دولت جدید مصر، به خاطر استفاده مداوم از حضور نیروهای امنیتی در برخورد با دانشجویان معترض، تنش‌های موجود را افزایش داده است. این طرز برخورد، به صراحت، مورد مخالفت دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "آیه امان" می‌نویسد: سیاست‌های امنیتی و یورش پلیس مصر به داخل محوطه‌های دانشگاهی این کشور، موجب افزایش خشم و عصبانیت دانشجویان  بسیاری از دانشگاه‌های مصر در شهر قاهره و سراسر کشور شده است. این درگیری‌ها در تاریخ 28 نوامبر به مرگ یک دانشجوی رشته مهندسی منجر شد؛ دولت اصرار دارد که با به کارگیری اقدامات امنیتی در سرکوب اعتراضات دانشجویی، سال تحصیلی را به پایان رسانده و از این طریق روند آموزش را کنترل کند.

*** تحصن دانشجویان مصری و درخواست آنها برای برکناری وزرای کشور و آموزش عالی این کشور
هفته گذشته، به دنبال مختل شدن آموزش در تعدادی از دانشگاه‌های مصر، موضوع ناآرامی‌های دانشگاهی، در راس اولویت‌های کابینه دولت مصر قرار گرفت. دانشجویان دست به تحصن زده و اعلام کردند که تا زمانیکه به خواسته‌ای آنها، از جمله تحت تعقیب قرار دادن تمام افرادی که موجب مرگ یکی از دانشجویان رشته مهندسی شد‌ه‌اند، رسیدگی نشود، به تحصن خود ادامه خواهند داد. به علاوه، برکناری وزیر کشور و همچنین برکناری «حسام عیسی»، وزیر آموزش عالی مصر، به خاطر اجازه دادن به نیروهای امنیتی برای وارد شدن به محوطه دانشگاه، از دیگر خواسته‌های دانشجویان است. دانشجویان همچنین خواستار تخلیه نیروهای امنیتی از محوطه و اطراف دانشگاه‌ها، آزادی دانشجویان زندانی و درمان تمام دانشجویان مجروح به هزینه دولت هستند.

*** اخراج بی درنگ دانشجویان معترض
در 4 دسامبر، «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر مصر با اعضای شورای عالی دانشگاه‌ها دیدار کرد و متعاقب آن، در بیانیه‌ای شدیداللحن اعلام کرد: «دولت اجازه نخواهد داد که امر آموزش مختل شود. دانشگاه‌ها مکان یادگیری هستند. رفتارهای سیاسی باید از مقرراتی که مانع از ایجاد اختلال در روند‌ آموزش مي‌شوند، تبعیت کنند. دولت در به کارگیری اقدامات تنبیهی و نهایتا اخراج دانشجویان متخاطی، لحظه‌ای تردید به خود راه نمی‌دهد.»

یک منبع در شورای عالی دانشگاه‌ها به "المانیتور" گفت: «رایزنی‌های شورا با دولت بسیار پیچیده است. چرا که رؤسای تعدادی از دانشگاه‌ها که برای آرام کردن دانشجویان، اصرار دارند که به طور مستقل از دولت عمل کنند و با ممانعت از ورود دوباره نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها، از تحریک دانشجویان خود جلوگیری کنند؛ از سوی دیگر، دولت نیز به جای دلجویی و آرام کردن دانشجویان، بر به کار گیری اقدامات بازدارنده جهت پایان دادن به اعتراضات کنونی دانشگاه‌ها،  اصرار می‌ورزد.» 

*** مخالفت رؤسای دانشگاه‌های مصر با اقدامات دولت
وی افزود: «تصمیم کابینه در خصوص اجازه دادن به نیروهای پلیس برای ورود به محوطه دانشگاه‌های مصر، هنوز هم با مخالفت تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها مواجه است. مذاکرات ادامه دارند. دولت برای لغو این دستور، و همچنین خارج کردن کنترل دانشگاه‌ها از دستان نیروهای امنیتی، تحت فشار قرار دارد.»

«محمد ابراهیم»، وزیر کشور مصر در طول جلسه هفتگی شورا در سوم دسامبر، گزارشی را در خصوص شرایط امنیتی دانشگاه‌های مصر، و شیوه‌ای که نیروهای امنیتی با اعتراضات دانشجویی برخورد می‌کنند، به این شورا ارائه داد. وی گفت که این اعتراضات، پا را از تمامی حد و مرزهای قابل قبول فراتر گذاشته و زندگی مردم را مختل کرده است و قوانینی را که دولت در ماه گذشته، در خصوص ساماندهی تظاهرات تصویب کرده بود، نقض کرده‌ است.

*** برنامه دولت مصر برای سرکوب اعتراضات، بدون مشارکت پلیس و نیروهای امنیتی قابل اجرا نیست
«ابراهیم» در کنفرانسی خبری که در سوم دسامبر، به دنبال مرگ دانشجوی مصری در دانشگاه قاهره، در شورای وزرا برگزار شده بود، گفت: «ما از گلوله‌های واقعی استفاده نمی‌کنیم و اسلحه‌ها را به سمت دانشجویان نشانه نمی‌رویم. اما دانشجویان باید بدانند که آنچه که در حال وقوع است، توطئه‌ای علیه انقلاب 30 ژوئن در مصر است و هدف از این توطئه، بازگرداندن اخوان المسلمین به عرصه سیاسی مصر است.» 
یک منبع امنیتی در سمت مسئول پرونده دانشگاه در وزارت کشور، به «المانیتور» گفت: «برنامه دولت برای حفظ امنیت دانشگاه‌ها، بدون مشارکت پلیس و نیروهای امنیتی قابل اجرا نیست؛ چرا که در شرایط حاضر که اعتراضات روز به روز در حال افزایش است، سرویس‌های امنیتی غیرنظامی دانشگاه‌ها، قادر به تامین امنیت دانشگاه‌ها نیستند.»

*** دولت مصر با آب فشار قوی، گاز اشک آور و نارنجک‌های پرتابی به استقبال دانشجویان معترض می‌رود
این منبع افزود:‌«برنامه‌ای که توسط وزارت کشور اتخاذ شده و مورد تایید دولت قرار گرفته است، عمدتا به حضور مداوم نیروهای پلیس در فضای دانشگاه‌های مهم مصر، برای مثال دانشگاه قاهره و «عین شمس و الازهر» متکی است. علاوه بر این، برای جلوگیری از کشیده شدن اعتراضات به خارج از محوطه دانشگاه‌ها، به تعدادی نیروی امنیتی کمکی جدید نیاز است. در صورتیکه اعتراضات دانشجویی به خارج از دانشگاه‌ها کشیده شود، نیروهای امنیتی با آنها طبق قانون  ساماندهی تظاهرات برخورد خواهند کرد. در ابتدا با آب فشار قوی و در مرحله بعد گاز اشک آور و نارنجک‌های پرتابی به مقابله با آنها خواهیم پرداخت.» وی گفت که از زمان تصویب این قانون، پلیس هیچ درخواستی از سوی دانشجویان برای انجام تظاهرات، دریافت نکرده است.

*** اخراج دانشجویان معترض برای فرونشاندن اعتراضات دانشجویی
در دانشگاه «الازهر»، «المانیتور» شاهد صحنه دیگری از درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و دانشجویان بود که به مدت 12 ساعت، در سراسر یک شنبه شب، ادامه پیدا کرد که طی آن، نیروهای پلیس به خوابگاه‌ها یورش بردند و گاز اشک آور و تیر هوایی شلیک کردند. دانشجویان نیز در واکنش به اقدام نیروهای امنیتی، لاستیک ماشین‌ها را آتش زدند تا از این طریق، تاثیر گاز اشک آور را کمتر کنند و برای آنکه نیروهای امنیتی را از خوابگاه‌ها بیرون کنند، به سمت آنها سنگ پرتاب کردند.

«مجدی عباس»، سرپرست امنیتی دانشگاه «الازهر» به «المانیتور» گفت: «نمی‌توان این اقدامات دانشجویان را تظاهرات مسالمت آمیز در نظر گرفت.» وی افزود: «واکنش مسالمت آمیز در برابر این رفتار دانشجویان، غیر ممکن است. ما تمام اقدامات قانونی مقتضی را در برابر آنها اتخاذ خواهیم کرد و این کار را با اخراج غیرقابل برگشت آنها از دانشگاه آغاز می‌کنیم.»

*** ارتش مصر برای اولین بار مجبور شد که برای جداسازی دانشجویان و نیروهای امنیتی دست به مداخله بزند
به گفته «عباس»، نیروهای امنیتی «تمامی دانشجویان آشوبگر» را شناسایی کرده‌اند. وی گفت: «ما می‌دانیم که آنها فعالان مزدوری هستند که برای درس خواندن به اینجا نیامده‌اند. هر آن کس که از خشونت حمایت و طرفداری کند، با خشونت ما رو به رو خواهد شد.»

با این حال، سیاست‌های امنیتی کابینه علیه اعتراضات دانشجویی، چندان مورد قبول دانشگاه‌ها قرار نگرفته است. دانشگاه قاهره، بیانیه‌ای را در محکومیت یورش نیروهای امنیتی به محوطه این دانشگاه که منجر به مرگ یکی از دانشجویان به نام «محمد رضا» شد، منتشر کرد.

پس از آنکه سرهنگ «احمد علی»، سخنگوی ارتش، ‌گروهی از اتحادیه دانشجویی دانشگاه قاهره و «الازهر» را دعوت کرد تا با آنها ملاقات کرده و در مورد راه هایی که بتوان بر بحران کنونی غلبه کرد را بررسی کنند و همچنین در مورد خواسته‌های دانشجویان و منتقل کردن این خواسته‌ها به دولت، با یکدیگر بحث و گفت و گو کنند، ارتش مصر برای اولین بار مجبور شد که برای جداسازی دانشجویان و نیروهای امنیتی، دست به مداخله بزند.

*** افزایش تنش‌ها در پی استفاده مداوم دولت از حضور نیروهای امنیتی، در برخورد با دانشجویان معترض
«لیلا سوف»، یکی از اعضای «جنبش 9 مارس برای استقلال دانشگاه‌ها»، به «المانیتور» از آنچه که وی آن را «اصرار دولت برای مداخله غیرقابل قبول در امور دانشگاه‌ها» می‌داند، اظهار ناراحتی کرد. وی به «المانیتور» گفت: «اعتراضات دانشجویان کاملا مسالمت آمیز بود و آموزش را مختل نکرده بود اما  مداخله خشونت آمیز پلیس، موجب وخامت اوضاع شد. دولت هیچ حقی برای مداخله در امور دانشگاه‌ها را ندارد و تصمیم پلیس برای ورود به محوطه دانشگاه‌، زیر پا گذاشتن استقلال دانشگاه‌ به شمار می‌رود. به علاوه، حضور مداوم نیروهای امنیتی در محیط دانشگاه، موجب افزایش تنش‌ها و اصطکاک با دانشجویان خواهد شد.»

دولت مصر، به خاطر استفاده مداوم از حضور نیروهای امنیتی در برخورد با دانشجویان، تنش‌های موجود را افزایش داده است. این طرز برخورد، به صراحت از سوی دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محکوم شده است. آنها این روش را حتی بدتر از روش‌هایی می‌دانند که رژیم حسنی مبارک، رئیس‌جمهور معزول مصر دربرخورد با معترضان از آنها استفاده می‌کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار