، همکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار