يک کارشناس آمريکايي گفت توافق ژنو يخ روابط قطع شده ايران و آمريکا را شکست و همين مسئله بزرگترين دستاورد توافق ژنو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني TVO  در آمريکا در گزارشي اعلام کرد ايران و آمريکا براي نخستين بار در سه دهه گذشته با هم به گفتگو پرداخته اند. بايد ديد گفتگوي ايران و آمريکا چه پيامدهايي براي دو کشور و منطقه به همراه خواهد داشت. اخيرا توافق نامه اي بين ايران و گروه 1+5 يعني پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان در ژنو منعقد شد. 

«جنيو عبدو » کارشناس مرکز مطالعات خاورميانه موسسه استيمسون و کارشناس مدعو موسسه تحقيقاتي بروکينگز در اين خصوص گفت:«اين توافقنامه به دنبال ايجاد سازوکاري براي شفافيت و بازرسي است. غرب به دنبال آن بوده است که به صورت مرتب بتواند برنامه هسته اي ايران و مراکز هسته‌اي اين کشور از جمله تاسيسات اراک را زير نظر داشته باشد. شفاف سازي و موضوع غني‌سازي در توافق ژنو مدنظر بود. »

مجري شبکه پرسيد:« آيا توافق هسته اي ژنو به معناي امتيازهاي بزرگي است که دو طرف داده اند؟ اگر دو طرف امتيازهاي بزرگي داده اند اين امتيازها چيست؟»

عبدو در پاسخ گفت:« دو طرف در تلاش بوده اند به توافق موقتي دست پيدا کنند که امکان بررسي و پرداختن به مسائل دشوار و سخت را در آينده فراهم کند. اين نکته بسيار مهم است. درواقع ، توافق ژنو سبب شده است روند ديپلماتيک بار ديگر باز شود. اين توافق نامه نمي‌تواند مشکلات غرب با برنامه هسته‌اي ايران را حل کند. بزرگترين موفقيت يا دستاورد توافق ژنو اين بوده است که به بيش از سه دهه فقدان ارتباط و روند ديپلماتيک در مناسبات ايران و آمريکا پايان بدهد. اين توافق نامه سبب شده است فضاي ديپلماسي نه تنها بين جان کري وزير امورخارجه آمريکا و محمدجواد ظريف وزير امورخارجه ايران بوجود بيايد بلکه اين فضاي ديپلماسي بين روساي جمهور ايران و آمريکا نيز شکل بگيرد. تماس تلفني اوباما و روحاني مصداق بارز اين مسئله است. موفقيت توافق نامه ژنو نيز دقيقا همين مسئله است يعني بازکردن مجدد روابط دوجانبه بين ايران و آمريکا. ناظران به علل بسيار روشني خوشحال هستند اما دشواري ها در پيش روي قرار دارد.»

مجري شبکه در ادامه پرسيد:« در توافق ژنو اين نکته لحاظ شده است که ايران از سطح خاصي از غني سازي اورانيوم فراتر نرود. با اين اوصاف، آيا مي توان اينگونه نتيجه گيري کرد  ايران در سخن خودش صادق بوده است که برنامه هسته‌اي‌اش براي مقصد تسليحاتي نيست؟»

عبدو در پاسخ گفت:«همواره رهبر معظم ايران و حتي پس از توافق هسته اي ژنو ، اين سخن مطرح بوده که ايران به دنبال دستيابي به تسليحات هسته اي نيست. مقامات ايراني همواره اين سخن را تکرار کرده اند.اما باتوجه به فضاي منطقه بايد به اقدامات ايران بدبين بود. آنچه مقامات ايران گفته‌اند اين بوده است که ايران مي‌خواهد به انرژي هسته‌اي دست پيداکند و ايران به دنبال تسليحات هسته اي نيست و مراکز هسته اي اين کشور براي توليد ايزوتوپ و مقاصد پزشکي و ديگر مقاصد صلح آميز است. اين، موضع رسمي ايران بوده است.»

مجري شبکه پرسيد:« شما گفتيد که موفقيت توافق نامه ژنو اين است که دو طرف ايراني و آمريکايي براي نخستين بار در بيش از سه دهه گذشته با هم گفتگو مي‌کنند. شش ماه فرصت براي استمرار مذاکرات درنظر گرفته شده و خط پاياني هم براي نتيجه بخش بودن اين گفتگوها تعيين شده است. به نظرشما احتمال اينکه در اين مدت ، به اين خط پايان مشخص شده برسيم چقدر است؟»

عبدو در پاسخ گفت:« به نظرمن، شانس رسيدن به اين نقطه پنجاه-پنجاه است. ما پاسخ دقيق اين سوال را نمي‌دانيم. پاسخ به اين سوال به عوامل متعددي بستگي دارد. اين مسئله بيش از همه به فضاي سياسي داخلي ايران و آمريکا بستگي دارد. بايد توجه داشت که کنگره آمريکا تهديد کرده است تحريمهاي جديدي عليه ايران اعمال کند. وزير امورخارجه ايران در گفتگو با هفته نامه تايم گفته است اگر چنين اتفاقي رخ بدهد، مذاکرات پايان يافته خواهد بود و ايران از مذاکرات دست خواهد شد.»

مجري شبکه در ادامه پرسيد:« بايد به روابط ايران و آمريکا توجه کرد و اينکه بهبود روابط اين دو کشور چه تاثيري بر خود آنها و کل منطقه مي گذارد.»

عبدو در پاسخ گفت:«اگر سير امور در مسير کنوني باشد اوضاع سياسي منطقه خاورميانه کاملا تغيير خواهد کرد. به همين علت است که عربستان سعودي به شدت نگران است. شمار ديگري از کشورهاي منطقه نيز نگران هستند. در اين ميان بايد به تعامل ايران با کشورهاي عربي حوزه خليج فارس نيز توجه داشت که در هفته هاي اخير صورت پذيرفته است. ايران به سمت کويت و ديگر کشورهاي منطقه رفته است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۶:۲۰ ۰۱ دی ۱۳۹۲
بذارید یه داستان کوچک برایتان بگوییم روزی از روزگار پادشاهی ستمگر حکومت می کرد ویک نفر رابیخودی زندانی کرده بود زندانی خیلی عاقل بود بهرطریقی بود به پادشاه خبر رساند گفت من یک اختراع میکنم ولباسی درست می کنم که تمام دنیا به ان حسودی کنند وخیلی می درخشد وبرای ساختش از طلا هم باید استفاده شود پادشاه به گفت ازادت میکنم اگر راست بگویی مرد زندانی گفت ولی حرامزاده ها انرا نمی بینند پس پادشاه دستورداد هرچه می خواهد در اختیارش بذارند طلا و جواهرات زندانی گفت مثلا یک ماه کار تمام می شود بعد از ده روز پادشاه به وزیر گفت برو ببین تا کجا پیش رفته وزیر پیش زندانی رفت و گفت چکار کردی فلانی زندانی گفت نگاه کن دارم درست می کنم قسمتی از انرا درست کرده ام وزیر نگاه کرد مرد زندانی تند دستهایش را مثل دوختن بهم می زد ولی هیچ چیز پیدا نبود به خود گفت وای که بدبخت شدم من حرامزاده ام چون انرا نمی بینم وسپس پیش شاه رفت وگفت خیلی خوب پیش رفته یک سومش درست شده بار دوم هم اینجور به پایان رسید سی روز تمام شد شاه تا صبح طاقت نمی اورد به وزیر گفت برو زندانی ولباس مخصوص را بیاور وزیر رفت وبه زندانی گفت لباس را که درست کرده ایی زندانی گفت یعنی خدا نخواسته تو نمی بینی وزیر که نمی توانست چیزی بگویید سینی را اورد وزندانی لباس دروغین را توی سینی با احترام پیش شاه برد به اتاق پادشاه رفت سلامی کردند و زندانی روبه شاه گفت دیدی قولم درست بود چقدر قشنگ در امده شاه هر چه نگاه می کرد چیزی نمی دید متعجب شد ولی به روی خود نمی اورد بگوید لباسی نمی بینم ومهر حرامزاده می خورد پس گفت احسنتم فیکه بارکلا چه لباسی چقدر قشنگ چه زیبا افرین به این زندانی جواهرات وهر چه می خواد بدهید و انرا ازاد کنیید زندانی رفت پی کار خودش شاه که خیال می کرد لباس تازه کمی هم گشاد بود تنش کرد به جارچیان گفت فردا همه در میدان شهر جمع شوند تا همه لباس بی همتای اور ببینند در بین را که اورا حمل می کردند بچه ها شاه را لخت دیدن شروع به خندیدن کردن وبا اشاره به او می خندیدند شاه دستور می داد هر کس را که می خندید سرش را قطع کنند هنوز به میدان نرسیده بود سرهای زیادی را زدند اخرش یک نفر عاقل امد شاها چرا همه را می کشی این چه وضعی است چرا لباس نپوشیدی شاه گفت حرامزاده توهم حرامزاده ای اخرش همه گفتن بخدا هچی تنت نیست لختی عورتتو بپوشان ان زندانی به تو دروغ گفته است ما که اب این یخها را ندیدیم شاید این باران باشد چند روز پیش بارید
آخرین اخبار