قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای دستیابی به هدف رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری باید ظرفیت‌های خالی تولید و صنعت را فعال کنیم.

بايد ظرفيت‌های خالی بخش توليد را فعال کنيمبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج در کارگروه مسائل و مشکلات صادرات صنعت سیمان و کلینکر اظهار داشت: باید بررسی کنیم که اگر قیمت‌ها کاهش یابد آیا می‌توان امید داشت که رقبا قدرت رقابت کردن با ایران در افغانستان و عراق را از دست دهند، باید موانع ریشه یابی شود و میز کار را با نگاه بازاریابی و کارا شدن فعال کنیم. 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صادرات سیمان بحث ملی است، تصریح کرد: توصیه به کاهش تولید سیمان راهکار مورد نظر تجارت آن نیست و باید روی گزینه‌های کاهش قیمت، استفاده از ابزارهای مذاکره و دیپلماسی اقتصادی تمرکز کنیم تا فضای فعالیت برای تولیدکنندگان در این عرصه فراهم شود. 

وی تصریح کرد: کاهش صادرات سیمان به دلیل نبودن خریدار نکته‌ای منفی برای ایران است. 

رویکردهای صادرات سیمان منطقی باشد

رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست گفت: باید رویکرد‌ها درباره تولید و صادرات سیمان منطقی باشد. 

ولی الله افخمی راد تاکید کرد: وقتی تجارت با افغانستان کاملاً یکطرفه است باید در ‌‌نهایت به سود تولیدکنندگان ایرانی باشد. 

 وی در مورد مبادلات ایران و افغانستان یادآورشد: سال گذشته ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالا به افغانستان صادر و در مقابل کمتر از ۵۰ میلیون دلار کالا از آن‌ها خریداری کرده است. 

تولید سیمان کاهش نیابد، قیمت بالا نمی‌رود

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این نشست در واکنش به درخواست تولیدکنندگان سیمان برای کاهش عوارض متقابل گفت: عوارض متقابل برای توسعه حمل و نقل داخلی طبق قانون دریافت می‌شود. تفاوتی برای کامیونهای ایرانی و عراقی در پرداخت عوارض وجود ندارد. 

داوود کشاورزیان یادآورشد: درگذشته سیمانی که درب کارخانه ۳۵ دلار بود ۱۲۰دلار به افغانستان فروخته می‌شد و پیشنهاد می‌کنم تولید سیمانرا ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش دهید و باید پذیرفت بخشی از سیمان موجود در بازار داخلی به هدر می‌رود. 

وی با بیان اینکه اگر تولید سیمان را کاهش ندهیم قیمت بالا‌تر نمی‌رود، تصریح کرد: اگر صورت مسئله را به اشتباه طرح کنیم به جواب غلط می‌رسیم. 

کشاورزیان اظهار داشت: حذف عوارض متقابل برای زابل امتیازی بود که به استان سیستان و بلوچستان دادیم و به خاطر این تصمیم تحت فشار هستیم. 

وی در واکنش به درخواست برخی تولیدکنندگان سیمان برای صدور مجوز صادرات خارج از نوبت تاکید کرد: تنها در مورد کالاهای فاسدشدنی می‌توان اولویت قائل شد. 

افزایش ساعات ترخیص کالا امکان پذیر نیست 

معاون گمرک اداری گفت: گمرک براساس قوانین دیوان محاسبات نمی‌تواند خارج از چارچوب مصوبات، کالا ترخیص کند و البته گاهی برای رعایت حال صادرکنندگان همکاری کرده‌ایم. 

نادری در واکنش به درخواست صادرکنندگان سیمان و کلینکر مبنی بر افزایش ساعت کاری واحد ترخیص گمرک اظهار داشت: در مرزهای منتهی به عراق همکاران ما تلاش خود را می‌کنند، گمرک طبق قانون اجازه جذب نیرو ندارد و نمی‌توانیم نوبت‌های کاری را افزایش دهیم. 

معاون گمرک ادامه داد: در مورد مواد فاسدشدنی می‌توانیم در برخی از مرزهای کشور ساعت کار را افزایش دهیم و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی در کشور می‌توان دربهای خروج جداگانه برای صادرات این اقلام ایجاد کرد. 

وی با بیان اینکه با وجود تفاهمنامه همکاری با برخی از کشور‌ها شاهد همکاری جدی نیستیم، یادآور شد: گاهی کامیونهای ایرانی در انتظار کامیونهای خالی عراقی می‌ماند که بار تحویل بگیرد. 

میزان مالیات بر مبنای قانون است 

معاون سازمان امور مالیاتی در این نشست تاکید کرد: طبق ماده ۱۳ قانون کالاهای که از طریق مبادی رسمی صادر می‌شود باید مالیات بپردازد. 

وکیلی گفت: با توجه به اهمیت موضوع صادرات غیرنفتی در کشور سازمان امورمالیاتی کوچک‌ترین مقاومتی در مقابل قانون ندارد و وصولی‌ها کاملاً قانونی است. 

استفاده از ناوگان حمل و نقل ایرانی برای صادرات به افغانستان

عضو هیات مدیره انجمن سیمان و کلینکر گفت: فروش سیمان در مقابل کارخانه‌های پاکستانی ۶۵ دلار است اما سیمان ایرانی ۳۵دلار و با این وجود نمی‌توانیم با سیمان پاکستان در افغانستان رقابت کنیم. 

احسانفر اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان سیمان هزینه‌هایی است که بر دوش صادرات در کشور می‌گذاریم. 

احسانفر با اشاره به افزایش حدود ۳۸ درصدی هزینه برق برای تولید سیمان خاطر نشان کرد: با وجود افزایش هزینه‌ها امکان بالابردن قیمت سیمان وجود ندارد. پاکستان سیمان را درب کارخانه ۶۵دلار می‌فروشد و این سیمان وقتی به مرز می‌رسد حدود ۱۰ تا ۱۲ دلار افزایش قیمت پیدا می‌کند، ۲۱درصد به دولت افغانستان هم عوارض می‌دهند اما محصول ایران با قیمتی حدود ۴۴ دلار به مرز می‌رسد و در شرایطی که باید ۹دلار عوارض بپردازیم ناچاریم ۱۳. ۵دلار عوارض دهیم. 

وی افزود: افغانستان دایره ارزش در کمرگات ندارد و به همین دلیل از ایران حدود ۴۴ درصد عوارض می‌گیرد. بنابراین، قیمت تمام شده سیمان ایرانی نسبت به پاکستان بیشتر است و نمی‌توانیم وارد رقابت شویم. 

این صادرکننده سیمان همچنین در مورد استفاده نکردن از ناوگان حمل و نقل خارجی تاکیدکرد: اجازه دهید برای صادرات به افغانستان از ناوگان حمل و نقل داخلی استفاده کنیم و عوارض حذف شود. وقتی کامیونی بخواهد از افغانستان وارد ایران شود، باید هزینه سوخت و عوارض ان را بپردازیم و ترجیح می‌دهیم با ناوگان حمل و نقل ایرانی کار کنیم. 

به انجمن سیمان اختیار دهید

عضو انجمن سیمان و کلینکر گفت: انجمن صنفی سیمان باید از این صنعت حمایت کند اما، هیچ اختیاری ندارد. موذنچی با بیان اینکه حمایتی از صنعت سیمان صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: کمترین قیمت سیمان در منطقه و دنیا متعلق به ایران است و در هیچ کشوری سیمان با ارزش ۳۵دلار فروخته نمی‌شود.

این صادرکننده سیمان و کلینکر اضافه کرد: صادرات ما نسبت به سال ۹۲، شش دهم درصد کاهش یافته است و سال ۸۸ سیمان را به قیمت ۱۲۰دلار به عراق می‌فروختیم اما امروز قیمت سیمان به حدود ۴۰ دلار رسیده است. 

عضو انجمن سیمان و کلینکر با بیان اینکه ایران با تولید ۷۰ میلیون تن سیمان در دنیا رتبه اول را دارد، اضافه کرد: چین ۲۴۰۰ میلیون تن سیمان تولید می‌کند و ۵۰۰ میلیون تن ظرفیت مازادی دارد که استفاده نمی‌کند. موذنچی به ایجاد رقابت منفی در میان تولیدکنندگان این صنعت در داخل کشور اشاره کرد و گفت: باید صادرات سیمان کنترل شود برای یک دلار قیمت سیمان را کاهش ندهیم و عوارض افغانستان و عراق به دلیل فروختن سیمان به قیمت نازل از طرف ایران است. 

همکاران ما در روسیه می‌خواهند که قیمت سیمان ایرانی انسجام داشته باشد. 

این صادرکننده در پایان تاکید کرد: باید انجمن صنفی این صنعت اختیار داشته باشد تا چنانچه شرکتی تخلف کرد از ابزار جریمه استفاده کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، خسروتاج ، صنعت ، سیمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار