مقامات آمریکا ضمن تحریک آمیز خواندن اقدامات روسیه در اوکراین، از این گونه رفتارهای مسکو ابراز نگرانی کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اسکای نیوز:سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت:رئیس سیا اواخر این هفته در ادامه سفرش به اروپا به اوکراین هم سفر کرد.

خبرنگاری پرسید یک مقام نظامی آمریکا گفته است جنگنده های روسیه چندین بار نزدیک ناو آمریکا در دریای سیاه شدند.آیا آمریکا این اقدام را تلاش روسیه برای افزایش تنش در منطقه می داند؟
جی کارنی گفت:پنتاگون این موضوع را ارزیابی کرد و آن را تحریک آمیز و غیرحرفه ای نامید و من مطلب دیگری ندارم به آن اضافه کنم.ما مطمئنا درباره اقدامات روسیه برای بی ثبات کردن این کشور بسیار نگران هستیم.ما درباره حضور چندین هزار نیروی روسی در مرز اوکراین و اقدامات تحریک آمیز مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین نگران هستیم و از دولت اوکراین به خاطر خویشتن داری و مدیریت اوضاع بسیار دشوار تمجید می کنیم.

خبرنگاری دیگر پرسید ؛ رئیس جمهور آمریکا درباره تجاوز روسیه به شرق اوکراین صحبت کرده و گفته است موجب تحریمهای اضافی خواهد شد.آیا با توجه به اقدمات روسیه و تلاش برای بی ثبات کردن شرق اوکراین باید این تحریم ها اعمال شود؟
سخنگوی کاخ سفید گفت:آمریکا به صورت فعالانه با شرکای اروپایی درباره تحریم ها رایزنی داشته است و به این کار ادامه می دهد زیرا همانطور که می دانید روسیه به اقدامات تحریک آمیز در شرق اوکراین ادامه می دهد. فقط حضور نیروها (روسیه در مرز اوکراین) وعلاوه برآن ،آنچه که آنها در اوکراین انجام می دهند،خطری برای بی ثبات کردن اوکراین است و ما گام های بعدی را با هماهنگی با شرکای اروپایی بررسی می کنیم.ما در حال بررسی اوضاع در شرق اوکراین و اقداماتی هستیم که روسیه اتخاذ کرده است و پس از بررسی مشخص خواهیم کرد چه پاسخی باید انتخاب شود اما در حال حاضر نمی توانم بگویم تحریم های اضافی اعمال خواهد شد.در صورتی که روسیه به جای انتخاب مسیر کاهش تنش تلاش های خود را برای بی ثبات کردن اوکراین افزایش دهد،هزینه ها (برای روسیه) افزایش خواهد یافت.

خبرنگاری پرسید ؛ رسانه های روسیه گزارش هایی منتشر کردند که جان برنن(رئیس سیا) در اواخر هفته در اوکراین بود.آیا شما حضور وی را تایید می کنید؟
جی کارنی گفت: ما معمولا درباره سفرهای رئیس سیا اظهار نظر نمی کنیم اما با توجه به فوق العاده بودن این مورد و ادعاهای کذب روسیه درباره سیا باید تایید کنیم رئیس سیا اواخر این هفته به عنوان بخشی از سفر خود به اروپا در اوکراین بود. سفر مقام های ارشد اطلاعاتی یک راه استاندارد برای تقویت همکاری امنیتی است که از جمله این همکاری ها، همکاری اطلاعاتی آمریکا و روسیه در آغاز دوره پس از جنگ سرد است.مقامات اطلاعاتی آمریکا و روسیه در این سالها با یکدیگر دیدار داشتند.
خبرنگاری پرسید ؛ اروپایی ها در حال بررسی ماموریت گشت زنی و اجرای قانون در اوکراین هستند.آیا آمریکا از این ماموریت حمایت می کند؟
سخنگوی کاخ سفید گفت: همانطور که ما امروز صبح از جک لو(وزیر خزانه داری آمریکا) شنیدیم،ما دراین زمان دشوار در تلاش برای حمایت فعالانه از دولت اوکراین بوده ایم و تلاش کرده ایم به دولت در راه ثبات بخشیدن به اقتصادو حرکت به سمت برگزاری انتخابات دربیست و پنجم مه کمک کنیم.
ما مطمئنا برای کمک به اوکراین جهت ثبات بخشیدن به اوضاع در داخل کشور وارد تلاش های دیپلماتیک شدیم البته با اقدامات زیاد غیرسازنده روسیه مواجه هستیم.

وی درباره تاثیر این تحریم ها گفت: روسیه باید تصمیم بگیرد حاضر است برای بی ثبات کردن اوکراین و اشغال غیرقانونی کریمه و اقداماتی که موجب منزوی شدن روسیه می شود، چه میزان هزینه بپردازد.این موضوع بر روابط جامعه بین المللی با روسیه تاثیر خواهد گذاشت.آنها (روس ها )می توانند این تصمیمات را اتخاذ کننداما آنچه که ما و متحدان وشرکا می توانیم انجام دهیم این است که روشن سازیم هزینه هایی برای این نوع رفتارها وجود خواهد داشت.زمانی که شما تمامیت ارضی یک کشور را نقض می کنید و وارد اقدامات تحریک آمیز برای بی ثبات کردن یک کشور مستقل می شوید،این اقدامات هزینه خواهد داشت وآمریکا در اعمال این هزینه ها در کنار دوستان اروپایی خواهد بود. هرچه روسیه بیشتر این مسیر را دنبال کند، این هزینه ها افزایش خواهد داشت.
جی کارنی گفت: اقداماتی که ما (علیه روسیه )اعمال کردیم بیشتر از ارسال یک پیام بود و هزینه هایی برای روسیه داشته است.ما شاهد کاهش رشد اقتصادی هستیم و بر بازار روسیه نیز تاثیر گذاشته است.سرمایه گذاران خارجی نیز پس از اقدام روسیه در نقض تمامیت ارضی یک کشورمستقل در سرمایه گذاری در این کشور تصمیم نمی گیرند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار