تحلیلگر "اندیشکده بروکینگز" در مورد وضعیت عراق به دولت اوباما توصیه می کند که به مظنور حفظ ثبات و آرامش در عراق با جمهوری اسلامی ایران تعاملی سازنده داشته باشد و اذعان می کند که ایرانیان خواستار جلوگیری از تنش در عراق و در سرتاسر کشورهای منطقه هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز، نویسنده با اشاره به تاثیر بحران سوریه بر کشور عراق و سوء استقاده برخی از کشورهای منطقه از این موضوع برای دامن زدن به جنگ فرقه ای در عراق می نویسد "می تواند گسترش دامنه بحران سوریه به سایر نقاط منطقه را مشاهده کرد. بایستی عواملی که در ایجاد تنش در عراق هستند را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از این عومل تلاش برخی از رهبران سیاسی و قبیله ای سنی عراق است که با هدف کسب قدرت سیاسی به تنش در آن کشور دامن می زنند. با این حال گروهی از رهبران خردمند سنی نیزوجود دارند از آغاز جنگ فرقه ای در عراق نگران هستند و از این مسئله دوری می کنند. یکی از عوامل دیگر مناقشه ای است که میان "مسعود بارزانی" رییس اقلیم خودمختار کردستان عراق و "نوری مالکی" نخست وزیر آن کشور ایجاد شده است و این فرصت را فراهم آورده تا برخی از گروههای فرصت طلب خواهان ایجاد تنش در عراق شوند." 

نویسنده در ادامه با اشاره به مبالغه گویی های رسانه های غربی در مورد نقش کشورمان در عراق می افزاید "ایران دارای نقشی کلیدی در عراق است. با این حال برخی از تحلیلگران و رسانه در این باره مبالغه گویی های بسیاری را انجام داده اند و به تحریف واقعیات پرداخته اند. ما برای تحلیل نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات عراق بایستی محتاطانه و با دقت نظر لازم تحلیل مان را ارایه دهیم. نکته عجیبی نیست که ایران دارای توان تاثیرگذاری زیادی بر عراق است. هر سیاستمداری نیز در عراق به این نکته اذعان دارد. جمهوری اسلامی ایران با گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی در عراق در ارتباط است و از طریق ارهم های گوناگونی از جمله اهرم تجاری و اقتصادی می تواند بر تحولات عراق تاثیرگذار باشد. با این حال آن گونه که رسانه های غربی سعی در القای آن به مخاطبانشان هستند "نوری مالکی" نخست وزیر عراق کاملا از ایران تبعیت مکی کند بلکه وی یک رهبر سیاسی شیعه و میهن دوست است که طبق منافع کشورش تصمیم گیری می کند. با این حال قطعا عامل مذهبی شیعه بودن وی سبب می شود تا مالکی بصورت طبیعی به ایران کشش داشته باشد. با این حال، مالکی تا حدود زیادی مدیون ایرانیان است. در تابستان سال 2012 میلادی، بخشی از احزاب سنی و کرد عراق تصمیم گرفتند تا با برگزاری همه پرسی عمومی مالکی را از قدرت خلع نمایند اما با میانجی گری ایران "جلال طالبانی" رییس جمهور عراق فرمان برگزاری همه پرسی را صادر نکرد. طالبانی نیز از جمله سیاستمدارانی است که مدتها در ایران بوده و روابط خوبی با ایرانیان دارد." 

نویسنده در ادامه به دولت آمریکا خاطر نشان می سازد که از فرصت امکان تعامل با جمهوری اسلامی ایران در عراق استفاده نماید و در این باره می افزاید "گرچه آمریکایی ها تمایل دارند که نشان دهند در تمامی حوزه های منطقه خاورمیانه منافعی متضاد با جمهوری اسلامی ایران دارند اما در مورد وضعیت عراق این نظر اشتباه است. در سالهای نخست پس از تجاوز آمریکا علیه عراق، دولت ایران بصورت فعالانه به ایجاد بسترهای ثبات در عراق کمک کرد. جمهوری اسلامی ایران در آن زمان تمامی طرفین عراقی را دعون به ایجاد حکومتی مردم سالار در آن کشور نمود. از این نظر منافع آمریکا با منافع ایران در عراق بصورت خود به خود در یک راستا قرار گرفت. امروز نیز به اذعان مقامات عراقی، جمهوری اسلامی ایران خواستار آغاز تنش و درگیری میان شیعیان و سنی ها در عراق و رشد جریانات افراطی در آن کشور نیست. آشکار است که جمهوری اسلامی ایران هیچ نفعی از ایجاد جنگ میان شیعه و سنی نمی برد و از هر طریق ممکن تلاش می کند تا از وقوع چنین امری جلوگیری نماید. تهران می داند که در صورت آغاز تنش در عراق این مسئله بر کل منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت و اقدامات تحریک آمیز قومی و قبیله ای را افزایش خواهد داد."
 
نویسنده در پایان به توصیه به دولت اوباما می افزاید "گرچه واشنگتن و تهران در منطقه با یکدیگر تضاد منافع دارند اما امروز در مورد عراق آمریکایی ها بایستی توجه داشته باشند که می توانند با جمهوری اسلامی ایران وارد تعاملی سازنده شوند. چرا که آمریکایی ها نیز همانند ایران خواستار حفظ قدرت عراق توسط "نوری مالکی" نخست وزیر عراق و جلوگیری از افزایش خشونت در آن کشور هستند."    



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار