پيامدهاي بحران سياسي ترکيه بر فعاليتهاي تجاري در اين کشور به تدريج آشکار مي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه فايننشال تايمز امروز در گزارشي در اينترنت نوشت: هالک بانک ترکيه که در رسوايي رو به گسترش فساد مالي در اين کشور گرفتار شده است، روز دوشنبه هرگونه نقض قانون را تکذيب کرد. از طرف ديگر سقوط سهام شرکتهاي مرتبط با مخالفان دولت نشانه تاثير پيامدهاي بحران سياسي ترکيه بر بخش تجاري متشتت اين کشور است. 

هالک بانک يک بانک دولتي ترکيه است که سليمان اصلان مدير اجرايي آن بازداشت شده است و در انتظار محاکمه به سر ميبرد. طبق برخي گزارشها، اصلان به پليس گفته است مبلغ چهار و نيم ميليون دلاري که در جعبه هاي کفش در خانه اش پيدا شد، براي کمکهاي خيريه بوده است. رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه مي گويد، تحقيقات درباره فساد مالي بخشي از توطئه دشمنان ترکيه است و تهديد کرده است دست مسببان اين حوادث را مي شکند. وي آخر هفته افزود که هالک بانک موجب هراس دشمنان ترکيه است.

در داخل ترکيه آغاز اين تحقيقات نتيجه نزاع دولت با جنبش فتح الله گولن واعظ مسلمان قلمداد مي شود که پيروان وي  نفوذ خاصي در ادارات پليس و سرويسهاي قضايي دارند. سهام شرکتهاي مرتبط با جنبش گولن روز دوشنبه سقوط داشت که نشانه پيامدهاي اقتصادي احتمالي اين شکاف است. بانک آسيا که يک بانک اسلامي است با کاهش بيش از سيزده درصدي سهام خود نسبت به روز قبل مواجه بود. سهام شرکت کوزو آلتين که تحت مالکيت طرفداران گولن است، بيش از يازده درصد سقوط داشت. اين درحالي است اين گروه توليد کننده طلا با صدور بيانيه اي تاکيد کرد براي تجارت يا مناقصه به دولت وابسته نيست.

شرکت ترکيش ايرلاينز نيز که چهل و نه درصد آن تحت مالکيت دولت است، خريد  روزنامه هاي وابسته به جنبش گولن از قبيل روزنامه زمان را که ادعا مي کند پر تيراژ ترين روزنامه ترکيه است، متوقف کرد.اين رسوايي زماني بروز کرد که اقتصاد ترکيه  که متکي به جريان کوتاه مدت سرمايه است، با کاهش مشوق هاي پولي بانک مرکزي آمريکا با مشکلاتي مواجه بود.

با تشديد بحران سياسي در ترکيه، هر سه سازمان تجاري برجسته توسياد، موسياد و توسکون که به ترتيب نزديک به نخبگان سکولار قديمي ترکيه، حزب عدالت و توسعه اسلامي اردوغان و جنبش طرفداران گولن قلمداد مي شوند، درباره ادعاهاي مربوط به فساد مالي، متعاقبا برکناري دهها افسر پليس از روند تحقيقات و تاثير آن بر  اقتصاد ابراز نگراني کرده اند.

تجار ترکيه و ديپلماتهاي خارجي قبلا گفته اند که برخي سرمايه گذاريهاي مستقيم خارجي در اين کشور در پي اقدامات اردوغان در سرکوب اعتراضات جمعي تابستان گذشته بر ضد دولت وي و نگراني درباره مخاطرات سياسي و حوادث غيرقابل پيش بيني به حال تعويق درآمد.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار