وزیر امورخارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد : واشنگتن و اتحادیه اروپا برای وقوع انقلاب رنگین در اوکراین تلاش کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه روسیاالیوم: "سرگی لاوروف" روز پنج شنبه در سخنانی در جریان همایش دانشگاه‌های جهانی تاکید کرد :  واشنگتن و اتحادیه اروپا برای وقوع انقلاب رنگین جدید در اوکراین و فرآیند تغییر نظام به شکل غیرقانونی تلاش کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسکو ، آمریکا را متهم به تلاش برای مدیریت انقلاب در اوکراین می‌کند گفت : اوکراین از ابزاری برای بازی ژئوپلتیک بر ضد روسیه استفاده کرده است.

وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به اینکه گسترش دایره ناتو در شرق و مشکلات در زمینه سیاسی و نظامی در اروپا بر بحران اوکراین انعکاس داشته است.

وی همچنین افزود : امریکا در تلاش است از اوکراین به عنوان عروسکی در بازی ژئوپلتیک به گونه‌ای که سرنوشت این کشور برایش مهم نیست استفاده کند.

سرگی لاوروف روز چهارشنبه هم در سخنانی تاکید کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین در صورت عدم توافق با حامیان روسیه "ویرانگر" خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی آر تی وی گفت: معتقدم سازماندهی انتخابات بدون فراهم شدن زمینه برای دستیابی به یک تفاهم با شرق و جنوب اوکراین برای این کشور بسیار ویرانگر خواهد بود.


همچنین وی گفت برنامه موشکی ایران هرگز در گفت‌وگوهای تهران و گروه ۱+۵ مورد مذاکره قرار نگرفته و بخشی از توافق موقت ژنو نیست.
 
لاوروف گفت: «برنامه موشکی ایرانی‌ها هرگز بخشی از مذاکرات و بخشی از توافقی که نوامبر گذشته در ژنو امضا شد، نبوده است.»

ایران و ۶ قدرت جهانی – امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان – ۲۳ نوامبر ۲۰۱۳ (۳ آذر ۱۳۹۲) به پیمانی موقت جهت هموار کردن مسیر برای حل مناقشه یک دهه‌ای بر سر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. اجرای این توافق ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) آغاز شد.

وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد امریکا در مذاکرات با ایران، در ماه فوریه در یک جلسه مجلس سنا گفت به برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از توافق جامع هسته‌ای پرداخته خواهد شد.

همچنین "برنادت میهان"، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت امریکا قصد دارد آزمایش‌های موشکی ایران را به موجب پیمان نهایی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران متوقف کند.

با وجود این، مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که تنها موضوع دستورکار مذاکرات بین ایران و ۶ قدرت مسئله هسته‌ای است  و تهران در مورد قابلیت‌های موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

لاوروف گفت: «توافق بسیار صریح بود. اما همین که اجرایی شد، امریکایی‌ها شروع به مطرح کردن مطالبات جدید کردند.»

دیپلمات ارشد روسیه گفت هر زمانی که توافقی حاصل می‌شود، «امریکایی‌ها دیگران را مسئول هرگونه تاخیر عنوان کرده یا حتی بدتر، شروع به مطرح کردن مطالباتی جدید می‌کنند که با توافق حاصل شده در تضاد است.»

انتهای پیام/
برچسب ها: لاوروف ، وزیر ، خارجه ، سوریه ، روسیه ، سرگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار