رادیو فارسی صدای آمریکا پس از ۳۶ سال فعالیت تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران فردا به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛  رادیو فارسی صدای آمریکا وابسته به وزارت خارجه این کشور، پس از ۳۶ سال فعالیت تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقبال نکردن مخاطبان، به کار خود پایان می‌دهد. 

پایگاه اینترنتی رادیو صدای آمریکا اعلام کرد: با توجه به فراگیری رسانه‌های تصویری و تحولاتی که در ترکیب سنی و علایق مخاطبان بخش فارسی صدای آمریکا رخ داده است، تمام فعالیت‌های این شبکه از فردا (۲۹ اردیبهشت) تعطیل می‌شود.

تعطیلی این رسانه آمریکایی در پی تأثیر ناچیز و کاهش مخاطبین این شبکه در میان فارسی زبانان رخ می‌دهد. بخش فارسی صدای آمریکا با بودجه سالیانه ۲۳ میلیون دلار کمتر از پنج درصد مخاطب دارد. 

در مقایسه آماری سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، میزان بینندگان و مخاطبان صدای آمریکا از ۱۹. ۶ به ۶. ۱ درصد کاهش یافته است. 

از دیگر دلایل توقف فعالیت صدای آمریکا، انتشار آمار نادرست در وبسایت رسمی «BBG» است، بطوریکه مسوولان قسمت فارسی زبان صدای آمریکا، با تعمد برای گرفتن بودجه سالیانه و حتی مبلغی بیش از بودجه درنظر گرفته، آمار سال ۲۰۱۰ خود را برای سال ۲۰۱۲ منتشر کردند. «BBG» نهادی است که پخش برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی دولت آمریکا را کنترل و مدیریت می‌کند. 

به هر حال، این رسانه از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۱ بیش از نیمی از مخاطبین خود را از دست داده بود؛ اما در آمار سال ۲۰۱۲، عدد ۲۱ درصد را به عنوان میزان مخاطبان صدای امریکا منتشر کرد. 

صدای آمریکا بدون هیچ اطلاع قبلی، بسیاری از سردبیران، مجریان و تهیه‌کنندگان مشهورش را اخراج کرده است. به‌روز نبودن، شایعه‌پراکنی آشکار و دروغ‌پردازی عواملی است که در کاهش مخاطبان این رسانه نقش مهمی ایفا کرده است.

 بنابر گزارش پژوهشگاه کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲، سطح بالایی از فامیل گرایی، آشفتگی و آلودگی در بخش فارسی صدای آمریکا وجود داشته است و عملا این مسائل، اهداف و ماموریت‌های دیپلماسی عمومی آمریکا را نه تنها اجابت نکرده بلکه در مواردی خلاف راهبرد دیپلماسی عمومی آمریکا عمل کرده است. در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از کارمندان صدای آمریکا نه تنها هیچ سابقه رسانه‌ای و ژورنالیستی ندارند بلکه از فراری‌های سیاسی ایران هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار