يک کارشناس کشاورزي و محيط زيست با تاکيد بر ضرورت نجات درياچه اروميه گفت: ادامه بحران درياچه اروميه و کاهش آب آن، زندگي حدود 5 تا 6 ميليون نفر را تهديد مي کند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران فاطمه ظفرنژاد در گفتگو با راديو اقتصاد گفت: بررسي پيامدهاي درياچه هاي خشک شده مانند آرال که با سد سازي در سرشاخه هاي رود سيحون و جيحون خشکيد نشان مي دهد ساکنان اطراف آن دچار بيماري هاي زيادي شده اند.

وي افزود: بستر درياچه اروميه از پوسته نمک است و ماده سمي دارد و انتشار آن در فضا باعث بيماري هاي تنفسي مي شود.

ظفرنژاد افزود: خشک شدن درياچه اروميه فقط ناشي از تغييرات اقليمي نيست چون اقليم اين حوضه آبريز مانند درياچه هاي مشابه واقع در مرز ترکيه و ارمنستان است. 

وي تصريح کرد: حدود 54 سد در حوضه آبريز درياچه اروميه ساخته شده است.

خانم ظفرنژاد گفت: نابودي کامل درياچه اروميه سبب کاهش محسوس ظرفيت گرمايي ويژه در منطقه مي شود که به شدت کيفيت حيات زيستمندان گياهي و جانوري و از جمله اقلام زراعي را متاثر مي کند و نياز آبي آشکارا تغيير خواهد کرد.

وي هشدار داد: اين روند اقتصادي بودن ادامه کشاورزي در آبخيز 507 ميليون هکتاري اروميه را با ترديدهايي جدي روبرو مي کند و موجهاي جديدي از مهاجرت پديد خواهد آورد. آب درياچه اروميه به کمتر از يک سوم ميزان نرمال کاهش يافته و به کمتر از 10 ميليارد متر مکعب آب نمک اشباع شده، رسيده است.

آب اين درياچه خشک نرمال بايد 32 ميليادر متر مکعب باشد.

حدود نيمي از اين درياچه خشک و به طور کامل نمکي شده ضمن اينکه درديگر مناطق نيز عمق آب، کم و شدت تبخير بالاست.

ادامه اين روند موجب مي شود بخش بيشتري از درياچه دچار مشکل شود.

گسترش فعاليت هاي کشت و زرع در اطراف درياچه اروميه هم موجب برداشت هاي گسترده و بي رويه از منابع آبهاي زيرزميني شده و نفوذ آب شور به اين منبع افزايش يافته است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: خشک شدن ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار