يکي از خدمات دولت در کهگيلويه و بويراحمد و جنوب کشور احداث سد کوثر بوده که بسياري از کارشناسان آن را انقلابي بزرگ در خدمت رساني به مردم مي دانند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سد مخزني کوثر در استان کهگيلويه و بوير احمد در فاصله 60 کيلومتري شمال غرب گچساران و در فاصله حدود 100 کيلومتري ديلم ( توابع بوشهر )در محل تنگ دوک بر روي رودخانه خيرآباد احداث شده است.
مطالعات اوليه سد در سال 60 ، عمليات اجرايي آن در سال 73، افتتاح آن در اسفند 82 انجام و در سال 84 با تحويل آب شرب به شهرهاي حاشيه خليج فارس وارد فاز بهره‌برداري شد اين در مجموع هفت شهر بزرگ، 11 شهرکوچک، 36 شهرک و 47 دهستان با بيش از يک‌هزار و 200 روستا را در بر مي‌گيرد.
 سد مخزني کوثر از نوع بتني وزني با حجم مخزن 580 ميليون مترمکعب، طول تاج 190 متر، ارتفاع ازپي 144 متر، عرض سد در پي 62 متر و عرض سد در تاج هفت متر است.
کارشناس بهره برداري اين سد در بازديد بازرسين بهداشتي درماني ديلم از سد مخزني کوثر گفت : يکي از ويژگي‌هاي خاص زمان اجراي سد سيستم انحراف آب دو مرحله‌اي است که در مرحله اول احداث پل فلزي با استفاده از 62 عدد خرپا و مرحله دوم حفر تونل انحراف به قطر 5 مميز 5 دهم متر و طول 502 متر براي استفاده در فصل خشک به منظور انسداد فضاي زير پل فلزي بوده است.
عبدالمنان دانشي گفت: اين سد داراي دو رشته سرريز تونلي به قطر 10 متر و طول 282 متر مجهز به دريچه قطاعي با ظرفيت تخليه چهار هزار و 320 مترمکعب در ثانيه براي سيلاب با دوره بازگشت 10 هزار ساله است تاسيسات آبگيري آب شهري و صنعتي توسط دو لوله فولادي هر يک به قطر 2 متر از تونل آب بر به طول يک‌هزار و 280 متر از تاسيسات سد خارج و داراي ظرفيت آبگيري 16 متر مکعب در ثانيه است.
وي گفت: يکي از اهداف احداث سد کوثر تامين آب شرب و صنعتي در بخش‌هايي از پنج استان کهگيلويه و بوير احمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان با جمعيت تحت پوشش 2ميليون و 500 هزار نفر براي افق سال 1400 است به طوري که با خط لوله‌اي به طول 763 کيلومتر را دارا مي باشد .
دانشي گفت: در حال حاضر شهرهاي گچساران، بهبهان، زيدون، ديلم، گناوه، بوشهر، کنگان، جزيره خارک، لامرد، خورموج، بندرلنگه و روستاهاي مسير را تامين آب مي‌کند.
سد مخزني کوثر از استراتژيک‌ترين سدهاي ايران محسوب مي‌شود و اهداف آن تامين آب شرب شهرهاي کم آب جنوب و حاشيه خليج فارس بوده است.
مدير عامل پيشين اب منطقه استان گفت: در طول مسير خط لوله تامين آب شرب، تاسيسات و صنايع مهم و استراتژيک مانند نيروگاه اتمي بوشهر، جزيره خارک، پالايشگاه گاز وليعصر کنگان و پارس جنوبي از اين طرح بزرگ آبرساني استفاده مي‌کند.
ارش مصلح افزود : علاوه بر اين اراضي دو دشت بزرگ ليشتر و خيرآباد در مجموع با بيش از ده هزار هکتار وسعت در شهرستان گچساران نيز توسط اين سد ابياري مي شوند .
علي فلاحت از کشاورزان اين منطقه مي گويد : سالهاي سال است که دشت هاي ليشتر و خيرآباد در استان باير هستند ولي هم اکنون با بهره برداري از سد کوثر و ايجاد  کانال هاي ابياري در اين دشتها روياي ما به حقيقت پيوست و هم اکنون ما به اين فکر هستيم که کدام محصول با صرفه اقتصادي را کشت کنيم .
ديگر کشاورز هم مي گويد : پيش از اين گندم و جو در اين دشت کشت مي کرديم ولي به دليل نبود بارش کافي و گرماي زياد کشت ما يک ريسک بود ممکن بود مقدار ناچيز محصول دهد يا هم خشک شود اما هم اکنون خود و خانواده 8 نفري ام به کشت صيفي جات و گوجه فرنگي اقدام کرديم و مايحتاجمان را از اين راه به دست آورديم حتي شهريه دو فرزند دانشجوي دانشگاه آزاد را از اين طرق تأمين کردم .  
ديگر شهرندان در شهرستان ديلم ، بهبهان ، زيدون نيز از اين سد در ابرساني به شهرهايشان بسيار راضي بوده و عنوان کردند : پيش از اين اب شرب را در تانکرهايمان ذخيره مي کرديم و گاهي قطعي اب شرب به دو هفته يا بيشتر طول مي کشيد که مجبور بودم از اب ذخيره در تانکرها استفاده کنيم که در فصل تابستان بسيار غير بهداشتي بود.
شمشيري مجري طرح آبرساني دشت ليشتر گفت : اجراي اين طرحها يک انقلاب کشاورزي ،اقتصادي و عمراني در جنوب کشور ايجاد کرد .
علي ابوطالبي کارشناس بانک تعاون استان هم اين طرح را تحولي بزرگ در استان و جنوب کشور قلمداد کرد و گفت : اين طرح مي تواند از بعد گردشگري نيز بسيار مثمر باشد و تعداد زيادي از هموطنان جنوب کشور تابستان را در کنار اين سد مي گذرانند .
وي گفت: با توجه به وجود اراضي کشاورزي و کمبود اب کشاورزي در اين منطقه دولت مي تواند طرح هاي زيادي را به صورت تعاوني و به پشتوانه اين سد در منطقه اجرا کند و اين خود کمک بزرگي به اشتغالزايي به ويژه فارغ التحصيلان بخش کشاورزي است.
در اين استان 22 سد کوچک و بزرگ در دست ساخت است که اميد مي رود هر کدام به نوعي موجب تحول در بخش هاي مختلف استان به ويژه اقتصادي شود و خود مي تواند صادارت غير نفتي استان به ويژه در بخش کشاورزي رونق بخشند./س
برچسب ها: سد ، کوثر ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
این سد برای چندین استان است ...
آخرین اخبار