گروه جدایی طلب باسک، اتا، روز شنبه در بیانیه ای فرانسه و اسپانیا را متهم کرد « دشمنان صلح » هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه از مادرید، این اقدام اتا پس از آن صورت گرفت که پلیس فرانسه یک انبار سلاح متعلق به این سازمان را توقیف کرد.
پلیس بامداد بیست و هشتم ماه مه به یک ویلای گران‌قیمت در جنوب فرانسه حمله کرد و سلاح ها و مواد ساخت بمب را کشف و یک زوج را که مالک این خانه بودند به اتهام داشتن رابطه با اتا بازداشت کرد.
اتا در نخستین واکنش خود به این عملیات پلیس، در بیانیه ای که در روزنامه گارا باسک منتشر شد، اعلام کرد این سلاح ها قرار بود در بخشی از تصمیم برای پایان دادن به عملیات مسلحانه، دیگر مورد استفاده قرار نگیرند و مهر و موم شوند.
در این بیانیه آمده است دولت های فرانسه و اسپانیا « دشمنان صلح هستند. چه چیزی این سناریو را توجیه می کند که شامل حمله به روندی است که هدف آن استفاده نکردن و کنار گذاشتن این سلاح هاست ؟».
اتا همچنین اعلام کرد دولت فرانسه در حال همکاری با افراطی ترین رویکرد دولت محافظه کار ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیاست، که مدت هاست خط مشی تند را علیه این گروه اتخاذ کرده است.
اتا افزود :« همه نیروهای طرفدار حل و فصل (این مناقشه) باید از لحاظ سیاسی از این روند حمایت کنند و موضعی محکم علیه این نوع تجاوزات اتخاذ کنند ».
یک منبع نزدیک به این پرونده در فرانسه اعلام کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که اتا قصد داشت استفاده از این سلاح ها را کنار بگذارد و آنها را مهر و موم کند.
اتا متهم به کشتن 829 نفر طی چهار دهه مبارزه برای استقلال منطقه باسک است.
اتا اکتبر 2011 میلادی از پایان مبارزه مسلحانه خود خبر داد، اما از تحویل دادن سلاح هایش یا انحلال این سازمان خودداری کرده است.
اتا پیشتر این ماه، بار دیگر طرح خلع سلاح را که دولت منطقه ای باسک اسپانیا پیشنهاد کرده بود، رد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار