پايگاه اينترنتي "آنتي وار" آورد: از انتخابات رياست جمهوري 14 ژوئن سال 2013 در ایران مهمترين متحدان آمريکا در خاورميانه -عربستان سعودي و اسرائيل- و گروههاي فشار آنها نهايت تلاش خود را به کار بستند تا مانع از توافقي بين ايران و دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا درخصوص برنامه هسته اي ايران شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛این پایگاه اینترنتی در مقاله اي به قلم "محمد سهيمي" نوشت:اسرائيل و گروه فشار حامي اين رژيم در آمريکا همواره در تلاش برای در متقاعد کردن واشنگتن براي اعمال فلج کننده ترين تحريم هاي اقتصادي عليه ايران بودند. اما اين براي اسرائيل کافي نبوده است. اسرائيل مي خواهد ايران حاکميت ملي و حقوق خود بر اساس معاهده منع اشاعه هسته اي (ان پي تي) را واگذار کند؛ معاهده اي که بر اساس آن ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارد.
از اين رو "بنيامين نتانياهو" نخست وزير اسرائيل با حالتي از استيصال در حال حمله اي ديپلماتيک است تا ثابت کند ايران در تلاش هاي خود براي دستيابي به يک توافق هسته اي صادق نيست.
نتانياهو بعد از توصيف تلاش هاي دولت جديد ايران به "رفتارهايي فريبنده"، به دست گرفتن داعيه حمايت از دموکراسي براي مردم ايران از طريق اشاره به اين مسئله که اگر جوانان ايران آزادند بايد بتوانند جين بپوشند و به موسيقي غربي گوش دهند و تکرار ادعاي پوچ و بيهوده اي مبني بر اينکه ايران آماده اجراي هولوکاست ديگري است، يک بار ديگر  تهديد کرد اگر مجبور باشد به تنهايي به ايران حمله مي کند.
در همين حال عربستان سعودي نيز به جهانيان نشان داد از عملکرد دولت اوباما در حمله نکردن به سوريه، اعمال تحريم هاي نظامي نه چندان جدي بر حکومت نظامي در مصر و تلاش براي دستيابي به راه حلي ديپلماتيک براي بن بست بر سر برنامه هسته اي ايران عصباني است.
مهم نيست که جان کري وزير امور خارجه آمريکا چند روز قبل اعلام کرد مصري ها راه درستي را مي پيمايند.
اين راهي است که حکومت نظامي مصر با براندازي دولت منتخب دموکراتيک اين کشور و محمد مرسي رئيس جمهور مصر پيمود. مهم نيست که باراک اوباما تصميم خود را درباره حمله به سوريه بعد از مواجهه با عکس العمل منفي شديد جهاني با اين ايده تغيير داد.
مخالفت عربستان سعودي و اسرائيل با آشتي ايران - آمريکا و حمايت عربستان از افراطي ترين نيروها در سوريه که وحشي گري هاي بيشماري را مرتکب شده اند محور شرارت واقعي را متشکل از عربستان سعودي، اسرائيل و حزب جنگ در آمريکا در مقابل محور شرارتي که "جرج بوش" رئيس جمهور پيشين آمريکا از آن ياد مي کرد تشکيل داده است.
عربستاني که همواره مدعی دفاع از حقوق مردم فلسطين است ائتلافي را با اسرائيل تشکيل داده و اين حقيقت را ناديده گرفته است که هدف اصلي تهديد و قدرت نمايي اسرائيل عليه برنامه تسليحات هسته اي ايران که وجود خارجي ندارد منحرف کردن توجهات از واقعيت ديگري است. هدف اسرائيل پنهان کردن سياست خود در ادامه چپاول زمين ها، آب و ديگر منابع طبيعي فلسطيني ها و غيرممکن ساختن اجراي راه حل دو کشور مستقل است.
دومين دور گفتگوها بين ايران و پنج بعلاوه يک -- پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان -- هفتم نوامبر در ژنو آغاز شد و گزارش هاي اوليه از حصول پيشرفت در اين دور از گفتگوها حکايت داشت. حتي محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران اعلام کرد شايد چارچوب اصلي يک توافقنامه بلندمدت در مدت دو روز مذاکرات بين دو طرف حاصل شود. اين خبري نيست که اسرائيل و عربستان سعودي خواهان شنيدن آن باشند.
از اين رو اسرائيل علاوه بر اعمال فشار به دولت اوباما از طريق لابي هاي خود در واشنگتن، راه ديگري را براي برهم زدن اين مذاکرات و از بين بردن هرگونه توافق احتمالي بين ايران و آمريکا در پيش گرفت.
آمريکا و متحدان اين کشور چندين دهه سعي کرده اند با حمايت از گروههاي کوچک در ميان اقليت هاي قومي ايران که گرايشات جدايي طلبانه دارند و حملات تروريستي را در داخل اين کشور به انجام مي رسانند ايران را به بي ثباتي بکشانند. اين گروهها شامل جندالشیطان -- يک گروه افراطي مستقر در پاکستان است که از سال ها پيش عامل بسياري از حملات تروريستي در استان سيستان و بلوچستان ايران در مرز با پاکستان بوده اند.
گروه ديگر حزب حيات آزاد کردستان معروف به پژاک است که شاخه ايراني حزب کارگران کردستان ترکيه موسوم به پ ک ک در ترکيه است. اتحاديه اروپا و آمريکا پ ک ک را در فهرست گروههاي تروريستي جاي داده است. پژاک گروهي سکولار است.
گروه سوم متشکل از اعراب ايراني در استان غني نفتي خوزستان در جنوب غربي ايران است که بسياري گمان مي کنند تحت حمايت انگليس است.
همانطور که اين نويسنده در اکتبر سال 2009 به صورت مفصل شرح داد، آمريکا، عربستان سعودي و اسرائيل از سال هاي پيش از جندالشیطان حمايت کرده اند. از اين رو مرکز سياست بين المللي "سليگ هاريسون" در دسامبر سال 2009 در نيويورک تايمز گزارش داد دولت "جرج دبليو بوش" رئيس جمهور آمريکا از طريق اداره اطلاعاتي پاکستان موسوم به "آي اس آي" به جندالشیطان و از طريق سازمان اطلاعاتي آمريکا (سيا) و موساد اسرائيل به پژاک کمک کرده است. موساد و سيا رابطه اي قديمي با کردها در عراق و ايران داشته است.
اسنادي که ويکيليکس در نوامبر سال 2010 منتشر کرد، نشان داد اسرائيل سعي کرده است از مخالفان کرد عليه ايران استفاده کند. از اين رو "مارک پري" در مقاله اي مهم در ژانويه سال 2012 عملکرد ماموران موساد اسرائيل را به عنوان جاسوسان آمريکايي براي جذب اعضاي سازمان تروريستي جندالشیطان به منظور مبارزه در جنگي مخفيانه عليه ايران توصيف کرد.
ايران در فوريه سال 2010 "عبدالمالک ريگي" رهبر جندالشیطان را بازداشت و در ژوئن 2010 وي را اعدام کرد.
در تازه ترين حملات تروريستي در ايران ديده مي شود. تازه ترين حملات تروريستي در ايران 25 اکتبر مقارن با پيشرفت مذاکرات ژنو صورت گرفت. اين گروه تروريستي -- جيش العدل -- از پاکستان به ايران حمله کرد و 14 مامور مرزي ايران (که 12 تن از آنها سربازان وظيفه بودند) را کشت، شش تن ديگر را زخمي کرد و سه مامور مرزي ايران را به گروگان گرفت. جيش العدل يک گروه تکفيري است و مشابه گروههايي است که تحت حمايت عربستان سعودي و قطر در سوريه عليه دولت سوريه مي جنگند. ايران نيز در اقدامي به ظاهر تلافي جويانه 16 زنداني را اعدام کرد با اين حال دولت ايران مدعي شد حکم مرگ اين 16 نفر که دست کم نيمي از آنها از اعضاي گروههاي تروريستي بودند صادر شده بود اما احکام آنها بر اساس توافق با گروههايشان درباره عدم انجام عمليات تروريستي ، اجرا نشده بود.
جيش العدل حملات بسياري را در ايران انجام داده است. بيانيه اي که اين گروه بعد از حمله اخير خود صادر کرد شباهت بسياري به بيانيه هاي گروه افراطي در سوريه دارد. 
جالب اينجاست که هيچ کشور غربي از جمله آمريکا اين حملات تروريستي را محکوم نکرد. دادستان عمومي زابل نيز هفتم نوامبر ترور شد و جيش العدل مسئوليت اين ترور را برعهده گرفت. 
گروه تروريستي ديگري در ايران در استان سيستان و بلوچستان به نام حرکت انصار ايران وجود دارد. اين گروه نيز حملات تروريستي زيادي را در داخل ايران انجام داده است. 
عربستان سعودي و اسرائيل با حمايت از چنين گروههاي ترويستي اهداف متفاوت اما مکملي را دنبال مي کنند. هدف اصلي و مهم عربستان سعودي به راه انداختن جنگ فرقه اي سني ها و شيعيان در ايران و ضربه زدن به حمايت ايران از رژيم بشار اسد رئيس جمهور سوريه است که گروههاي تروريستي تحت حمايتش نه تنها نتوانسته اند اسد را براندازند بلکه در حال شکست در اين جنگند. يکي از اهداف اسرائيل داشتن متحداني است که علاقه مند به خرابکاري در تاسيسات هسته اي ايران و ترور دانشمندان هسته اي اين کشور هستند.
اسرائيل و عربستان سعودي به دنبال بر هم زدن نظم و ثبات در ايران و دولت اين کشور و همچنين درگير کردن ايران با مشکلات داخلي است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار