سفیر ایران در بغداد: با طرح تقسیم عراق به شدت مخالفیم

«حسن دانایی فر» ضمن تاکید بر اینکه ایران با طرح تجزیه عراق به شدت مخالف است، اعلام کرد تنها ملت عراق است که باید برای این کشور تصمیم‌گیری کند.

سفیر ایران در بغداد: با طرح تقسیم عراق به شدت مخالفیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سفیر ایران در بغداد در مصاحبه با روزنامه عراقی «الصباح الجدید،» تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران با طرح تقسیم عراق، که از سوی کشورهای غربی مطرح می‌شود، به شدت مخالف است و ملت عراق هیچگونه تقسیم را با هر عنوانی نمی‌پذیرد و تنها ملت عراق است که برای این کشور تصمیم می‌گیرد. 

 «حسن دانایی فر» ضمن ابراز تشکر جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق به مناسبت استقبال گرم از زائران اربعین امام حسین علیه السلام گفت: این مناسبت فرصتی است برای نشان دادن برادری حقیقی که بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد. 

وی در پاسخ به سوالی دذباره اصلاحات مورد نظر حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، گفت: بطور یقین، اصلاحات اقدام بسیار خوبی در همه جوامع است و هر گونه عملیات منجر به اصلاحات باعث استقرار و ثبات دولت و جامعه می‌شود. ما به عنوان کشور همسایه عراق دیدگاه مثبتی به این اصلاحات داریم و از دولت عراق حمایت می‌کنیم. 

وی در خصوص مسائل داخلی عراق گفت: ما به عنوان کشوری همسایه، روابط تاریخی و برادرانه خوبی با کشور عراق داریم و نمی‌توانیم در امور داخلی این کشور دخالت کنیم و اینگونه مسائل را به ملت عراق می‌سپاریم. 

خبرنگار الصباح الجدید در ادامه از سفیر ایران در عراق پرسید: «با توجه به اینکه در آستانه برداشتن تحریمهای غرب علیه ایران قرار داریم، آیا این کشور همکاری اقتصادی بیشتری با عراق خواهد داشت به ویژه اینکه عراق در برهه اخیر شاهد شرایط اقتصادی بی‌ثباتی بوده است؟» 

دانایی فر گفت: ایران قبل از برداشته شدن تحریم‌ها نیز روابط اقتصادی خوبی با عراق داشته است به طوری که ما ۱۲۰۰ کیلو وات برق به عراق صادر می‌کنیم (عدد ۱۲۰۰ کیلو وات مربوط به متن مصاحبه است) و این مسئله به پنج سال پیش بر می‌گردد و ما تا رفع نیازهای عراق به انرژی برق به همکاری خود ادامه می‌دهیم. در زمینه محصولات نفتی نیز همه امکانات خود را در اختیار عراق قرار دادیم و ما اولین کشوری هستیم که کارخانه مونتاژ خودرو را در عراق تاسیس کردیم. در حالی که هیچ کشوری از جهان چنین کاری نکرده استّ زیرا ترس از اوضاع امنیتی عراق وجود دارد؛ اما ما از هیچ شرایطی ترسی نداریم و به رغم همه مشکلات موجود برای حمایت از اقتصاد عراق اقدام کردیم. 

خبرنگار الصباح الجدید در ادامه سئوال کرد: «حمایت ایران از عراق در مبارزه با تروریسم قابل انکار نیست آیا ایران حمایتهای خود را از ارتش عراق افزایش خواهد داد؟» دانایی فر در پاسخ به این سوال نیز گفت: ما به هرگونه درخواستی که دولت عراق در زمینه حمایت نظامی از ما کرده است پاسخ مثبت دادیم و هیچگاه حمایتهای نظامی خود را از عراق در زمینه‌های آموزش نظامی و اعزام مشاوران نظامی و حتی حمایت تجهیزاتی کنار نمی‌گذاریم. 

خبرنگار این روزنامه عراقی همچنین پرسید: «ائتلاف چهارجانبه‌ای میان کشورهای عراق و ایران و روسیه و سوریه وجود دارد چالشهای پیش روی این ائتلاف چیست. به ویژه اینکه احتمال دارد منطقه در برابر جنگ جهانی سوم قرار بگیرد؟» 

 دانایی فر پاسخ داد: البته در حال حاضر نمی‌توان به آن ائتلاف اطلاق کرد؛ زیرا در حال حاضر کمیته مشترک همکاری برای تبادل اطلاعات وجود دارد؛ اما با توجه به شرایطی که در منطقه در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد شاید این کمیته به ائتلاف تبدیل شود، و البته مهم‌ترین مسئله مبارزه با داعش است. 

وی افزود: در مقابل ائتلافی از چهل کشور برای مبارزه با داعش تشکیل شد اما هیچ جدیتی در زمینه مبارزه با داعش ندیدیم، و ما در این زمینه شک داریم بلکه شواهدی نیز داریم که این ائتلاف در زمینه مبارزه با داعش جدی نیست. 

دانایی فر در ادامه، فرقه‌ای و طایفیه‌ای بودن جنگ و درگیری موجود در منطقه را رد کرد و گفت غربی‌ها با استفاده از اصطلاح جنگ فرقه‌گرایانه، می‌خواهند این درگیری‌ها را به شیعه و سنی نسبت دهند تا دیگران را به توهم بیندازند. 

خبرنگار در ادامه پرسید: «اما برخی کشورهای سنی مذهب به بهانه ترس از گسترش نفوذ ایران در منطقه از این جریانهای افراطی حمایت می‌کنند؟» دانایی فر گفت: آیا آنطور که ادعا می‌کنند گسترش نفوذ ترکیه در خاک عراق ارتباطی با ایران دارد؟ 

سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره تجازو نظامی ترکیه به خاک عراق نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی سه اصل دارد، اصل اول یکپارچگی و حاکمیت عراق است و ما با هر چیزی که آن را تهدید کند مخالفیم. اصل دوم ثبات عراق و ایجاد امنیت در همه خاک این کشور است، و البته این مسئله به نفع کشورهای مجاور از جمله جمهوری اسلامی ایران اس، اما اصل سوم پیشرفت و رشد اقتصادی عراق است زیرا به اقتصاد و پیشرفت ما نیز کمک می‌کند. پس ایران بر این سه اصل پایبند است بنابراین ورود هر نیروی مسلح خارجی از کشوری به کشور دیگر هیچگونه توجیه قانع کننده‌ای ندارد. 

خبرنگار الصباح الجدید همچنین پرسید: «هم اکنون سخن در زمینه تقسیم عراق بطور آشکارا و علنی مطرح می‌شود، نظر شما در این زمینه چیست؟» 

سفیر کشورمان پاسخ داد: من معتقدم ملت عراق هیچگونه طرحی را در زمینه تقسیم کشورش نمی‌پذیرد حال این تقسیم با هر عنوانی مطرح شود. مسئولان عراقی نیز تقسیم کشور را نمی‌پذیرند، و مراجع عالیقدر نیز همین نظر را دارند، بنابراین این مسائل ناشی از افکاری غربی است اما غرب تصمیم گیرنده نیست زیرا ملت عراق خود سرنوشت خود را تعیین می‌کند و ما به عنوان کشور همسایه با هر گونه تقسیم مخالفت می‌کنیم. 

خبرنگار الصباح الجدید در پایان مصاحبه پرسید: «آیا افقی برای امضای توافقنامه همکاری نظامی و یا توافقنامه دفاع مشترک بین عراق و ایران وجود دارد؟» سفیر ایران در عراق پاسخ داد: برخی مسائل در این زمینه مطرح شده است و ما امیدواریم این بحث‌ها پیشرفت داشته باشد و ما پیش بینی می‌کنیم این مسئله در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد، اگر این توافق حاصل شود خوب است و اگر هم حاصل نشود مانعی برای ادامه همکاری میان دو کشور وجود ندارد.



انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار