آلمان قویا باور دارد توافقنامه هسته ای با ایران خطر رقابت تسلیحاتی اتمی را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نماینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد آلمان قویا باور دارد توافقنامه هسته ای با ایران خطر رقابت تسلیحاتی اتمی را کاهش می‌دهد.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، هرالد براون گفت توافقنامه ای که در وین حاصل شد و امروز با قطعنامه دوهزار و دویست و سی و یک شورای امنیت تایید شد، گامی مهم و احتمالا تاریخی به سمت پایان دادن مناقشه مربوط به برنامه هسته ای ایران بود. به این ترتیب، این توافقنامه توان این را دارد که نگرانیها را در رابطه با صلح و امنیت در منطقه و فراتر از آن کم کند.

من می خواهم اهمیت این توافقنامه را از سه زاویه مختلف بررسی کنم. اول اینکه آلمان قویا باور دارد این توافقنامه خطر رقابت تسلیحاتی اتمی را کاهش می دهد، پس از مذاکرات طولانی سه کشور اروپایی به علاوه سه کشور غیر اروپایی به همراه اتحادیه اروپا به چارچوبی معتبر دست یافتند که جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی می گیرد. ایران خود را به محدودیتهای جامع فنی و رژیم بی سابقه شفاف سازی متعهد کرده است که به ما اجازه خواهد داد هرگونه فعالیت مخفی هسته ای را منتفی بدانیم. این توافقنامه بر اساس اعتماد یا حسن نیت نیست، بلکه ما تدابیر بی بدیل و طولانی مدتی را برای اعتماد سازی برقرار کرده ایم، هر چیزی که درباره آن توافق کرده ایم به شدت تحت نظارت خواهد بود. مکانیسم قدرتمند برقراری مجدد خودکار و فوری تحریمها به عنوان محرکی اضافی است تا ایران به تعهدات خود عمل کند. اکنون حیاتی خواهد بود که این توافقنامه اجرا شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی مهم در این خصوص خواهد داشت. در ازای محدودیتهای هسته ای، ایران از برداشته شدن زودهنگام و جامع تحریم‌ها برخوردار خواهد شد. قطعنامه ای که امروز تصویب شد، گامی تعیین کننده در جهت درست بود.

دوم اینکه این توافقنامه فرصتهای سیاسی زیادی برای ایران فراهم می کند ، این بازتاب انتخابی اساسی از طرف دولت ایران است، این توافقنامه بیان این مطلب است که ایران می خواهد بخشی سازنده از جامعه بین المللی باشد، بستگی به ایران دارد که به این تعهد عمل کند، ما امیدواریم که در جریان اجرای این توافقنامه، ایران از این فرصت برای بهبود دیگر زمینه ها نیز استفاده کند که از آزادیهای مدنی گرفته تا حقوق بشر و برطرف کردن نگرانیهای امنیتی منطقه ای را شامل می شود.

کلام آخر اینکه ما امیدواریم توافقنامه ای که در وین حاصل شد، تاثیری مثبت بر روابط میان ایران و اتحادیه اروپا و اعضای این اتحادیه داشته باشد و روابط منطقه ای و بین المللی ایران را بهبود بخشد. ما همچنین امیدواریم که این توافقنامه باب سیاست خارجی سازنده تر از طرف ایران را بگشاید و در نهایت به منطقه ای امنتر و باثبات تر منجر شود. توافقنامه ای که در تاریخ چهاردهم ژوئیه در وین حاصل شد ، ثابت کرد که مناقشات پیچیده و طولانی می تواند از طریق مسالمت آمیز حل شود البته اگر اراده و جرات سیاسی کافی وجود داشته باشد. این توافقنامه موفقیتی برای دیپلماسی و اصول سازمان ملل متحد است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار