کارشناسان بر این باورند که رئیس جمهور امریکا می تواند با صدور دستورات لازم، تحریم هایی را که واشنگتن علیه بازارهای مالی و نفتی ایران وضع کرده است به حال تعلیق درآورد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم "لارا جیکس" نوشت: دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا،‌ آخرین فرصت مناسب برای مهار برنامه هسته ای ایران را فرا روی خود دارد. از یک سو، ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران تا اواخر ماه جاری میلادی است که به تدریج در حال سپری شدن است. از سوی دیگر، جمهوری خواهانی که در انتخابات میان دوره ای کنگره پیروز شدند و در نتیجه آن اکثریت کرسی های سنا به دست حزب جمهوری خواه افتاد، تا اوایل سال میلادی آینده کار خود را در سنا آغاز نخواهند کرد. لذا،‌ کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان تا آن زمان نخواهد توانست مشکلی جدی در راه توافق دولت اوباما با ایران به وجود آورد. 

سال ها مذاکره با ایران برای محدود کردن فعالیت های هسته ای این کشور روز یکشنبه به مرحله نهایی خود وارد شد. در این روز،  جان کری،‌ وزیر امور خارجه امریکا،  با محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، و کاترین اشتون،‌ مشاور ارشد اتحادیه اروپا، در مسقط،‌ پایتخت عمان،‌ دیدار کرد. در حالی که هنوز از دستیابی به توافق سخنی به میان نیامده است، مسئولان ذیربط اعلام کردند این مذاکرات در روز دوشنبه نیز ادامه خواهد یافت. 

24 نوامبر به عنوان ضرب الاجل زمانی برای دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک تعیین شده است. 

از سوی دیگر، دستیابی به چنین توافقی می تواند یک موفقیت بزرگ در حوزه سیاست خارجی کاخ سفید و دولت باراک اوباما محسوب شود. سناتورهای برجسته حزب جمهوری خواه امریکا از نحوه برخورد دولت اوباما با جنگ داخلی در سوریه و قدرت گرفتن گروه داعش در عراق به شدت انتقاد می کنند. جمهوری خواهانی که در انتخابات میان دوره ای کنگره امریکا پیروز شده اند از روز سوم ژانویه سال 2015 کار خود را رسما آغاز می کنند و هنگامی که موفق شوند اکثریت کرسی ها را در اختیار بگیرند از هیچ تلاشی برای عقیم گذاشتن تلاش های کاخ سفید جهت دستیابی به توافق با ایران فروگذار نخواهند کرد. 

جان مک کین، سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا،‌ و لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی، در بیانیه ای که هفته گذشته منتشر کردند اعلام نمودند:«دولت اوباما باید بفهمد که ایران بیش از آن که به همکاری با امریکا توجه داشته باشد، به دنبال آن است که واشنگتن را تضعیف کرده و از خاورمیانه خارج کند.
 
سناتور مک کین در سنای تحت کنترل جمهوری خواهان ریاست کمیته نیروهای مسلح را بر عهده خواهد داشت. 

باراک اوباما در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس. مدعی شد تحریم های بی سابقه ای که دولت وی علیه ایران وضع کرد، تهران را وادار ساخت که به پای میز مذاکره بیاید. وی افزود: اولویت اصلی ما در قبال ایران این است که اطمینان حاصل کنیم تهران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.
 
در خلال سال گذشته، جمهوری خواهان کنگره امریکا به شکلی روشن و آشکار از سیاست دولت اوباما در برقرار کردن ارتباط با تهران انتقاد کرده اند. آنها می گویند این سیاست باعث دور شدن اسرائیل از امریکا شده است. به گفته این منتقدان،‌ اتخاذ چنین سیاستی از سوی کاخ سفید باعث شده است امریکا نتواند موضعی جدی در قبال برخی مسائل مربوط به سیاست خارجی،‌ از جمله بازداشت سه امریکایی در ایران، اتخاذ کند. 

ایران همواره تاکید دارد که فعالیت های هسته ای این کشور اهدافی کاملا صلح آمیز دارند و تهران این فعالیت ها را با هدف تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته ای دنبال می کند. 

جان کری، که پیشتر ریاست کمیته روابط خارجی سنای امریکا را بر عهده داشت، اظهارات برخی تحلیل گران مبنی بر توانایی کنگره تحت تسلط جمهوری خواهان برای ایجاد تغییر در روند مذاکرات با ایران را رد کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که هر گونه پیشنهاد سنا برای مصوب شدن نیازمند حمایت همگانی است. وی گفت: همان گونه که در چند سال گذشته دریافته ایم،‌ حزب اقلیت نیز در جلوگیری از بروز برخی رخدادها قدرت زیادی دارد.
 
وزیر امور خارجه امریکا تصریح کرد هیچ یک از قدرت های جهانی تمایلی برای تمدید مذاکرات برای دوره زمانی بعد از 24 نوامبر ندارد،هر چند اگر دستیابی به توافق نزدیک باشد،‌ این احتمال،‌ به عنوان یک احتمال بعید، مطرح می باشد. 

اگر تا پیش از پایان سال جاری میلادی توافقی بین ایران و گروه پنج به علاوه یک حاصل شود، نمایندگان کنگره امریکا از توانی محدود در خنثی کردن چنین توافقی برخوردار خواهند بود. کارشناسان بر این باورند که رئیس جمهور امریکا می تواند با صدور دستورات لازم، تحریم هایی را که واشنگتن علیه بازارهای مالی و نفتی ایران وضع کرده است به حال تعلیق درآورد.

اما اگر بعد از سوم ژانویه 2015 توافقی بین ایران و گروه پنج به علاوه یک حاصل نشود، کنگره می تواند وضع تحریم های جدید علیه ایران را تصویب کند. در حال حاضر،‌ طرحی در دست بررسی است که مقرر می دارد در صورت عدم حصول توافق نهایی بین ایران و قدرت های جهانی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی تشدید خواهد شد. این طرح از حمایت سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه برخوردار است. 

در صورتی که جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره در این زمینه به یکدیگر نزدیک شوند،‌ دولت باراک اوباما به طور تقریبا قطعی هر گونه مصوبه کنگره مبنی بر وضع تحریم های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد. مسئولان امریکایی بر این باورند وضع تحریم های جدید علیه ایران می تواند روند مذاکرات را مختل کند. اما اگر مذاکرات ادامه یابد،‌ کاخ سفید باید تصمیم بگیرد که آیا می تواند با وضع تحریم هایی که در خلال ماه های آینده عملی می شود موافقت کند یا خیر. 

جیمز اکتون،‌ یکی از مدیران برنامه سیاست هسته ای در مرکز کارنگی در واشنگتن، می گوید: اگر کنگره متقاعد شود که چارچوب کلی برای دستیابی به توافق با ایران به وجود آمده است،‌ به احتمال زیاد منتظر خواهد ماند تا ببیند روند تحولات چه سمت و سویی را دنبال خواهد کرد و بعد از آن به تصمیم گیری مبادرت خواهد ورزید.
 
اکتون افزود: با این حال،‌ به سختی می توان کنگره را متقاعد کرد که دستیابی به توافق نزدیک است.

به طور کلی،‌ دستیابی به توافق هسته ای با ایران می تواند تحریم هایی را که علیه این کشور وضع شده است کاهش دهد. ایران نیز باید در مقابل متعهد شود که فعالیت های خود در زمینه غنی سازی اورانیوم را محدود کند. ایران باید امکان دستیابی کامل بازرسان بین المللی به تاسیسات هسته ای خود را نیز فراهم آورد. 

به نظر می رسد مقامات ایرانی به تدریج درباره امکان دستیابی به توافق تا پایان ماه نوامبر خوشبین هستند. با این حال،‌ آنها رفع سریع تحریم های وضع شده علیه تهران تاکید دارند. 

محمد جواد ظریف به هنگام عزیمت به سوی مسقط به خبرنگاران گفت: تحریم ها هیچ گاه نتوانسته اند به حل و فصل مسئله کمک کنند. این تحریم ها باید برچیده شوند. تحریم ها نتوانسته اند هیچ گونه نتیجه مثبتی به دنبال داشته باشند. 

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار