رییس جمهور ترکیه مدعی شد گروه های کرد با تسلیحات آمریکایی شهروندان این کشور را هدف می گیرند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، رئیس جمهور ترکیه مدعی شد یکی از گروه های کُرد سوریه از تسلیحاتِ ساخت امریکا علیه غیرنظامیان استفاده کرده‌ است و او قصد دارد در این مورد با همتای امریکایی خود صحبت کند.

حمایت امریکا از نیروهای کُرد حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، که واشنگتن آن را در مبارزه با داعش مفید می‌داند، ترکیه را خشمگین کرده و بیم آن می‌رود که همین امر سبب اختلاف میان اعضای ائتلاف نظامی ناتو شود.

ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک را هم ‌پیمان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یک گروه تروریستی می‌داند.

رجب طیب اردوغان امروز اعلام کرد در یک تماس تلفنی به باراک اوباما خواهد گفت تسلیحاتی که امریکا برای نیروهای کرد فراهم کرده چگونه به آنها کمک کرده است. وی در مصاحبه با خبرنگاران در استانبول گفت: به او (اوباما) می‌گویم شاهد باش تسلیحاتی که فراهم کردی کجا و چگونه استفاده شده است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مدعی شد: چند ماه پیش در دیدار با اوباما به او گفتم امریکا (برای کردها) تسلیحات می‌فرستد. سه محموله هوایی وارد (عراق) شد؛ نیمی از این تسلیحات به دست داعش و نصفِ دیگرش به دست حزب اتحاد دموکراتیک افتاد.

اردوغان در ادامۀ اتهاماتش گفت: اما این تسلیحات علیه چه کسانی استفاده شد؟ این تسلیحات غیرنظامیان را به خاک و خون کشید.

ظاهراً منظور اردوغان محموله‌های تسلیحاتی‌ای بود که امریکا اواخر سال 2014 (پاییز 93) از طریق هوایی برای مبارزان کرد عراق در نزدیکی شهر کوبانی سوریه فرستاده بود. مقام‌های پنتاگون آن زمان اعلام کردند این تسلیحات به دست داعش رسیده است، اما بعداً مدعی شد تسلیحاتِ گمشده را بمباران و نابود کرده است.


باراک اوباما نیز در این گفتگوی تلفنی از آنکارا و نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق خواست، خویشتنداری کنند. 

کاخ سفید با انتشار بیانیه در مورد گفتگوی تلفنی دو رییس جمهور تصریح کرد: «اوباما خاطر نشان کرد یگان‌های مدافع خلق (شاخه نظامی تشکیلات کرد سوریه) نباید از شرایط منطقه برای تسلط بر مناطق جدید استفاده کنند. وی همچنین از ترکیه خواست با توقف حملات آتشبارهای خود در منطقه، ‌از خود خویشتن داری متقابل نشان دهد.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پیش از آن امریکا را به خاطر اظهارات متناقض درباره مبارزانِ کرد سوریه متهم کرده بود.

امریکا می‌گوید یگان‌های مدافع خلق (YPG) را گروه تروریستی نمی‌داند. اردوغان و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه پنجشنبه اعلام کردند بمب‌گذاری اخیر در آنکارا، که 28 کشته به جا گذاشت، عملیات مشترک پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق سوریه بوده است.

این در حالی است که حزب اتحاد دموکراتیکِ کردهای سوریه که بازوی سیاسی یگان‌های مدافع خلق به حساب می‌آید، اتهام دست‌داشتن نیروهای کُرد را در انفجار آنکارا رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا پنجشنبه اعلام کرد واشینگتن در جایگاهی نیست که اتهامات ترکیه علیه یگان‌های مدافع خلق را رد و یا تایید کند.سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین از ترکیه خواست حملات توپخانه‌ای به مبارزان یگان‌های مدافع خلق را متوقف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
کوردهای تروریست پ.ک.ک هر روز با کشتارشان ترکیه را به خاک و خون کشیده اند ..... مرگ بر کسی که از تروریست های پ.ک.ک حمایت میکند ..... مرگ بر مدافعان تروریست ...این پ.ک.ک های بز کوهی محکوم به فنا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
آقاي اردوغان سبيل گذاشته فكر كرده شبيه هيتلر شده توهم زده . چي ميزني داداش انگار جنسش خوب بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
اردوغان وداوود اغلو باحماقتهایشان منطقه را به آتشی کشانده که اول خودشان را در نابودی قرار داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
بابا اوضاع خیلی قاراشمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
خاک ازشمابلندبایستد(خردوغان ودلال اوغلو)اینقدرخرتشریف داریدهنوزنفهمیدید عروسک خیمه شببازی بیش نیستیدبرای شیطان بزرگ آنقدرازخرم خرتریدکه دودوزه بازی آمریکاییهاراباخودتان نفهمیدید٬نفهما؟آن درموردزدن هواپیمای روس والان هم کردهاهمان خربمانیدبهتره چون زودازهم می پاشیدچون بوی گندتان دنیاراگرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
اردوغان هیتلر زمانه .توهم زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
بنظر من این اقای اردوغان را باید به تیمارستان برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
با عرض تاسف از کشته شدن مردم بی دفاع ترکیه .ولی اقای اردوغان در چه عوالمی سیر میکنی که میخواهی ملتها را با اتشت بسوزانی وخودت در امان بمانی .هیهات .دست انتقام عمل تا ترا به جزای اعمال ناشایستت نرساند محال است دست از تو بردارد .اه دل مظلوم به سوهان ماند .گر خود نبرد برنده را تیز کند .بخودت بیا تو یکی از ادم های معمولی هستی .عمرت که تمام شود برای همیشه فنا خواهی شد .در این چهار روز حیاطت اشوب طلبی نکن .
آخرین اخبار