سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر بعد از توافق ایران خلاف تعهداتش عمل کند ما مطمئنا در آن مرحله همه گزینه‌ها را برای واکنش حفظ می‌کنیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر بعد از توافق ایران خلاف تعهداتش عمل کند ما مطمئنا در آن مرحله همه گزینه‌ها را برای واکنش حفظ می‌کنیم.

" ماری هارف"  در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا با وضع کنونی روابط کنونی آمریکا با اسرائیل این موضوع به نظر نمی‌رسد که شاهد نوعی از سرگیری روابط بین آمریکا و ایران باشیم؟ گفت: لازم است که به دونکته اشاره کنم که اولا هیچکس درباره از سرگیری رابطه با ایران صحبت نکرده است. حتی اگر ما با آن‌ها مذاکره می‌کنیم این نمی‌تواند نشانه گرم‌تر شدن روابط ما با آن‌ها و کاهش نگرانی‌های ما باشد. این نمی‌تواند به آشتی از سرگیری با ایران مربوط باشد. این مذاکرات به موضوع اتمی مربوط می‌شود. از طرف دیگر ما نمی‌توانیم از این وضع به عنوان نوعی برآشفتگی در روابطمان با اسرائیل هم یاد کنیم. همانطور که دیروز گفتم و حتی امروز جان کری وزیر خارجه در حال مذاکره با ایرانیان هستند تا این موضوع را بررسی کنند و از دستیابی آن‌ها به تسلیحات اتمی جلوگیری کنند. رئیس جمهور هم بار‌ها این موضوع را بیان داشته است و این موضوع ادامه دارد. ما بار‌ها لفاظی‌های فراوانی از نخست وزیر نتانیاهو دیروز شنیدیم اما مواردی را نشنیدیم که به گفتگو‌ها و مذاکرات واقعی کمک کند. این مذاکرات جدا از آنچه دیروز گفته شد، ادامه دارد. 

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که زمان کافی برای مشاهده سخنرانی نتانیاهو در کنگره را نداشته است، آیا اینگونه بوده است؟ گفت: نه رئیس جمهور در یک ویدئو کنفرانس با حضور شماری از هم پیمانان کلیدی اروپایی ما بود و درباره اوکراین گفتگو می‌کرد و زمان کافی برای دیدن این سخنرانی نداشت. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: اگر با ایران به توافق هسته‌ای برسید آیا گزینه نظامی از روی میز حذف خواهد شد یانه؟ گفت: چندین نکته وجود دارد، همانطور که همیشه گفته‌ایم که اگر به توافقی برسیم که مورد قبول همگان باشد آنگاه به صورت دیپلماتیک و صلح آمیز پیش خواهیم رفت. اگر مورد قبول نباشد یا اگر پس از توافق ایران تلاش کند تا برخلاف تعهداتش در معاهده ان. پی. تی و دیگر معیارهای شفاف سازی موجود عمل کند ما آنگاه هر اقدامی را برای خود محفوظ می‌دانیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید: گزینه نظامی حتی اگر ایران به توافق عملی اجابت کند باز هم بر روی میز خواهد بود؟ گفت: من از این کلمه استفاده نکردم. اگر ما به توافق اتمی با ایران برسیم و آن‌ها به تمامی تعهدات خود عمل کنند و ما هم به تعهداتمان عمل کنیم آنگاه بدیهی است که نیازی به اقدام نظامی نیست. اما اگر دوسال بعد از آن آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند و آنگاه تلاش کنند که کار دیگری صورت دهند آنگاه این گزینه وجود خواهد داشت. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: اگر شما به توافقی قابل راستی آزمایی برسید که از طرف همه طرف‌ها مورد اجابت قرار گیرد آیا این نمی‌تواند سبب نوعی از سرگیری رابطه با ایران بین شما شود؟ 

 وی گفت: از سرگیری رابطه با ایران حوزه وسیعتری را در بر می‌گیرد و به گرم شدن روابط به طور گسترده مربوط می‌شود. این حالت در صورتی می‌تواند وجود داشته باشد که ما نگرانی درباره وضع حقوق بشر، درباره تروریسم، درباره سوریه، درباره حزب الله نداشته باشیم و به طور آشکارا اعلام کنیم که نگرانی نداریم. این در حالی است که ما با نظام ایران درباره این حیطه‌ها توافق نداریم. چون با ایران به توافق اتمی برسیم به این معنا نیست که این حیطه‌ها تغییر کرده باشند. اگر ما با آن‌ها به توافق برسیم، این از این لحاظ که از دستیابی آن‌ها به سلاح اتمی جلوگیری کند موضوع خوبی است اما این به آن معنا نیست که تمامی این مسائل و از جمله روابط با ایران دچار تغییر شوند. اینکه ما به توافق اتمی با ایران برسیم و آنگاه شاهد گرم شدن روابط باشیم، موضوعی است که من آن را تایید نمی‌کنم. 

هارف افزود: من نمی‌توانم آنچه را در دو، پنج یا پانزده سال آتی روی می‌دهد، پیش بینی کنم. رئیس جمهور بار‌ها و به عنوان موضوعی جدا از موضوع مذاکرات اتمی و به طور صریح اعلام کرده است که ما روزی خواهان روابطی متفاوت با ایران و مردم این کشور خواهیم شد. او درباره این موضوع بار‌ها صحبت کرده است. من می‌خواهم درباره این موضوع به طور شفاف صحبت کنم که ما نباید یک توافق اتمی موفقیت آمیز را به موضوع گرم شدن گسترده روابط یا مسائل دیگر مرتبط کنیم. به نظرم این موضوع مهمی برای ماست. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: «دلیل اینکه ما می‌خواهیم از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری کنیم بیشتر به خاطر فعالیت‌های آن‌ها در منطقه بوده است. آیا شما می‌توانید کشوری را در نظر خود مجسم کنید که تلاش می‌کند قدرت خود را در منطقه به رخ دیگران بکشد، سلاح اتمی داشته باشد؟ این موضوع سبب شده است که حقیقتا ما بخواهیم که از دستیابی آن‌ها به سلاح اتمی جلوگیری کنیم و مرتبط کردن این موضوع به مسائل دیگر می‌تواند رسیدن به توافق اتمی را که با هدف جلوگیری از رسیدن آن‌ها به تسلیحات اتمی است، دشوار‌تر کند. ما باید این موضوع را حل کنیم. این موضوع خطیری برای جهان و منطقه در رابطه با ایران است. ما باید این موضوع را حل کنیم. اگر قرار باشد دیگر مسائل مربوط به این کشور در جهان را حل و فصل کنید آنگاه شما نمی‌توانید با این کشور به توافق اتمی برسید. 

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا نتانیاهو در سخنانش راه حل جایگزین دیگری را ارائه می‌دهد که شما با آن مخالفید؟ گفت: من تصور نمی‌کنم که به هر روشی این یک راه حل واقعی باشد. من شاهد شنیدن چیزی متفاوت درباره زمان فرار هسته‌ای از وی بودم. من شاهد شنیدن ایده متفاوتی درباره توافقی حقیقی بودم. او گفت که ما به زمان فرار هسته‌ای طولانی تری نیازمندیم. بسیار خوب کدام مورد قابل پذیرش است؟ او گفت که به زمان فرار هسته‌ای طولانی تری نیازمند است و ما به طور آشکار اعلام کرده‌ایم که به یکسال زمان فرار هسته‌ای نیازمندیم. ما این موضوع را به طور علنی اعلام کرده‌ایم. 

هارف گفت: پاسخ شما به کسانی که می‌گویند آمریکا نمی‌تواند اقدامات سلطه جویانه و بی‌ثبات کننده ایران در کشورهای عربی را متوقف کند و اینکه توافق با ایران به منزله پاداشی برای این کشور است، چیست؟ گفت: مطمئنا این یک پاداش نیست. ایران به خاطر تمامی اقدامات بی‌ثبات کننده خود تحریم شده است. تمامی تحریم‌ها در رابطه با حقوق بشر، تروریسم، حمایت از حزب الله و موشک‌های بالستیک همچنان وجود دارند. 

خبرنگار پرسید که جان کری گفته است تحریم‌ها کارامد نبوده‌اند و هارف پاسخ داد: تصور نمی‌کنم که وزیر خارجه گفته باشد که تحریم‌ها کارامد نبوده‌اند. ما به فشار خود بر آن‌ها به خاطر این مسائل ادامه می‌دهیم اما توافق اتمی یک پاداش برای آن‌ها نیست. جلوگیری از دستیابی آن‌ها به سلاح اتمی و عقب راندن برنامه اتمی آن‌ها و بستن مسیرهای چهار گانه چگونه می‌تواند به منزله پاداش برای آن‌ها باشد؟ 

وی افزود: "ما با چیزی کمتر از یک توافق خوب که کف آن زمان فرار هسته‌ای و بستن مسیرهای چهارگانه را شامل شود، موافقت نخواهیم کرد. ما معتقدیم که گزینه‌های وی (نتانیاهو) به هر روشی واقعی نیستند. هیچ مذاکره کننده و کار‌شناس هسته‌ای معتقد نیست که این پیشنهاد‌ها واقعی باشند. ما به منظور رفع نگرانی به طور محرمانه در سطح تخصصی و در سطح سیاسی و نکته به نکته با اسرائیلی‌ها در تماس بوده‌ایم. این موضوع در سطح محرمانه و طبقه بندی شده صورت گرفته است. ما با آن‌ها درباره غنی سازی و نگرانی‌های ویژه آن‌ها صحبت کرده‌ایم. 

این سخنگو افزود: هر زمانی که وزیر خارجه با هم پیمانانمان در گروه پنج به علاوه یک و همچنین با سران کشورهای منطقه صحبت کرده است آن‌ها مراتب حمایت خود را از تلاش گروه پنج به علاوه یک برای رسیدن به توافق دیپلماتیک اعلام کرده‌اند. ما در گروه پنج به علاوه یک با هم متحد هستیم و خواهان حضور در اتاق مذاکرات هستیم و این موضوع ادامه خواهد یافت. 

هارف در ادامه درباره مخالفت اعضای کنگره با توافق با ایران گفت: ما بار‌ها گفته‌ایم که در مرحله حساسی از مذاکرات قرار داریم. تصویب هر قانونی می‌تواند سبب پیچیده شدن بیشتر اوضاع شود. ما به گونه‌ای مذاکره می‌کنیم که کنگره خواهان آن است. ما باید به هر پیشنهادی توجه کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا معتقدید که پس از مذاکرات مونترو نوعی ابهام درباره آنچه تا پایان مارس به دنبال آن هستید بوجود آمده است؟ آیا شما به دنبال چارچوب یا درک کلی از تمامی اجزاء توافق هستید؟ گفت: ما از هر دو عبارت استفاده می‌کنیم. هم چارچوب و هم درک کلی از تمامی اجزاء یک توافق. بنابراین ما از دو عبارت استفاده می‌کنیم و من نمی‌توانم پیش بینی دقیقی داشته باشم و مابقی زمان برای ضمایم و جزئیات فنی خواهد بود. 

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا شما قصد دارید که اگر موفقیتی را در مذاکرات به دست آورید آن را در کنگره مطرح کنید؟ گفت: زمانی که موضوعی در کنگره مطرح می‌شود، این موضوع علنی نمی‌شود. بدیهی است تا آنجا که بتوانیم مسائل را با آن‌ها در میان خواهیم گذاشت و این موضوع مهمی است. ما باید به آن‌ها اعلام کنیم که چه مسائلی وجود دارد و کجا قرار داریم. 

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره اعلام کرد که بازرسان می‌توانند موارد را مستند کنند اما از قدرت لازم برای متوقف کردن برخوردار نیستند. بنابراین اگر مانند کره شمالی، ایران آن‌ها را بیرون کند و دوربین‌ها را خاموش کند آیا این نمی‌تواند هشدار دهنده باشد؟ گفت: لازم است که چند نکته را بیان کنم. بازرسان یک بخش از موضوع هستند و آن‌ها بخش مهمی محسوب و شفافیت را به شما ارائه می‌دهند. تنها اینکه سانتریفیوژ‌ها در کجا هستند مطرح نیست بلکه کار از معادن اورانیوم و کارخانه‌ها و کل چرخه شروع می‌شود. اما بازرسان می‌توانند به شما هشدار کافی را ارائه دهند تا بتوانید بر اساس آن و اگر آن‌ها ناسازگاری کردند شما به روشی دیگر اقدام کنید. بنابراین آن‌ها یک سامانه هشدار دهنده درباره آن چیزی هستند که اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: اما من همچنین بایستی بگویم که این تنها مربوط به مستقر کردن بازرسان نمی‌شود. شمار کارهایی که آن‌ها باید صورت دهند عبارت از این است که آن‌ها باید مسیرهای چهارگانه را مسدود کنند، تغییراتی در اراک ایجاد کنند، آن‌ها باید به نطنز بیایند، آن‌ها باید به فردو بیایند و این‌ها کارهایی است که باید صورت دهند آنگاه بازرسان در راس همه این موارد قرار دارند. به نظرم با تخمین ما با نبود بازرسان و نبود چشم‌های باز آن‌ها (ایرانی‌ها) برنامه خود را زیر زمینی‌تر خواهند کرد. 

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا چارچوب توافق آتی سیاسی خواهد بود؟ گفت: ما هنوز چیزی نمی‌دانیم. من هیچ نظری درباره چارچوب و اینکه چگونه خواهد بود، ندارم. ما هم اکنون در حال کار بر روی مفاد آن هستیم. آنگاه آن را بررسی خواهیم کرد. اما در حال حاضر چیزی در این باره نمی‌دانیم. 

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: به نظر می‌رسد که سناتور‌ها هنوز از بیست و چهارم مارس به عنوان ضرب الاجل استفاده می‌کنند اما شما در اینجا سی و یکم مارس را ضرب الاجل اعلام کردید. گفت: تیم مذاکره کننده تا سی و یکم مارس به فعالیت خود ادامه خواهد داد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا مذاکرات در تعطیلات نوروزی ایرانیان ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: من بار دیگر به شما می‌گویم که پاسخ این سوال را نمی‌دانم. ما هیچ برنامه‌ای جز دیدار آتی احتمالی مدیران سیاسی در پیش نداریم. من این موضوع را از ایرانی‌ها جویا خواهم شد. 

این سخنگو درباره انتشار تصاویری از سردار قاسم سلیمانی در عملیات ارتش عراق در تکریت و اظهارات ژنرال دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که این موضوع را مثبت ارزیابی کرده بود؛ گفت: اجازه بدهید که دقیق باشیم. او (دمپسی) گفت که نمی‌تواند حضور قاسم سلیمانی را در آنجا تایید کند و این تصاویر در رسانه‌های اجتماعی بوده است و به نظرم او گفت که هرگونه حضور ایرانی‌ها می‌بایستی برای مقابله با تنش‌های فرقه‌ای باشد. 

وی افزود: ما قصد داریم که اوضاع را به دقت بررسی کنیم. دولت عراق و عملیات آن‌ها برای بازپس گیری تکریت از داعش ادامه دارد. نیروهای عراقی، نیروهای امنیتی، شبه نظامیان و قبایل در این عملیات هستند. بار دیگر راهبرد ما درباره عراق تعامل با نیروهای امنیتی این کشور و دولت فراگیر در این کشور و تعامل با آن برای مبارزه با داعش است. اگر ثابت شود که دخالت ایران در این عملیات سبب افزایش تنش‌های فرقه‌ای می‌شود آنگاه این موضوع مایه نگرانی شدید خواهد بود. مطمئنا این موضوع توجه ما را به خود جلب کرده است و ما اوضاع را زیر نظر داریم. من قصد ندارم که پیش بینی کنم چه روی خواهد داد. نخست وزیر عبادی این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده است که دولتش دولتی فراگیر و چند فرقه‌ای است و از روشی فراگیر و چند فرقه‌ای پیروی می‌کند و لازم است که شبه نظامیان تحت قوانین دولت باشند. قصد داریم که اوضاع را زیر نظر بگیریم و ببینیم که چه روی می‌دهد. 

هارف گفت: این یک عملیات عراقی است. ما به روش‌های گوناگون از نیروهای امنیتی عراق در حیطه‌های آموزشی و پشتیبانی حمایت کرده‌ایم اما از این عملیات ویژه حمایت نمی‌کنیم. آنچه باید بگویم این است که نیروهای امنیتی عراق بر روی پای خود ایستاده‌اند و مبارزه با داعش را به دست گرفته‌اند و ما امروز شاهد مبارزه آن‌ها با داعش به کمک ارتش آمریکا هستیم. اجازه بدهید که خیلی شفاف باشیم که ما پشتیبانی لازم را از نیروهای امنیتی عراق فراهم کرده‌ایم تا آن‌ها بر روی پای خود بیایستند. مطمئنا آن‌ها بهتر تجهیز و آموزش دیده‌اند. 

وی افزود: بدیهی است که شاهد عملیات‌هایی با هدایت عراقی‌ها هستیم. ما نقش پشتیبانی را در جایی که بتوانیم داریم و این موضوع ادامه پیدا می‌کند. توجه کنید که مبارزه بر ضد داعش چالش بزرگی است و زمان زیادی می‌برد. به نظرم این واقع بینانه است و خوش بینانه نیست. 

هارف درباره برنامه سفر جان کری به عربستان گفت: وزیر خارجه امروز صبح در مونترو با ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرد و او هم اکنون در راه ریاض قرار دارد. او فردا در آنجا با وزرای خارجه عضور شورای همکاری خلیج فارس، ملک سلمان پادشاه و محمد بن نایف ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد. وی سپس در کنفرانس خبری مشترک با حضور سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان شرکت خواهد کرد. او پس از دیدار از عربستان راهی پاریس و لندن خواهد شد. 

این سخنگو درباره اینکه گروه جبهه النصره قصد تغییر نام خود را دارد تا از حمایت قطر برخوردار شود، گفت: ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم. اما موضع ما درباره جبهه النصره تغییر نیافته است. این گروه عامل القاعده در سوریه است. این گروه یک گروه تروریستی است و بر ضد جناح معارضان دولت سوریه فعالیت می‌کند.
در حال تکمیل.....
برچسب ها: ماری هارف ، ایران ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار