استان مرکزي به سبب وجود کارخانه های صنعتی از قبیل نیروگاه، کارخانه های پتروشیمی، ماشین سازی، کمباین سازی، آلومینیوم سازی و انبوهی از شرکت ها و کارخانه های صنعتی و تولیدی؛ یکی از قطب های صنعتی کشور می باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران استان مرکزی با مرکزيت شهر اراک به عنوان چهار راهی است که استان های غربی-شرقی و شمالی-جنوبی را به یکدیگر متصل می کند. این استان علاوه بر موقعیت خاص جغرافیایی به سبب وجود کارخانه های صنعتی از قبیل نیروگاه، کارخانه های پتروشیمی، ماشین سازی، کمباین سازی، آلومینیوم سازی و انبوهی از شرکت ها و کارخانه های صنعتی و تولیدی؛ یکی از قطب های صنعتی کشور می باشد.

دامپروری

استان مركزی یكی از غنی ترین مراتع طبیعی ایران است و برای پرورش انواع دام و طیور و حتی پرورش زنبور عسل مناسب است.نواحی سربند و دامنه‌های راسوند، به دلیل ویژگیهای اقلیمی، از پرآب ترین و سبزترین مناطق استان مركزی محسوب می گردد.

البته باید به این نكته توجه داشت زمستان سرد و پربرف فلات غرب و جنوب غربی استان، امكان نگهداری گله های گوسفند و بز را بسیار محدود می كند. دامها مدت زیادی در آغل ها نگهداری می شوند و تنها چند ماهی از سال می توانند از مراتع ییلاقی، كوهستانی استفاده كنند، نگهداری دامها تنها در روستاهایی كه قدرت ذخیرة علوفة زمستانی را دارند امكان پذیر است.

صنعت کليد طلايي اقتصاد استان

استان مركزی از جمله استانهای صنعتی كشور محسوب می شود، وجود صنایع مادر در اراك این شهر را به یكی از قطبهای صنعتی كشور مبدل كرده است .

مهمترین كارخانه های صنعتی استان عبارتند از : ماشین سازی، آلومینیوم سازی كابل سازی – كمباین سازی، لاستیك سازی- كارخانه هپكو(سازنده ماشین آلات راه سازی) كارخانه های سازنده پروفیل و لوله های آبیاری آلومینیومی، كارخانه های آونگان (سازنده پایه فلزی انتقال نیرو)- كارخانه ادوات كشاورزی- كارخانه تولید نورد آلومینیوم- رنگ روناس- پالایشگاه- پتروشیمی – نیروگاه آذرآب و نیز سایر كارخانه های مستقر در شهرستان ساوه را می توان یاد كرد، كه تولید و عرضه آن به داخل كشور و صادر برخی از تولیدات كارخانه ها به خارج از كشور چه در بخش كارخانه ها و صنایع همانطور كه یادآور شدیم چه در بخش كشاورزی این استان یكی از قطبهای مهم تأثیرگذار در امر بازرگانی و صنعتی كشور است.

معادن :

در استان مركز 112 معدن محتلف وجود دارد كه بیشترین آن مربوط به مصالح ساختمانی است، از مهمترین معادن استان مركزی می توان از : سنگ آهن در شمس آباد اراك، معادن سرب، رو، منگنز، بارتیتین، سنگ تراورتن، گچ و سنگ نمك را می توان یاد كرد.در اطراف شهر نیمور محلات معادن تراورتن بسیار زیاد است.

صنایع دستی

در این استان انواع فرش، گلیم، قالی-جاجیم- زیلو، سفالگری تولید می شود و علاوه بر اینها كارگاههای متعدد صابون سازی كهدر آشتیان وجود دارد از جملة هنر صنایع دستی این خطه از كشور است. البته ناگفتهپیداست كه صابون آشتیان شهرت محلی دارد.

فرش ساروق اراك، قالی ساوه و لییان،جاجیم خمین، سفالگری در ساوه و محلات و همین طور تولید زیلو در محلات، شهرت بسزاییدارد.

ناهمواري هاي استان

مهمترین ارتفاعات استان را قسمتی از كوه های مركزی و قسمتی از كوه های زاگرس تشكیل می دهند . بلندترین ارتفاعات استان قله شهباز در غرب اراك با 3388 متر ارتفاع در رشته كوه راسوند است و پست ترین منطقه را دشتی در جنوب ساوه با 950 متر ارتفاع از سطح دریا تشكیل می دهد .

برف کوه ها مهمترين منبع آبي استان

براساس مطالعات انجام شده در حال حاضر مقدار آبی كه از طریق رودخانه ها ، قنات ها ، چشمه ها و ... به دست می آید ، حدود 2/4 میلیارد متر مكعب است كه تنها 50 درصد آن در امور كشاورزی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد .

نقش كوه ها در نزولات جوی استان مركزی اهمیت بسزایی دراد . بطور كلی متوسط میزان بارندگی سالیانه در این استان خوب است . در فصل زمستان در این استان كوه ها و مناطقی كه بیش از سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند ، در زیر قشر عظیمی از برف فرو می روند . برخی قلل این كوه ها ، این برف ها را تا سال بعد محفوظ نگه می دارند ، كه این خود منابع سرشار آب برای استان بشمار می رود .

جاذبه هاي استان

با وجود محلات پايتخت گل ايراني ، اين استان داراي گردشگران زيادي در اين بخش است .شهرستان دليجان هم با وجود بناهاي تاريخي وجاذبه هاي گردشگري فراوان يکي از مناطق مهم جذب گردشگر اين استان است .

برچسب ها: اراک ، دامپروری ، کارخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار